آژانس های دیجیتال مارکتینگ می توانند فروشم را زیاد کنند؟
شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که دیجیتال مارکتینگ چه تاثیری بر افزایش فروش دارد؟ زمان کسب و کارهای سنتی تمام شده است و دنیای عظیم اینترنت شما را به سمت مدرن شدن هدایت میکند؛ همین امر باعث شده تا ما به طور مداوم نیاز به بروز شدن داشته باشیم.

این جهان بیانتها، پر شده از رقبایی که هر روز سعی بر این دارند تا جایگاه خود را در بالای جدول بیشترین و بهترینها حفظ کنند. شما برای اینکه در این رقابت از دیگران پیشی بگیرید، به راهکارهای موثر در حیطه تبلیغات دیجیتال نیاز دارید.ما برای کمک به شما، در این مقاله 8 راهکار موثر برای افزایش فروش با دیجیتال مارکتینگ ناجی که برایتان جمعآوری کردهایم. در ادامه با ما همراه باشید.
راه های موثر در افزایش فروش با دیجیتال مارکتینگ
۱. مشتریهایتان را بشناسید
شناخت نوع فعالیت مشتری شما در اینترنت، علایق، سلیقهها، تعامل و انتظارات او یک امر حیاتی است. به جای اینکه آنها را در یک دسته قرار دهید سعی کنید یک طبقه بندی از آن ها داشته باشید.نسل جوان معمولا محتوای تبلیغاتی متفاوتی از نسل قدیمیتر را ترجیح میدهد و یا اینکه تعداد کاربرهای پلتفرمهای مختلف شبکههای اجتماعی در کشورهای مختلف با هم فرق دارند. داشتن اطلاعات کافی از مخاطب شما در شرایط مختلف جغرافیایی در تعامل با شما تاثیر مستقیم در اهداف بازاریابی دیجیتال شما دارد.
انجام دادن این کار از چند طریق میسر میشود: آنالیز داده، ضبط صدای مشتری در تماس با سازمان و پرسشنامه که با داشتن این دادهها شما میتوانید زمینههای مختلفی که مخاطب شما به آن علاقه دارد را پیدا کنید. شما با ساختن یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ هدفمند، میتوانید نرخ بازگشت سرمایه شرکت شما را افزایش دهید.
۲. هویت برند
نداشتن یک برند قوی و شناختپذیر، باعث میشود مشتری شما قادر به برقراری ارتباط با شما نباشد. شما نیاز به ایجاد اعتبار برند دارید که موارد زیر از مهمترین موارد اعتبار برند است:
- لحن برند
- لوگو
- طراحی
- داستان برند
مهمترین امر این است که تمامی این موارد را کنار هم داشته باشید تا برند شما قابل درک شود. یک سازمان موفق، همیشه از یک لحن ثابت در فکر کردن، بیان کردن به طور دائم استفاده میکند که این کار با همکاری عالی بین اعضای تیم و مدیریت قوی امکانپذیر است.این مثال یادآور یک چیز است و آن هم صداقت است. شما باید دقیقا چیزی را بفروشید که از آن در تبلیغات استفاده میکنید تا از ریزش مشتریتان کم کند. فرض کنید شما موسس یک شرکت ارسال پیامک و پشتیانی داخلی هستید اما در تبلیغات شما شعارهایی وجود دارد با این درونمایه که شما یک شرکت بینالمللی هستید؛ این ادعا در اصل غلط بوده و به همین دلیل به اعتبار شما ضربه وارد میکند.
۳. استفاده از کمپین های ایمیلی
آمار نشان میدهند که بابت هر یک دلاری که شما برای ایمیل مارکتینگ هزینه میکنید، ۴۲ دلار به شما برمیگردد. این یعنی که تبلیغات ایمیلی یکی از قویترین ابزار برای رشد فروش میباشد.البته به این معنی نیست که بیهدف شروع به ارسال ایمیل به افراد مختلف کنید بلکه باید با دستهبندی ( Segment ) و با همان روشی که بالاتر به آن اشاره شد، این کار را برای مشتریانتان انجام دهید. در این تحقیقات آمده است، شرکتهایی که روش ارسال ایمیل برای همه را استفاده کردهاند نتایج زیر را برای آنها به دنبال داشته است:
- ۶۰% از ایمیلها توسط دریافت کنندهها پاک شده است
- ۲۷% از دریافت کنندهها دکمه توقف دریافت ایمیل را زدهاند
- ۲۳% از ایمیلها توسط دریافت کنندهها به عنوان اسپم شناخته شدهاند
اتوماسیون ایمیل نیز بسیار حیاتی است. این امکان فراهم میشود تا دقیقا در زمان مشخصی برای مشتریتان ایمیل ارسال کنید، رفتار او را دنبال کنید، دادههای ثبت شده توسط این سیستم را ارزیابی کنید و با توجه به این ارزیابیها دیتای مناسبی به او نشان دهید.به یاد داشته باشید که ایمیل مارکتینگ درست، نه تنها مشتری جدید برای شما جذب میکند، بلکه ممکن است مشتریهای از دست رفته شما را نیز برگرداند. یک ایمیل با ساختار درست و بینقص میتواند تا زمان معینی مشتری شما را بعد از خریدی که از شما انجام داده به سمت اینکه باز به شما فکر کند، هدایت کند. باید خاطرنشان شد که افزایش ۵% بازگشت مشتری در افزایش ۲۵ تا ۹۵% فروش تاثیر مستقیم خواهد داشت.
۴. اندازهگیری میزان موفقیت محتوا
افزایش فروش با دیجیتال مارکتینگ از نظر بعضیها یعنی قوی کردن وبسایت خود، اختصاص بیشتر بودجه و خرید سرویسهای متعدد آنلاین برای ارتقاء جذب مشتری؛ اما با همهی این وجود به این افراد از هدفی که برای خود دیده بودهاند فاصله زیادی دارند، چرا؟ جواب این سوال شاید این باشد که ارزیابی برای استراتژیهای تبلیغاتی خود نداشتهاند.اندازهگیری میزان محبوبیت محتوا، به شما این امکان را میدهد تا نحوه نگاه و رفتار مشتری به صفحههای مهم یا محصولات را بیشتر درک کنید. این باعث میشود تصمیمات شما برای قدمهای بعدی واضحتر شوند.
آنالیز دقیق همچنین به شما میگوید که کدام یک از موتوهای جستجو از چه مکان جغرافیایی، کاربر را به بازدید از وب سایت شما هدایت کرده است. این بدین معنی است که شما میتوانید کانالهای ارتباطی موثر را بیابید و بیشتر روی آنها سرمایهگذاری کنید.
۵. تقویت کانالهای ارتباطی در افزایش فروش با دیجیتال مارکتینگ
بهینه سازی در دیجیتال مارکتینگ حیاتی است. در شروع شما میتوانید بهینهسازی حالت گوشی، وب سایت و اپلیکیشن خود را در دستور عمل ثابت قرار دهید. از آنجایی که ۸۰% مخاطبین برای ورود به سایتها از گوشی خود استفاده میکنند. در قدم بعدی بهینهسازی سایتتان برای موتور جستجو ( SEO )، تعیین کننده جایگاه شما در صفحات جستجو است. رتبه بالاتر به معنای بازدید بیشتر است و بازدید بیشتر نیز افزایش فروش برای شما میآورد. ۷۵% افراد وقتی در گوگل دنبال چیزی هستند، هیچ وقت به نتیجه دوم نگاه نمیکنند.
عوامل دیگر در اینکه همین امروز باید به فکر ارتقاء سئو خود باشید:
- سئو در شناخت برند شما که به دنبال آن افزایش اعتبار و اعتماد در مشتریانتان به همراه دارد، تاثیر مستقیم دارد.
- از آنجایی که مشتری، شما را راحتتر شما را پیدا میکند، تجربهکاربری شما نیز افزایش مییابد.
- از آنجایی که ۸۷% خریداران اجناس، ترجیح میدهند فاصله مقصد به آنها کمتر از ۱۵ دقیقه باشد، شما میتوانید در محدوده کوچکتری از لحاظ جغرافیایی سئو کنید.
- سئو شناخت شما از بازار و رفتار رقبای شما را افزایش میدهد.
- راهکاری مناسب و بلند مدت در بازگشت نرخ سرمایه است.
۶. جذب بیشتر مشتری از طریق شبکههای اجتماعی
ارتباط با مشتری حرف اول را در یک کسب و کار موفق میزند. آیا میدانستید در ایران ۷۳.۶% افراد بالای ۱۸ سال از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند؟ اگر در این مورد ضعفی در تیم مارکتینگ خود میبینید، همین حالا دست به کار شوید.نه تنها تولید محتوا قوی در شبکههای اجتماعی، راه خوبی برای تبلیغ محصول یا سرویس شما است، بلکه میتواند شما را با مشتریتان در ارتباط مستقیم قرار دهد. این چند مورد را برای افزایش فروش به خاطر داشته باشید:
- انتخاب صحیح شبکه اجتماعی.
- افزایش جذب بیشتر مخاطب ( Reach, Engagement و Impression ) از راه خرید بسته تبلیغاتی از دیگران.
- رقبا خود را زیر نظر داشته باشید، دنبال این باشید که چه چیزی شما را از بقیه منحصر بفرد میکند.
۷. استفاده از تخفیف در افزایش فروش با دیجیتال مارکتینگ
به دلیل اینکه چرا محصولات شما باید تخفیف داشته باشند فکر کنید. این دلیل میتواند روز تولد مشتری شما، سال نو و یا یک مناسبت مهم باشد. در این امر تا جای ممکن خلاقانه رفتار کنید، به عنوان مثال، میتوانید با گذاشتن تاریخ انقضا برای تخفیفهایتان این فوریت را برای افراد ایجاد کنید تا از این فرصت استفاده کنند.
این کار را حتی میتوانید برای ارائه خدمات به شرکتها (B2B) انجام دهید. مثلا اگر خدمات شما شامل سرویسهای ارتباطی است، ممکن است بعضی از مشتریهای شما معتقد باشند که یکی از سرویسهای صوتی شما مثل VoIP پرهزینه است. تخفیف دادن به مشتریان در مدت زمانی کوتاه، آنها را به این فکر وامیدارد که الان بهترین فرصت برای خرید کردن است.در مقابل باید توجه کنید که سیاست اشتباه در ارائه تخفیف نیز میتواند به کسب و کار شما ضربه وارد کند. شاید زیادهروی در این کار باعث شود وجهه برند شما خراب شده و برند سطح پایینی محسوب شوید؛ پس این نکات را به خاطر داشته باشید:
- استفاده از استراتژی متناسب با برندتان در ارائه تخفیف
- از بین بردن این حس که یک مشتری انتظار تخفیف را داشته باشد
- تامین یک محصول یا سرویس باکیفیت
۸. استفاده از پاپآپ (Pop-ups) در هنگام خروج مشتری از سایت
یک استراتژی موثر دیگر برای افزایش فروش در دیجیتال مارکتینگ، استفاده از پاپآپ است. تحقیقات نشان میدهند این نوع از پاپآپها توانستهاند ۷۰% مشتریهایی که تا لحظه سبد خرید رفتهاند و صرف نظر کردهاند را برگرداند.
روشی که این ابزار دارند به این نحو است که جهت موس مشتری و رفتار او را رصد میکنند و با توجه به اینکه تخمین میزنند ممکن است مشتری دیگر علاقهای به حضور در وب سایت نداشته باشند، آنها را نگه میدارد و یک پیشنهاد خاص به او نشان میدهد.ارسایل رایگان، یکی از پاپآپهای رایج است که بر اساس این آمار، ۹۳% مشتریان به علت ارسال رایگان محصولی را خریدهاند. یک تحقیق دیگر نشان داده است که محبوبیت سرویس پرایم آمازون به علت داشتن ارسال رایگان و سریع آن است.
بازاریابی مجدد به شما این شانس دوباره را میدهد که مشتریهای گذشته خود را به مشتریهای فعلی خود تبدیل کنید. ریمارکتینگ چندین مزایا دارد:
- همیشه برند شما در نظر مشتری است
- مشتری که قبلا او را از نوع انتخابش شناختهاید ،قابلیت تولید محتوا شخصیسازی شده دارد.
- صرفهجویی در هزینه برای تبلیغات هدفمند به علت اینکه قبلا مشتریتان علاقه خود را به شما نشان دادهاست.
ریمارکتینگ یکی از راههای تاثیرگذار در افزایش فروش است که به شما اجازه میدهد راحتتر با مشتری سابق خود ارتباط بگیرید. اگر شما تبلیغاتتان را برای این دسته از افراد تهیه کنید، احتمال اینکه آنها خرید مجددی ثبت کنند، به شدت زیاد است.فیسبوک، اینستاگرام و توییتر بهترین فضا را برای این استراتژی مارکتینگ فراهم کردهاند.
نصب هرکدام از این شبکههای اجتماعی در وبسایتتان و جمع آوری دیتا از طریق کلیک به وسیله ذخیره آیدی کوکی هر مخاطب، این امکان را ایجاد میکند که دریابید مشتریان شما بیشتر به کدام یکی از این شبکههای اجتماعی مراجعه میکنند.همانند تخفیفگذاری، ریمارکتینگ زیاد باعث میشود خاص بودن شرکت شما حس نشود. پس بازاریابی مجدد احتیاج به یک مدیریت و برنامهریزی موثر دارد تا این اطمینان را برای اعضای تیم تبلیغات حاصل کند که بتوانند بهترین محتوا تبلیغاتی را تولید کنند.