۲۰۰ هزار نفر از جمعیت استان اصفهان با مشکلات ناباروری درگیر هستند

شیمیشی/اصفهان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه نزدیک به 200 هزار نفر در استان با مشکل بی اختیاری ادرار مواجه هستند، گفت: 61 مورد مشاوره در مراکز دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شده است که از این تعداد 44 مورد مشاوره انجام شده است. . تعداد سقط جنین ها آمار خوبی است.

حمید گله داری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهانوی امروز دوشنبه 4 اردیبهشت ماه سال جاری در نشست خبری به مناسبت هفته جوان با اصحاب رسانه اعلام کرد: با توجه به اینکه جوانان ساکنین رکن اصلی نظام کشور هستند، قانون حمایت از جوانان ساکنان در آبان 1400 به تصویب رسید و در این راستا جامعه اردوی جوانان با 9 کمیته دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تأسیس شد.

وی با بیان اینکه در صورت تداوم شرایط فعلی، تعداد ولادت های فعلی و کاهش TFR در سال 1420، جمعیت کشور پیر می شود و رشد جمعیت منفی می شود و گفت: تعداد ولادت های ثبت شده در سال 1401 حدود 48 هزار مورد است. 407 و تعداد ولادت های ثبت شده در سال 1402 حدود 47 هزار و 359 درصد بوده است روند مثبتی را نشان می دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام کرد: در شهرستان‌های خمینی‌شهر، خوانسر، خوروبیه‌بانک، فریدن، گول‌جان، لنکان، نجف‌آباد و هرند نرخ زاد و ولد در سال 1402 نسبت به سال 1401 افزایش داشته است. در 22 شهر فعال هستند و در سال 1400 27 هزار و 450، در سال 1401 23 هزار و 686 و در سال 1402 23 هزار و 399 ازدواج انجام شده است.

وی با بیان اینکه تفاهم نامه ای با بسیج جامعه پزشکی در خصوص ایجاد مراکز تنفسی (برای نجات کودکان از سقط جنین) منعقد شد، اظهار داشت: در یک سال 67 مورد مشاوره در مراکز تنفسی عمل شده انجام شد. از این 47 مورد، 61 مورد مشاوره در مراکز دانشگاه علوم پزشکی و 44 مورد با لغو سقط منعقد شده است.

گله داری همچنین با اشاره به اینکه در سال 1401 دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص اقدامات مربوط به قانون جمعیت جوانان رتبه برتر کشوری را در بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور کسب کرد، گفت: تشویق افراد مجرد به ازدواج، آرامش افراد متاهل بدون فرزند. فرزندخواندگی و تسهیل مراکز نگهداری از کودکان از اقدامات موثر برای افزایش جمعیت است و بر اساس برآوردها حدود 200 هزار نفر در استان با مشکلات زناشویی مواجه هستند.

زهرا سیوانمردی دبیر کمیته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. وی همچنین بیان کرد: مرکز درمان ناباروری درجه سه در بیمارستان شهید بهشتی است و خدمات در مراکز ناباروری درجه دو بیشتر مربوط به مشاوره و بیماری های خارجی است و زن و مرد باید به مراکز درجه دو مراجعه کنند. برای دریافت خدمات و رویه های تخصصی و فوق تخصصی.

وی گفت: در سال 1402، 36 هزار و 426 مورد مراجعه به مراکز سطح سه به ثبت رسیده که نسبت به سال 1401، 29 هزار و 420 مورد و تعداد اعمال جراحی مربوط به زایمان در سال 1402 بوده است 7933 مورد نابجا یا آزمایشگاهی در مراکز سطح سوم و میزان موفقیت این عمل ها 5/34 درصد ارزیابی شد.

دبیر کمیته درمان مرکز جمعیتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام کرد: تعداد اهدای تخمک، جنین و جایگزین در سال 1402 حدود 1160 مورد بوده و 95 مورد مراجعه به مراکز سطح دو نجف آباد و شهرضا ثبت شده است.

وی از مرجعیت زایمان بدون درد و طبیعی خبر داد و گفت: در سال 1402 در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان 60 درصد زایمان ها به روش سزارین بوده که کاهش سزارین در یکی از آن بیماران مشاهده می شود. بر اساس برآوردها در سال 1402 میزان بالای سزارین کاهش یافت.

سیوانمردی در ادامه سخنان خود گفت: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال گذشته مقام اول را در زمینه زایمان بدون دارو کسب کرد و حدود 13 درصد زایمان های طبیعی با روش های بدون درد انجام می شود و همچنین زایمان های طبیعی بدون درد با روش‌های بدون دارو و در کودکان 51 درصد از زایمان‌های طبیعی، از روش‌های تسکین درد غیردارویی نیز استفاده شد.

وی به آموزش رایگان مادران باردار در مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان ها اشاره کرد و گفت: زایمان طبیعی به صورت رایگان انجام می شود و در سال 1402 7 هزار و 500 مورد به مادران باردار آموزش داده شد و در سال گذشته 90 ماما به این مرکز اعزام شدند. بیمارستان مراکزی به عنوان نیروی انسانی اضافه شده است.

در زیر علی پارسا دبیر کمیته بهداشت اردوی جوانان دانشگاه علوم پزشکی اصفهانبیان کرد: ممنوعیت توزیع وسایل پیشگیری از بارداری در واحدهای بهداشتی یکی از اولین اقداماتی است که در خصوص قانون جمعیت انجام شده است و تجویز داروهای پیشگیری از بارداری تنها توسط پزشک و همچنین اطلاع رسانی به مردم در مورد مسائل مربوطه امکان پذیر است. برای جوانان جمعیت از ظرفیت های مختلفی برای پیشگیری از ناباروری و سقط جنین استفاده شده است.

وی با اشاره به بهره مندی 5040 مادر باردار نیازمند خدمات ویژه در مدت سال 1402، گفت: در صورت مهاجرت دائم یا موقت مادران باردار از استان های دیگر به اصفهان نیز توسط دانشگاه علوم پزشکی معاینه و ارائه خدمات می شود. علوم پزشکی انجام خواهد شد. در سال 1402 شاهد مهاجرت دائمی 1302 مادر باردار به استان بودیم و هماهنگی هایی در خصوص ارائه خدمات به آنها انجام شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا