فاجعه فقدان سردخانه انتقال خون در گلستان

شیمیشی/گلستان مدیرعامل سازمان انتقال خون جمهوری اسلامی ایران گفت: نبود سردخانه انتقال خون در استان گلستان یک فاجعه است و خون های اهدایی برای آزمایش به استان مازندران ارسال می شود.

مصطفی جمالی عصر امروز در جریان سفر به گلستان در جمع خبرنگاران حضور یافت و در پاسخ به سوالات آنان دستاوردهای دیدار با مسئولان استان را ارزیابی کرد و اظهار داشت: در این دیدارها تملک دارایی ها انجام شد. خاص بود تاکید شد و در این زمینه قول هایی داده شد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران خاطرنشان کرد: سیستم انتقال خون برای شهرها، بخش ها و روستاهای کوچکی که امکان اهدای خون ندارند بسیار ضروری است و در شهرهای کوچک سردخانه وجود دارد و به هیچ وجه قابل قبول نیست. که گرگان به عنوان سازمان اهدای خون. مرکز استان اهمیت کمتری از این دارد.

وی با اشاره به اینکه هیچ استانی در کشور نیست که سردخانه نداشته باشد، درباره نصب و راه اندازی دستگاه جدید غربالگری در مرکز گلستان، گفت: این دستگاه گران قیمت را خریداری و به استان ارسال کردیم و خواهد شد. در آینده نصب شود. یک هفته و عملکرد موفقیت آمیز این دستگاه در گلستان باعث استقلال آن از مازندران می شود و اکنون خون اهدایی گلستان برای آزمایش به استان مازندران ارسال نمی شود و گلستان به صورت مستقل کار می کند.

جمالی با اشاره به اینکه استان گلستان از نظر بودجه جاری در بدترین وضعیت قرار دارد، گفت: در جلسه با استاندار گلستان این موضوع را مطرح کردیم اما با بحث های مربوط به تعدیل بودجه موافق نبودیم و موافقت نکردیم. به نتیجه برسند به ویژه باید بگوییم که اکثر استان ها بودجه انتقال خون را بین 35 تا 60 درصد افزایش داده اند و در گلستان شاهد این موضوع نیستیم.

وی با تاکید بر اینکه اهدای خون در دنیا محترم است گفت: متاسفانه با ارزان ترین و کم اثرترین آب با اهداکنندگان رفتار می کنیم و پول کافی برای خرید لوازم نداریم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با تاکید بر اینکه در اجرای طرح استانی حرف می شنویم اما عمل و حمایت نمی بینیم، تصریح کرد: چطور ممکن است کردستان یک استان آزاد باشد. بیشترین تمرکز را بر افزایش وام است، اما این نگاه در گلستان وجود ندارد و متأسفانه باید بگوییم که این دولت اعتقادی به انتقال خون ندارد.

وی با اشاره به اینکه گلستان نباید دست کمی از تهران داشته باشد، یادآور شد: پزشکان و پرستاران فعال در مراکز انتقال خون نیز به کرونا مبتلا شده‌اند، اما حمایت‌هایی که از دانشگاه علوم پزشکی انجام شده از نهاد انتقال خون صورت نگرفته است.

این مسئول با هشدار نسبت به از دست دادن توان این سازمان گفت: پزشکان و نیروهای فعال در این زمینه متخصص هستند و در تمام ایام سال مانند 13 بدر، تاسوعا، عاشورا و سایر اعیاد فعالیت می کنند. آنها جان خود را فدا می کنند و باید حداقل حقوق خود از جمله دستمزدهای بالاتر را دریافت کنند.

مصطفی جمالی با تاکید بر اینکه افزایش بودجه برای ما بسیار مهم است و باید بدانیم که پایگاه انتقال خون گلستان شامل تمام بیمارستان های استان می شود، گفت: اگر اتوبوس خون گیری به ظرفیت آن استان اضافه شود، این امر نیز باعث می شود. شناخته شود. . تا 5 سال طول بکشد در آینده برای دریافت خون اهدایی مشکلی نخواهیم داشت.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به وضعیت اخیر کارمندان و به ویژه مستمری های این کشور پرداخت و گفت: کارمندان ما دچار مشکل هستند و باعث تاسف است که مستمری های سال 1400 و 1401 و به همین دلیل جوایز را نپذیرفتند. این برای آنها ناعادلانه است.

جمالی از نداشتن مشکل بودجه ای در استان های حمدان و زنجان خبر داد و یادآور شد: متأسفانه با توجه به توسعه بیمارستان ها در 10 سال گذشته تحولات انتقال خون با ما و به دلیل افزایش قیمت ها صورت نگرفته است. باید حدود 40 درصد افزایش اعتبار داشته باشد.

وی در آخرین بخش از سخنان خود به تجهیزات مورد استفاده در مراکز انتقال خون در سطح استان پرداخت و توضیح داد: خرید برخی تجهیزات اولیه و حیاتی که در مراکز استفاده می شود بیش از بودجه استانی و خود ما جمعه است. تامین کننده و پیش قرارداد دستگاه های تست غربالگری منعقد شده و تا پایان سال نصب و به بهره برداری می رسد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا