آیا لانینا در راه ایران است؟

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت مخاطرات جوی با اشاره به تاثیر چند دوره بر وضعیت جوی ایران گفت: 60 درصد وضعیت خنثی و 38 درصد لا نینا در کشورمان پیش بینی می شود. پایان ماه اوت

صادق ضیایان در گفت وگو با شیمیشی وی افزود: «NSO» یا «نوسان جنوبی» یک رابطه دوربرد است که شامل فازهای «ال نینو» و «لا نینا» و خنثی است. نوسان قطب جنوب پدیده ای است که در استوا در مناطق گرمسیری اقیانوس آرام رخ می دهد. ال نینو زمانی اتفاق می افتد که آب اقیانوس ها در سواحل ایالات متحده گرمتر از میانگین بلندمدت باشد. در طرف دیگر اقیانوس، شمال استرالیا و اندونزی، اگر دریا سردتر از میانگین بلندمدت شود، لانینا رخ می دهد. لانینا زمانی اتفاق می‌افتد که آب اقیانوس آرام در نزدیکی آمریکای مرکزی خنک‌تر از حد معمول باشد و ال نینو زمانی اتفاق می‌افتد که آب در شمال استرالیا و اندونزی گرمتر از حد معمول باشد.

وی خاطرنشان کرد: رانش قطب جنوب در دو سوی قاره آمریکا، استرالیا، اندونزی و چین تاثیر زیادی بر دما و بارندگی دارد اما تاثیر آن بر ایران کمتر است.

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت مخاطرات اقلیمی با بیان اینکه این چرخه هم اکنون به شدت از «ال نینو» به سمت لا نینا در حال حرکت است، گفت: 60 درصد احتمال وقوع زلزله قطب جنوب در ایران وجود دارد. در حالت خنثی تا پایان ماه اوت، احتمال رسیدن به لانینیا 38 درصد و باقی ماندن در فاز ال نینو بسیار کم پیش بینی می شود.

ضیائیان در پایان با اشاره به اینکه علاوه بر ذوب شدن قطب جنوب، رویدادهای سیکلونی دیگری مانند دوقطبی AO، NAO، MJO و اقیانوس هند بر وضعیت جوی ایران تأثیر می گذارد، اظهار داشت: در بهترین شرایط 60 درصد از زمانی که لا نینا غالب است، فصل پاییز در ایران دیر شروع می شود و احتمال سال خشک افزایش می یابد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا