روند پرداخت مطالبات پرستاران زیر ذره بین نظارتی دیوان محاسبات / بررسی خارج از نوبت تفریغ بودجه شرکت‌ها

پس از افشای و تصویب گزارش بودجه 1402، 1402، در سال 1402 به کاهش (2) از دیدگاه یک جانبه بودجه 1402 داده شد. دستور کار پنجمین جلسه این هیئت.

به گزارش شیمیشی و به نقل از مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل دیوان محاسبات، مهدی کیایی، مشاور رئیس جمهور و سخنگوی هیات عمومی دیوان محاسبات، 3.4 همات واریز شد. به حساب حقوق از بودجه، واریز 1.8 همات مالیاتی بر اساس اعلام شرکت های دولتی در فهرست واگذاری سال 1402، عدم پرداخت تمام یا بخشی از حقوق شش شرکت مورد بحث به مبلغ 29 میلیارد تومان و عدم پرداخت آن. کل یا بخشی از مالیات پنج شرکت در مجموع 259 میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده است.

وی برخی دیگر از مصوبات این جلسه هیئت مدیره را بیان کرد که از جمله آنها می توان به:

– تصویب و ابلاغ آیین نامه، شفاف سازی و تنظیم درآمدها و هزینه های شرکت های دولتی در سال 1402 توسط هیأت وزیران.

– ثبت دانش در سیستم یکپارچه شرکت های دولتی و ثبت دانش منابع انسانی و حقوق و منافع کارکنان در نظام اداری و سازمان کار کشور.

– انتشار اطلاعات تراکنش های مالی سال 1384 شرکت ها در آخرین روزهای سال 1402 در سامانه کدال و ارسال لیست به دیوان محاسبات.

– آمار تعداد (376) شرکت دولتی و تعداد 1992 شرکت در رده شرکت ها و مؤسسات تحت کنترل دولت و تعداد 522 شرکت زیر مجموعه مؤسسات عمومی غیردولتی مورد بررسی قرار گرفت. صورت های مالی این شرکت ها

– ارسال گزارش حسابرسی تنها 826 شرکت تحت نظارت سازمان حسابرسی در سه مرحله توسط سازمان حسابرسی در سال 1402 به کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات شورای اسلامی.

– عدم تایید مقام ناظر صورت های مالی منتشر شده در کدال از طریق وزارت امور اقتصادی

– تحویل 51 شرکتی که دولت کمتر از (20%) سهام آنها را دارد، به طور مستقیم یا از طریق یک یا چند واسطه تحویل داده نشده است.

– تعیین تعداد 185 شرکت برای واگذاری در یک سال توسط کمیته واگذاری

– در سال 1402 بخشی از سهام دولت برای 10 شرکت حدود 89 همت برای واگذاری به صورت بلوکی و ارسال تنها سهام دولتی در شرکت مشترک ساختمانی و تأسیساتی ساراتل ایران به مبلغ حدود 18 میلیارد تومان.

– در سال 1402 ارائه و تحویل بخشی از سهام دولت در 4 شرکت با 22 سهم.

– عدم تصویب گزارش های مالی سالانه شرکت توسط مجامع عمومی 10 شرکت دولتی و تصویب صورت های مالی سالانه شرکت توسط مجامع عمومی 38 شرکت دولتی.

– عدم تصویب بودجه شرکت 1403 توسط 30 شرکت دولتی و عدم تصویب برنامه ها و فعالیت ها شامل اهداف کمی و کیفی و تصویب بودجه شرکت 1403 توسط 54 شرکت دولتی.

– هماهنگ‌سازی و تطبیق سرفصل‌های بودجه شرکت‌ها و شرکت‌های دولتی که نیاز به داشتن نام با عناوین حسابداری توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و همکاری با سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان نظارت و گزارش‌دهنده آن دارند. دستگاه های اجرایی ذیربط در چارچوب بودجه 1402

– مغایرت اعداد برخی از عناوین بودجه پیشنهادی 7 شرکت دولتی در سال 1403 با مفاد این تبصره.

– هیأت مدیره/هیئت های اجرایی گزارشی از نحوه اجرای بودجه مصوب و عملکرد 40 شرکت تهیه نکرده اند و 70 شرکت نیز گزارش مربوطه را به سازمان کنترل کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال نکرده اند. دارایی و 80 شرکت برای سازمان برنامه و بودجه

– 29 شرکت یا بانک دولتی اطلاعات کارکنان شرکت را در بانک اطلاعات کارکنان نظام اداری (پاکنا) ثبت نکرده اند.

– تکمیل اطلاعات ثبت دستمزد و سود صورتحساب ماهانه الحاقی توسط شرکت های دولتی و بانک ها و مؤسسات انتفاعی متعلق به دولت به استثنای تعداد 123 دستگاه.

– عدم ارسال گزارش از اقدامات 609 شرکت دولتی و بانک ها و مؤسسات انتفاعی مرتبط با دولت برای رفع مشکلات شناسایی شده در گزارش حسابرس و بازرس قانونی شرکت یا کار شوراهای عمومی در شوراهای عمومی توسط هیات مدیره و هیات اجرایی نوشتند

– عدم اتخاذ تصمیم مقتضی در خصوص ایرادات مکرر مراجع ذیربط به صورتهای مالی 1400 و 1401 از سوی هیئت مدیره/هیئت اجرایی 1000 شرکت.

– گنجاندن اثرات کمی ارائه خدمات و کالاها به قیمت ثابت در گزارش های مالی 123 شرکت از 148 شرکتی که باید خدمات و کالاها را با قیمت ثابت ارائه می کردند.

– در سال 1402، 93 شرکت دولتی برای کنترل عملیات اقدام نکردند

– از تعداد (228) شرکت هایی که در سال 1402 نسبت به سرمایه تقسیم نشده افزایش یافته اند که علی الحساب سرمایه تغییر یافته است.

– عدم توزيع منابع به صورت مديريتي، كمك فني و اعتباري و پرداخت مابه التفاوت نرخ سود توسط كليه شركتها و سازمانهاي توسعه اي به استثناي سازمان صنعتي و شهرهاي صنعتي ايران و تخصيص. 981 همت از منابع داخلی برای سرمایه گذاری مشترک صنایع کوچک و شهرهای صنعتی 31 استان

– عدم افزایش سرمایه از محل فروش اموال بانک دولتی

– عدم ارائه اطلاعات فهرست کالاهای پذیرفته شده در بورس کشور به صورت فیش سپرده گذاری.

– عدم ارسال فهرست شرکت های تابعه که سهام دولت و شرکت های دولتی کمتر از 50 درصد است توسط 9 دستگاه اداری به دیوان محاسبات کشور.

– اعطای وام حدود 2 فقره همت به خزانه داری کل کشور جهت سود دولت در (25) دستگاه اجرایی که سهام دولت کمتر از پنجاه درصد (50%) است.

– به جز 49 شرکت به جز 49 شرکت، توسط کلیه شرکت های دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی مرتبط با دولت و سایر شرکت ها، ثبت اطلاعات نیروی انسانی (پرسنلی) شرکت در بانک اطلاعات کارکنان نظام اداری ( پاکنا).

– توسط سازمان اداری و کار سازمان برنامه و بودجه کشور و بازرسی کل کشور توسط سازمان اداری و کار جهت دسترسی آنلاین به اطلاعات پایگاه داده کارکنان نظام اداری (پاکنا).

– در 81 شرکت، پرداخت حقوق و دستمزد و سایر حقوق به مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره بدون آیین نامه «آیین نامه حقوق و دستمزد مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره/هیئت عامل شرکت های دولتی». بانک ها و مؤسسات وابسته به دولت»

به گفته سخنگوی هیأت عمومی سازمان نظارت کشور، فهرست 131 شرکت دولتی که در 3 سال گذشته زیان دیده یا زیان انباشته آنها بیش از نیمی از سرمایه شرکت است. ارسال توسط سازمان بازرسی به سازمان برنامه و بودجه کشور. کار 23 شرکت مذکور مشخص نشده و 67 شرکت روبه رو هستند. همچنین موضوع فروش دارایی های مازاد بانک های دولتی نیز به دلیل اهمیت و بررسی های تکمیلی مورد توجه قرار گرفت.

وی همچنین گفت: با توجه به اهمیت معوق از بودجه شرکت، دکتر همچنین مقرر شد دادستان کل دیوان محاسبات سریعاً گزارشی از نتایج تحقیقات شرکت در سالهای گذشته تهیه و به هیئت عمومی ارائه کند.

کیایی در پایان گفت: پیرو دستور روز گذشته رئیس این سازمان مبنی بر بررسی وضعیت درخواست های پرستاران، جلسه فوق العاده ای در این مجموعه با حضور مسئولان مربوطه تشکیل و در نتیجه این جلسه مقرر شد. که تمام درخواست های پرستاران برآورده شود. همچنین هیأت محاسبات دیوان محاسبات با نظارت دقیق بر روند پرداخت مطالبات پرستاران، در صورت عدم اقدام، موضوع را به دادسرا این نهاد فوریت ارسال می کند تا پرونده را باز کرده و رسیدگی کند. .

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا