فناوری‌های نوین در مقابله با جرایم فضای مجازی به‌کار گرفته شود

دادستان کل کشور در اجلاس بریکس اعلام کرد: دادستان های کشورهای عضو باید با بهره گیری از فناوری های نوین و تجهیزات ارتباطی نقش ویژه ای در همکاری برای مقابله با این جرایم سایبری داشته باشند.

به گزارش شیمیشی، «حجت الاسلام والمسلمین محمد محدی آزاد» دادستان کل این کشور به همراه هیئت قضایی برای شرکت در ششمین نشست دادستان های کشورهای عضو بریکس به روسیه رفت. یکسان سازی رویه های قضایی، حمایت از حقوق اجتماعی شهروندان و چگونگی تامین امنیت حقوقی و قضایی سرمایه گذاران کشورهای عضو این گروه.

امروز رئیس دادستان کل کشور در جمع روسای دادستان های کشورهای عضو بریکس سخنرانی کرد که توضیح این سخنرانی به شرح زیر است:

آقای کراسنوف، دادستان کل فدراسیون روسیه

ابتدا از طرف خودم و همکارانم از میزبان گرم و شریف دادستانی کل فدراسیون روسیه و همه کسانی که برای برگزاری این نشست مهم تلاش کردند، صمیمانه تشکر و قدردانی می کنم. و همچنین دبیرخانه سازمان بریکس. امیدوارم این اجلاس نتایج موثر و عملی برای اعضای شرکت کننده و در نتیجه برای مردم کشورهایمان به دست آورد.

از آنجایی که آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایثارگران جمهوری اسلامی ایران در دوران ریاست جمهوری خود در این نهاد مهم عضویت داشتند، نام و یاد ایشان را با احترام یاد می کنم و به روح مطهرش درود می فرستم.

رئیس جمهور فقید کشورمان در اجلاس مجازی بریکس درباره بحران غزه اظهار داشت: رژیم جنایتکار صهیونیستی رژیمی ضعیف و بی ثبات است و اقدامات غیرانسانی این رژیم تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه و بین المللی است که موجب ناامنی و بی ثباتی در منطقه می شود. منطقه . و جهان تبدیل شده است

وی همچنین از تمامی اعضای بریکس و دولت های مستقل جهان خواست تا برای حفاظت از انسانیت و عدالت در جهان به پا خاستند و از تمام توان سیاسی و اقتصادی خود برای اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی و حامیان غربی آن استفاده کنند.

رئیس جمهور و همکاران محترم

همانطور که مشخص است، گروه بریکس یک اتحادیه اقتصادی است که با هدف افزایش همکاری های اقتصادی، تجاری و سیاسی بین اعضا و تاکید بر توسعه اقتصادی، تقویت نقش کشورهای عضو و افزایش نفوذ آنها در امور بین الملل ایجاد شد. در سراسر جهان به عنوان یک نهاد مهم شناخته شده است.

جمهوری اسلامی ایران از ابتدای سال جاری به عضویت این سازمان درآمد و باید در جهت تحقق این اهداف گام برداریم.

سوال این است که مدعیان عمومی چه نقشی می توانند در دستیابی به اهداف گروه بریکس ایفا کنند؟ بدون شک نقش بسیار مهمی در دستیابی به این اهداف دارند.

ما می توانیم با تبادل اطلاعات در مورد مبارزه با فساد، جرایم اقتصادی و اجرای قوانین مرتبط با تجارت بین المللی، همکاری قضایی را تقویت کنیم، به ویژه با کمک به تعقیب و مجازات مجرمان، که می تواند به تقویت اعتماد عمومی، بهبود شفافیت و ترویج اجرای عدالت کمک کند. در میان کشورهای عضو به آرامی

موضوعی که امروز برای همکاری گردآوری کرده ایم، بحث فناوری های نوین ارتباطی است. این فناوری یکی از بزرگترین دستاوردهای دانش بشری است که زمینه ساز تحولات اساسی در دنیای مدرن شده و رفاه و رشد علمی جوامع بشری را افزایش می دهد.

در عین حال ما را با چالش های جدیدی از جمله نقض این بستر توسط مجرمان مواجه کرده است که امنیت فردی و اجتماعی افراد را به خطر انداخته است.

فن آوری های ارتباطی مدرن هم در فعالیت های تروریستی سنتی از نظر تبلیغات، استخدام، سازماندهی و مدیریت عملیات تروریستی و هم در فعالیت های تروریستی جدید مانند تروریسم سایبری مورد سوء استفاده افراط گرایان قرار می گیرد.

امروزه مجرمان از فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی برای انجام مبادلات مالی و مخفی کردن و انتقال دارایی‌ها برای تامین مالی تروریسم و ​​جرم و جنایت استفاده می‌کنند و با ایجاد «هویت‌های جعلی یا جعلی» اقدام به ارتکاب انواع جرایم مالی مانند کلاهبرداری و سرقت می‌کنند

مشکل «عمیق جعلی» و ایجاد صدا، تصویر و تصاویر کاملا جعلی با کمک هوش مصنوعی، می‌تواند اعتبار مدارک دیجیتال را با بحران جدی مواجه کند و منجر به پرهیز از تحقیقات پزشکی قانونی شود.

با توجه به دو عنصر فضای سایبری یعنی «بدون محدودیت زمانی و مکانی» مجرمان به راحتی از خدمات میزبانی و سیستم های رایانه ای کشورهای مختلف برای مخفی کردن هویت و مدارک دیجیتالی و ارتکاب جرایم رایانه ای استفاده می کنند و بر این اساس لازم است. که دادستان های کشورهای عضو با بهره گیری از فناوری های نوین و تجهیزات ارتباطی و شناخت نسخه الکترونیکی اسناد قضایی، ایجاد و بهره مندی از زیرساخت ایمن، استاندارد و کارآمد مبتنی بر اطلاعات و ارتباطات، نقش ویژه ای در همکاری با این جرایم دارند. فن آوری.

استفاده از هوش مصنوعی نقش مهمی در پیش‌بینی و پیشگیری از جرم دارد و می‌تواند به عنوان ابزاری قدرتمند برای شناسایی افراد مرتکب جرم عمل کند. این ابزار به عنوان یک زمینه تحقیقاتی پیشرفته دارای الگوریتم ها و مدل های پیشرفته ای است که الگوهای مجرمانه را شناسایی کرده و به تحلیل دقیق داده ها و در نهایت افزایش ایمنی جامعه کمک می کند.

لازم به اطلاع می رساند با توجه به توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات به ویژه در حوزه هوش مصنوعی، دادستانی کل کشور اقدامات مهمی را در جهت استفاده از این ابزار و راه اندازی سامانه های هوشمند برای شناسایی انجام داده است. دانش مجرمان سایبری

این سامانه‌ها نتایج شگفت‌انگیزی در شناسایی الگوهای معاملات مجرمانه و ردیابی مالی جرایم سازمان‌یافته داشته‌اند و در برخی موارد صدها و هزاران برابر استفاده از عوامل انسانی در کشف و برخورد با جرایم مؤثر بوده‌اند. .

استفاده از هوش مصنوعی نقش مهمی در شناخت چهره مجرمان و جمع‌آوری، تحلیل و بهره‌برداری از اطلاعات عمومی موجود در شبکه‌های اجتماعی از جمله شناسایی ارتباطات مخفی و عمومی اعضای شبکه‌های مجرم سایبری دارد.

دادستان های کشورهای عضو می توانند از فناوری های نوین ارتباطی مانند ویدئو کنفرانس در همکاری های قضایی بین المللی مانند دریافت دفاعیات یا اظهارات متهمان یا شهود غایب و ایجاد دادگاه مجازی و تسریع تحقیقات قضایی و کاهش هزینه های پرونده استفاده کنند.

شایان ذکر است قوانین کیفری و آیین دادرسی الکترونیکی جمهوری اسلامی ایران از این ابتکارات حمایت کامل می کند و این روش های جدید را به رسمیت می شناسد.

یکی از موضوعات مهم تبادل تجربیات و بهترین شیوه ها بین دادستان ها و مقامات تحقیقات قضایی کشورهای عضو بریکس است.

این موضوع از آن جهت ارزشمند است که بسیاری از جرایم سایبری در کشورهای مختلف بسیار شبیه به هم هستند و با روش ها و اهداف یکسان انجام می شوند و بستری آنلاین برای ثبت و به اشتراک گذاری تجربیات دادستان های عمومی کشورهای عضو در مورد نحوه وقوع جنایات. روش شناسایی و انجام تحقیقات پزشکی قانونی و جمع آوری و تجزیه و تحلیل شواهد دیجیتال می تواند نقش موثری در ارتقای توانمندی ها و ظرفیت سازی برای پیشگیری و مبارزه با جرایم سایبری داشته باشد.

از سوی دیگر، با توجه به سرعت ارتکاب جرایم و بهره برداری مجرمان از ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، به جای استفاده از روش های سنتی و نامه نگاری، لازم است از بستر مشترک امن برای تبادل سریع اطلاعات و شواهد دیجیتالی استفاده شود. . که در معرض خطر و تخریب است و همکاری و تحقیقات قضایی مشترک، توقیف و مصادره ارزهای دیجیتال و دارایی های دیجیتال ناشی از استفاده مجرمانه.

این سامانه برای پاسخگویی و ارتباط بین دادستان های عمومی کشورهای عضو ضروری است و می توان از آن برای اتخاذ تدابیر امنیتی و مقابله با تداوم جرایم سایبری، مسدودسازی فوری محتوای مجرمانه مانند کلاهبرداری اینترنتی، پرداخت بانکی جعلی استفاده کرد. صفحات (فیشینگ)، پایگاه های سایبری گروه های تروریستی و صفحات مجازی مرتبط با قاچاق اسلحه و مواد مخدر، قمار آنلاین، پورنوگرافی و پورتال های اخبار جعلی که نظم عمومی، سلامت و ایمنی افراد را در کشورهای عضو تضعیف می کنند، تاثیر قابل توجهی دارند. . کمک کند

امروزه موضوع ظهور ارزها و ارزهای دیجیتال همراه با اثرات مثبت یا منفی اقتصادی، نقش بسیار مهمی در پولشویی، اختفا و بازگرداندن عواید مجرمانه و تامین مالی تروریسم ایفا می کند.

در این راستا باید برنامه ویژه و مشترکی بین کشورهای عضو در خصوص شناسایی و ساماندهی صرافی‌ها و مراکز مبادلات رمزنگاری، شناسایی و مصادره و مسدود کردن کیف پول ارزهای دیجیتال و توقیف و بازگرداندن دارایی‌های دیجیتال ناشی از آن وجود داشته باشد. . بد

بر اساس این نظرسنجی، درآمدهای حاصل از اکثر جرایم رایانه ای به ویژه کلاهبرداری، به سرعت به ارزهای رمزنگاری شده منتقل می شود و به دلیل موانع و مشکلاتی که وجود دارد، اغلب از دست مجریان قانون فرار می کند. تقویت این مشارکت ها می تواند تاثیر بسزایی در مبارزه با این جنایات داشته باشد.

همچنین همکاری کشورهای عضو بریکس در زمینه های هماهنگ سازی قوانین ملی، سایبری و برنامه ریزی در ایجاد و تصویب موافقت نامه های بین المللی به ویژه موافقتنامه منع استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مقاصد مجرمانه می تواند یکی از موارد زیر باشد. نتایج این نشست

توصیه می شود در برنامه کاری 2024-2025 جلسات کارشناسی مشترک در این زمینه در نظر گرفته شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا