فناوری جدید ناسا دیوار صوتی را با صدای آهسته میشکند
به اندازه صدای بستن درب خودرو؛
صدای شکستن دیوار صوتی هواپیمای مافوق صوت ناسا بسیار آهسته و شبیه به کوبیدن درب خودرو است که از داخل خانه شنیده میشود.
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، ناسا با شبیهسازی ضربات صوتی جتهای جنگنده، نحوه ایکس-۵۹ را یاد میگیرد.
جتهای جنگنده F/A-18 و F-15 ناسا معمولاً به عنوان هواپیماهای تعقیب و گریز استفاده میشوند، اما گاهی اوقات مانند نمونه کنونی، برای اکتشاف نیز مورد استفاده قرار میگیرند. این جتها تکانهای صوتی تولید میکنند که مشابه صدایی است که ایکس-۵۹ در زمان پرواز با سرعت صوت تولید میکند. تکانهای جنگندهها به صورتی شبیه سازی میشوند که به شرایط فیزیکی ایکس-۵۹ نزدیکتر باشند، به طوری که ناسا بتواند به صورت دقیق بفهمد که چگونه تکانهای صوتی ایکس-۵۹ باعث ایجاد صداهایی میشود که میتوانند حس شوک موج صوتی را به حداقل برسانند.
قبل از اینکه جت مافوق صوت جدید ایکس-۵۹ ناسا بتواند دیوار صوتی را بشکند، دانشمندان مجبور بودند بومهای صوتی معادل را ضبط کنند تا به عنوان مرجع از آنها استفاده کنند.
خلبانان آزمایشی با مرکز تحقیقات پرواز آرمسترانگ ناسا به در محوطه آسمانهای بالای صحرای کالیفرنیای جنوبی در نزدیکی پایگاه نیروی هوایی ادواردز نیروی هوایی ایالات متحده پرواز کردند تا نحوه رفتار جت مافوق صوت مذکور را پیشبینی کنند. بر خلاف صدای رعد و برق معمولی، صدای شکستن دیوار صوتی ایکس-۵۹ شبیه به کوبیدن درب خودرو است که از داخل خانه شنیده میشود.
هواپیمای مافوق صوت و در عین حال بیصدای ناسا که توسط شرکت لاکهید مارتین در حال ساخت است، نقطه عطف توسعه نهایی خود را پشت سر گذاشته است. این هواپیما قادر است با سرعت ۱.۲۷ماخ (۱۵۱۲کیلومتر در ساعت) در ارتفاع ۵۵۰۰۰فوت (۱۷هزار متر) پرواز کند، در حالی که صدای تولید شده توسط آن تنها ۷۵دسی بل، تقریباً به اندازه صدای بستن درب اتومبیل است.
برای شبیهسازی این صدا، هوخلبانهای آزمایشی ناسا هواپیماهای پشتیبانی F-15D Eagle و F/A-18 Hornet را بر روی سیستمی از میکروفونهای نصب شده در ۱۰ ایستگاه زمینی در سی مایل (۴۸.۳ کیلومتر) از صحرا به پرواز درآوردند. به گفته ناسا، با انجام عملیات وارونه (وارونه)، جتها توانستند بومهای صوتی «نرمتری» تولید کنند تا با آنهایی که انتظار میرفت ایکس-۵۹ تولید کند، مقایسه شود.
هدف ناسا از ساخت این هواپیما، کاهش شوک موج صوتی است تا در پروازهای مسافربری با سرعت صوت قابل استفاده شود.
این شبیه سازیها به ناسا کمک میکند تا پیش بینیهای دقیقی از رفتار ایکس-۵۹ در زمان پرواز با سرعت صوت داشته باشد. با دستیابی به این اطلاعات، ناسا قادر است بهبودهای لازم در طراحی و ساخت ایکس-۵۹ انجام دهد تا بهترین عملکرد را در شرایط واقعی بتواند ارائه دهد.