نفس های به شماره افتاده؛ هزارتوی رسیدن به «هوای پاک» از کدام مسیر به نتیجه می رسد؟

حمل و نقل سوزاندن و دفن زباله بهره برداری از نیروگاه ها با زغال سنگ و گازوئیل از عوامل اصلی آلودگی هوای امروز شهرهای بزرگ است که نه تنها زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد بلکه آثار زیانبار آن در سال های آینده گریبان شهروندان را نیز خواهد گرفت. در سال 1395 با تصویب قانون هوای پاک تلاش شد تا این وضعیت اصلاح شود اما هوای غبارآلود در کلانشهرها دلیل بر عدم امکان این قانون است. است

به گزارش شیمیشی نهم آذرماه روز ملی هوای پاک است در شرایطی که شهرهایی مانند تهران با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کنند هرچند منبع آلودگی تهران بیشتر منابع سیار و برخی شهرهایی مانند اصفهان منابع ثابت مانند نیروگاه ها هستند. در آخرین فهرست انتشار آلاینده های پایتخت که در سال 1395 منتشر شده است نسبت منابع ثابت 17 درصد و منابع متحرک 83 درصد و منابع ثابت 40 درصد بوده است. از مجموع عوامل آلودگی هوای تهران سهم خودروهای سواری تاکسی و کامیون 56 درصد و به تفکیک درصد خودروهای فرسوده و کاربراتوری 21.3 درصد است.

سهم چشمگیر منابع سیار در آلودگی هوای تهران

آلودگی هوای ناشی از ذرات میکرونی به چندین عامل متحرک و ثابت در مناطق شهری و برون شهری بستگی دارد. خودروهای شخصی کامیون ها تاکسی ها مینی بوس ها اتوبوس های شخصی و دولتی موتورسیکلت ها و کامیون ها از جمله منابع متحرک آلودگی هوا هستند. وسایل نقلیه سبک و سنگین صنایع و نیروگاه ها همگی می توانند در انتشار آلودگی هوا نقش داشته باشند.

هزار راه صعب العبور در راه هوای تازه

کاهش هدایت حمل و نقل و بازیافت بخارات بنزین کنترل فنی خودروها و موتورسیکلت ها و کنترل فنی کامیون ها و اتوبوس ها اجرای قانون استعمال خودروهای بدون کنترل فنی ساماندهی ترافیک شهری حذف خودروهای آسیب دیده توسعه حمل و نقل عمومی در شهر کنترل آلودگی نیروگاه ها توسعه انرژی های تجدیدپذیر نظارت بر کنترل فنی موتورها استانداردسازی سوخت گازوئیل مصرفی در نیروگاه ها و صنعت استانداردسازی گاز و بنزین نفتی و جلوگیری از سوزاندن زباله ها. (پسماندهای شهری و کشاورزی) یکی از مهم ترین وظایف دستگاه های مدیریتی بر اساس قانون هوای پاک برای کاهش آلودگی هوا است.

البته در این بین ممکن است اجرای برخی راهکارها دشوار باشد. به عنوان مثال تنها راه موثر برای کاهش آلودگی هوا توسط موتورسیکلت ها حذف موتورسیکلت های آسیب دیده است زیرا به گفته بهزاد اشکجی کارشناس آلودگی هوا معاینه فنی فعلی موتورسیکلت های کاربراتوری جواب نمی دهد و نمی تواند از خستگی موتورسیکلت ها جلوگیری کند سیستم واشر سوخت اکثر موتورسیکلت های اگزوز کاربراتورها. در سیستم کاربراتوری با پیچ تنظیم به راحتی می توان میزان تزریق و مصرف سوخت را کم یا زیاد کرد. در نتیجه معاینه فنی موتورسیکلت های کاربراتوری دقیق نخواهد بود.

فاصله تا نقطه مورد نظر را کامیون های جنگ جهانی دوم طی می کنند؟

حذف خودرو و ارتقای کیفیت حمل ونقل عمومی یکی از نکات قانون هوای پاک برای کاهش آلودگی هوا است این در حالی است که یکی از روسای سابق سازمان حفاظت محیط زیست در سال های گذشته گفته بود: 60 درصد کامیون های کشور از کامیون های تولیدی کشور هستند. زمان جنگ جهانی دوم و ما هنوز منتظر هوای تازه هستیم.

سید کمال الدین میر جعفریان – معاون هماهنگی خدمات کشوری پدافند تهران – می گوید: در حال حاضر حدود 4 میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو و 4 میلیون و 200 هزار دستگاه موتورسیکلت در تهران تردد می کنند که بیش از 40 درصد آنها عمر مفید خود را سپری کرده و فرسوده شده اند. ارزیابی می شوند بنابراین لازم است سریعاً برای تغییر آنها تصمیم گیری شود.”

به گفته مهران سالاریه متولی نوسازی ناوگان حمل و نقل و حذف خودروهای فرسوده از ابتدای امسال تا پایان آبان 237 هزار دستگاه خودروی فرسوده در کشور امحا شد و پیش بینی می شود خودروهای فرسوده نیز از بین بروند. دور انداخته شد. تا پایان سال 350 هزار دستگاه افزایش می یابد این رقم در شرایطی به وجود آمده است که گفته می شود برای رسیدن به شرایط ایده آل باید سالانه 500 هزار خودروی فرسوده اسقاط شود.

از سوی دیگر از سال های گذشته تاکید شده است که تعداد خودروها در تهران بیش از ظرفیت خیابان ها است. این موضوع نیز منجر به تبدیل شدن شهر به پارکینگ شده است اما تخریب هنوز آنطور که باید در شرایط ایده آلی قرار ندارد. همچنین در شرایطی که بخش قابل توجهی از خودروهای در حال تردد خسته هستند. همانطور که در پایان سال 1402 گزارش شد نیمی از تاکسی های فعال پایتخت خراب شده اند.

هوای تهران آلوده تر شده است

خسارات ناشی از آلودگی هوا بسیار زیاد است. بروز و ایجاد برخی بیماری ها مانند آسم سرطان ریه آلزایمر پارکینسون و بیماری های روانی اختلالات رشد جنین و… از عوارض آلودگی هوا است در حالی که هوای تهران نسبت به سال گذشته کثیف تر است. بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از ابتدای سال جاری منتهی به 7 دی ماه شهروندان تهرانی 5 روز هوای پاک و 180 روز هوای قابل قبول 102 روز بد برای گروه های حساس و 17 روز را تنفس کرده اند. روزهای بیماری برای همه . سال گذشته تا 7 دی ماه هوای تهران 9 روز پاک و 200 روز قابل قبول 83 روز برای گروه های حساس و 12 روز برای گروه ها بد بود.

بهترین راه برای کاهش آلاینده های موبایل از دیدگاه مرکز ملی هوانوردی

در این مورد احمد طاهری – رئیس مرکز ملی هوانوردی و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست – در گفت وگو با شیمیشی. وی در خصوص لزوم بازنگری در سیاست فروش خودرو با توجه به نقش بالای خودروهای سیار در آلودگی هوای تهران می گوید: باید تلاش کنیم از سیاست کاهش تردد خودروهای سیار در کلانشهرها استفاده کنیم.

وی ادامه می دهد: با این حال می توان از طریق دولت الکترونیک و گسترش حمل و نقل عمومی نیز کاهش ترافیک را انجام داد.

طاهری می افزاید: در صورت استفاده از ناوگان انتقال برق این ناوگان به دلیل فرسودگی آلاینده هایی را منتشر می کند. بر این اساس بهترین راهکار برای کاهش نقش تلفن همراه در آلودگی هوای شهرهای بزرگ کاهش ترافیک است.

رئیس مرکز ملی هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در پایان به نقش سازمان حفاظت محیط زیست در صدور مجوز شمارش پرداخت و می گوید: اما وظیفه این سازمان در زمینه صدور مجوز شمارش است. سازمان حفاظت محیط زیست باید اطمینان حاصل کند که هر خودروی وارداتی یا داخلی که باید شماره گذاری شود استاندارد لازم را دارد. یورو 5 استاندارد فعلی خودروهای سواری است.

به گزارش خبر شیمیشی به نظر می رسد هزارتوی آلودگی هوای کلان شهر تهران با ساماندهی منابع سیار آلودگی تا حدود زیادی قابل حل باشد. راهی که بر اساس آن نفس ساکنان این شهر تازه می شود و آسمان آبی به افق آنها باز می گردد. اما برای ساماندهی این منابع بر اساس قانون هوای پاک نهادهای مختلفی باید مشارکت داشته باشند در درجه اول وزارت امور داخله شهرداری وزارت صلح وزارت راه و شهرسازی پلیس راهنمایی و رانندگی فراک وزارتخانه. . انرژی کشور و غیره نظافت یکی از نیازهای اساسی زندگی است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا