چالش عدم نقدینگی شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده دارو

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: آمار و ارقام توزیع وجوه نشان می دهد که شرکت های تولید کننده و صادرکننده دارو و ملزومات پزشکی نتوانسته اند توان خود را تامین کنند و با این مشکل مواجه هستند. .

به گزارش شیمیشی، دکتر فهرست مواد دارای محدودیت واردات، برگزاری شورای برنامه ریزی برای سیاست وزنی موادی که در فهرست محدودیت واردات قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون بازار دارویی کشور به حدود 45 هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت: 98 درصد بازار دارو به صورت عددی مربوط به داروهای داخلی و 2 درصد وارداتی و 81 درصد وابسته است. درصد از بازار دارویی از نظر ریالی، تولید داخل و 19 درصد آن مربوط به داروهای وارداتی است.

مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو به مصرف غیرقانونی آنتی بیوتیک در کشور اشاره کرد و اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون حداکثر 500 میلیون و 1200 میلیارد کپسول آموکسی سیلین بوده است. در سه ماهه اول سال از نظر تعداد و کمیت دارو در کشور مصرف شده است و بر اساس ریال داروی IVIG با 750 میلیارد و 480 میلیارد کلرید سدیم بیشترین مصرف را دارد.

به گفته وی سرماخوردگی با 350 میلیون و متفورمین با 276 میلیون بیشترین داروهای مصرفی بوده اند.

صادقیان در خصوص توزیع پول خاطرنشان کرد: بخش زیادی از پول مورد نیاز دارو و تجهیزات توسط بانک مرکزی تخصیص داده شده است که تاکنون 1.5 میلیارد پول تخصیص یافته که یک میلیارد آن پول ترجیحی است. شامل 4200 تومان و 28500 تومان; اما تنها 600 میلیون دلار پرداخت شده است. این اعداد نشان می دهد که شرکت های تولیدی و واردکننده نتوانسته اند ظرفیت خود را تامین کنند و با این چالش مواجه هستند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا