چه عواملی جوجه آوری پرندگان جزایر خلیج فارس را تهدید می‌کند؟

رئیس گروه پرندگان دفتر مدیریت حفاظت و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برخی از پستانداران، برخی فعالیت های عمرانی و حضور انبوه گردشگران می تواند پرورش پرندگان در جزایر خلیج فارس را تهدید کند.

به گزارش شیمیشی، پرورش پرندگان در فصل گرم سال انجام می شود، یعنی از بهمن و اسفند با توجه به شرایط آب و هوایی مناطق، ابتدا فعالیت پرندگان برای جفت گیری و لانه سازی و سپس تا پایان فصل تابستان آغاز می شود. فعالیت های مربوط به نشستن روی تخم ها، جوجه کشی جوجه ها زمان می برد تا جوجه ها بیرون بیایند، به جوجه ها غذا بدهند و برای پرواز آماده شوند.

زهرا الهی راد در گفت وگو با شیمیشی وی درباره میزان افزایش پرندگان در منطقه خلیج فارس گفت: آمار مستند از افزایش پرندگان وحشی در حوزه جغرافیایی خلیج فارس به چند جزیره بستگی دارد که فعالیت در آنها ثبت شده است. در استان خوزستان، جزایر دره و کبیر نخدا، در استان بوشهر، جزایر منطقه حفاظت شده «عمند»، پارک ملی دیر (نخیلو)، جزیره ام الکرم و گاهی در جزیره خان به دلیل آب و امواج زیاد و استان هرمزگان در جزیره شیدور و پناهگاه حیات وحش جزیره بنی فرور محل زندگی این پرندگان است که معمولاً در اواخر زمستان تولیدمثل می کنند.

جمعیت پرندگان در منطقه خلیج فارس

وی در خصوص تعداد پرندگان سرشماری شده در خلیج فارس گفت: گونه هایی که حداقل در دو دهه اخیر مورد پایش و ثبت قرار گرفته اند، چهار گونه توتیای دریایی، درنای کوچک، درنای بزرگ و دودی گلو سفید هستند. برگشت خرچنگ سالامی و خرچنگ ساحلی گونه هایی هستند که لانه آنها پیدا شده و پرندگان متعلق به محیط آبی هستند.

الهی راد همچنین گفت: در اواسط فصل تولید مثل این جمعیت برآورد می شود. طبق مشاهدات شرکای ما، آمار لانه و لانه و جفت لانه ساز در سال های مختلف به دلیل عوامل محیطی متفاوت و کم و زیاد می شود، اما معمولاً چندین 10000 جفت پرنده فعال داریم.

رئیس گروه پرندگان دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: هر ساله شاهد فعالیت تولیدمثلی این چهار گونه پرنده وحشی هستیم، اما اگر بخواهیم به تاریخچه پرورش و به طور کلی نگاهی بیندازیم. با توجه به نتایجی که به ثبت رسیده است، باید گونه های بیشتری را نام برد: پرستو دریای خزر، سالیم کوچک و پرستوی غلیظ از دیگر گونه هایی هستند که در برخی سال ها شاهد فعالیت آنها هستیم و در برخی سال ها اثری از فعالیت این گونه ها ثبت نشده است.

چه عواملی پرورش پرندگان در جزایر خلیج فارس را تهدید می کند؟

وی به خطرات و آسیب های وارده به زیستگاه های لانه سازی اشاره کرد و گفت: برخی از پستاندارانی که این پرندگان را شکار می کنند، موش هایی که معمولاً توسط برخی افراد به این جزایر آمده و تکثیر می شوند، تهدیدی جدی هستند. در یک یا دو جزیره گونه بسیار کوچکی از موش قهوه ای وجود دارد که تهدیدی جدی برای تخم ها محسوب می شود. از عوامل خطرناک محیطی می توان به امواج دریا به ویژه در جزیره خان اشاره کرد

رئیس گروه پرندگان دفتر حفاظت و مدیریت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: بالا آمدن آب باعث می شود لانه ها به زیر آب رفته و پرندگان تخم های خود را از دست بدهند. سایر گونه های غیر بومی مانند شغال از خانواده سگ ها در حال تهدید هستند و در یکی از جزایر بوشهر یافت می شوند و همکاران ما توانستند شغال ها را از منطقه خارج کنند. فعالیت های توسعه ای در اطراف این جزایر بدون در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی به ترافیک قایق های ماهیگیری آسیب زیادی می رساند. گاهی در فصل تولید مثل تعداد زیادی گردشگر در زیستگاه باغ وحش ها دیده می شوند.

الهی راد در پایان درباره راهکارهای پیشگیری از تهدیدات زیستگاه های کشاورزی گفت: یکی از فعالیت های سازمان حفاظت محیط زیست اجرای برنامه های آموزشی بین مردم محلی و صیادان است. ما آموزش هایی را در مورد نحوه جلوگیری از تهدیدات ارائه می دهیم. با دانستن ارزش اجزای تنوع زیستی، باید دانست که پرندگان چگونه در چرخه زندگی طبیعی جزایر موثر هستند. از سوی دیگر حساسیت در مدیریت و نظارت بر برنامه های توسعه به ویژه در حوزه نفت و گاز بسیار حائز اهمیت است، بنابراین لازم است در ارتباط با سازمان محیط زیست فعالیت ها به گونه ای انجام شود که منجر به پیش بینی و طراحی شود. . کمترین آسیب را به تعادل اکولوژیکی منطقه وارد می کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا