نمره ایران از «عدالت آموزشی» چند است؟

این پژوهشگر تربیتی با بیان اینکه درک درستی از «عدالت آموزشی» وجود ندارد، به وجود فقر آموزشی و کمبود یادگیری اشاره کرد و گفت: ما نمی‌توانیم امتیاز کشورمان را در توزیع عدالت آموزشی در مدارس قضاوت کنیم؛ هرچند در توزیع برابر قرار دارند اگرچه از نظر کمی در عدالت موفق بوده ایم، اما از نظر کیفی (کیفیت آموزشی) با مشکلات جدی مواجه هستیم و این موضوع روز به روز بیشتر و بیشتر مشخص می شود.

به گزارش شیمیشی، محمد حسنی با بیان اینکه در بحث مهم و حساس عدالت اجتماعی، ورود بدون ابزار کاربردی به عرصه تعلیم و تربیت زیان های زیادی به همراه دارد، گفت: در تبیین تعریف عدالت آموزشی باید به دو موضوع عدالت فردی و اجتماعی توجه شود. ; یکی از ابعاد عدالت در بعد اجتماعی «عدالت توزیعی» است، یعنی اینکه دولت باید «رفاه اساسی و عمومی جامعه» را چگونه و به چه نحوی توزیع کند.

وی همچنین با اشاره به اینکه کیفیت مطالعه از جمله کالاهایی است که در دوران معاصر و امروز بسیار حساس است گفت: آنچه در مدرسه رخ خواهد داد تغییرات چندوجهی به نام آموزش است.

حسنی با اشاره به اینکه امروزه موضوع آموزش مدارس جدی و حساس است، تصریح کرد: آموزش و پرورش و آموزش و پرورش مدرسه بزرگترین و قوی ترین نیروی دنیا محسوب می شود.

وی در پاسخ به توزیع رفاه اجتماعی مدارس گفت: در تحقیقاتی که از دوره قاجار تا به امروز به نتیجه رسیده است، نمونه واضح و مشخصی از توزیع رفاه مدرسه ندیده ایم.

این پژوهشگر آموزش و پرورش با یادآوری اینکه علیرغم وجود اصول 30، 43 و 3 در قانون اساسی، روح حاکمیت قانون اساسی و روح انقلاب، روح انقلاب است، گفت: رویکرد برابری طلبی در آموزش و پرورش. باید شفاف باشد و ما باید آن را شفاف دنبال کنیم.

حسنی تعریف برابری و نحوه توزیع مزایای آموزش و پرورش را یکی از اصول اساسی و مبانی نظری دانست که می تواند سیاست گذاری و مدیریت آموزش و پرورش را سامان دهد.

وی همچنین گفت: مشکل آموزش و پرورش فقدان سیاست برابری طلبانه است که با مبانی نظری، دینی، اجتماعی و فلسفی انقلاب تبیین می شود.

این پژوهشگر به بررسی های انجام شده اشاره کرد و گفت: تحلیل ها نشان می دهد که مسیر اشتباهی را طی کرده ایم و این مستلزم تهیه سند کلان اجتماعی است چرا که تنها به نگارش سند آموزشی تکلیف نشده است، بلکه باید در این زمینه اقدام کرد. هر چقدر هم که از برابری در آموزش و پرورش صحبت کنیم، حتی اگر سازمان برنامه و بودجه به این موضوع اختصاص داده نشود، کمکی نمی کند و این موضوع مستلزم درک صحیح از برابری، درک صحیح از مشکل و در یک راه درست درک صحیح از مشکل آموزش خوب

وی در ادامه سخنان خود تهیه این امر را مستلزم حمایت مجلس دانست و گفت: 10 سال از انقلاب نگذشته بود که بزرگترین ضربه به برابری آموزش و پرورش با راه اندازی غیرنظامیان وارد شد. مدارس دولتی . مدارس مدنی نیز بر اساس نمونه روژآوائی ها ساخته شد.

حسنی با بیان اینکه بین بحث مشارکت مردمی و خصوصی سازی مدارس تفاوت وجود دارد، تصریح کرد: مشارکت به این معناست که مدل مدیریتی مدارس هیئت امنایی باشد و اولیا وارد میدان شوند نه اینکه از آنها پول گرفته شود.

وی همچنین به وجود «فقر یادگیری» توجه کرد و گفت: این یک مشکل رایج است; میانگین نمره در آزمون تیمز و پرلز 500 است اما برای آموزش کشور ما این میانگین 400 است (400 از 1000) و این یک فاجعه است.

این پژوهشگر آموزشی با بیان اینکه مردم عادی نیازمند بهترین فرصت ها هستند، ادامه داد: به دلیل نبود عدالت آموزشی، روستاییان نیازمند بهترین آموزش هستند. عدالت یعنی گوش دادن به درس هایی که نیاز به آموزش بیشتر دارد.

حسنی تصریح کرد: در کشور ما هم کمبود آموزش وجود دارد و هم کمبود آموزش. در کشور یک مدرسه داریم که همه دانش آموزانش به میانگین کشوری 400 نمی رسند و در عین حال مدرسه دیگری داریم که همه دانش آموزانش در آزمون تیمز و مروارید بالاتر از میانگین کشوری می گیرند. ; فقر و کمبود آموزش نشان می دهد که عدالت را درست تعریف نکرده ایم.

وی خاطرنشان کرد: چون نمی دانیم عدالت چیست، نمی توانیم قضاوت کنیم که درصد ایران از توزیع عدالت در مدارس چقدر است. وی بیان کرد: در توزیع عدالت مساوی از نظر عددی موفق بودیم اما از نظر کیفی (کیفیت آموزشی) با مشکلات جدی مواجه هستیم و این موضوع روز به روز بیشتر نمایان می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته استعدادهای درخشان مدارس غیردولتی زیر 3000 در کنکور کسب کرده اند اما میزان قبولی دانش آموزان مدارس دولتی در کنکور بسیار پایین است که این نشان از فقر و یادگیری را نشان می دهد کمبود و بی عدالتی در آموزش

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا