نگرانی وزارت بهداشت از فروش اینترنتی دخانیات / گزارش تخلفات به دادستانی

رئیس سازمان ملی کنترل دخانیات وزارت بهداشت با اشاره به ممنوعیت خرید و فروش انواع دخانیات از طریق اینترنت گفت: نظارت این اداره کل در خصوص فروش دخانیات در فضای مجازی و مصادیق تخلف است. در این رابطه به دادستانی کل کشور مراجعه کردند.

مهندس بهزاد ولی زاده در گفت وگو با شیمیشی. وی در خصوص اعلام ممنوعیت فروش دخانیات از طریق اینترنت گفت: وزارت بهداشت همواره درخواست ممنوعیت فروش محصولات دخانی در فضای مجازی را داشته است. قانون جامع کنترل دخانیات نیز چند نکته مشخص در این زمینه دارد. در ماده ۷ این قانون تاکید شده است که هر اتحادیه ای که بخواهد دخانیات بفروشد باید پروانه فروش بگیرد و طبق ضوابط مصوب مرکز اقدام به فروش کند. مثل اون اولاً هر کسب و کاری مجاز به فروش دخانیات نیست و ثانیاً در ماده 11 قانون کنترل عمومی دخانیات تاکید شده است که فروش و عرضه دخانیات ممنوع است مگر در مکان های تعیین شده در قانون.

نگرانی وزارت بهداشت در مورد فروش آنلاین دخانیات/گزارش تخلفات به دادسرا

وی به ماده 12 قانون کلی کنترل دخانیات اشاره کرد و گفت: در این ماده تاکید شده است که فروش دخانیات به افراد زیر 18 سال و توسط آنها ممنوع است.

گزارش فروش آنلاین تنباکو به دادستان کل

وی همچنین گفت: نگرانی مرکز ملی از فروش دخانیات در فضای مجازی و مصادیق تخلفات در این زمینه به دادستانی کل کشور گزارش شده است.

او هم تشکر کرد اقدامات انجام شده در خصوص جرم انگاری و ارسال آگهی فروش اینترنتی محصولات دخانی به کارگروه تخصصی پرونده های کیفری.، توضیح داد: متاسفانه در مورد فروش اینترنتی دخانیات، برخی از این منابع سعی می کنند هویت و سن افراد را تایید کنند تا به نحوی رعایت ماده 12 قانون کنترل عمومی دخانیات مبنی بر ممنوعیت فروش دخانیات را ثابت کنند. برای افراد زیر 18 سال؛ در حالی که فروش آنلاین تنباکو به طور کلی غیرقانونی است. زیرا این اقدام روح قانون جامع کنترل دخانیات را زیر سوال می برد.

وی همچنین گفت: قانونی را تدوین کرده ایم که دسترسی مردم به دخانیات را کاهش می دهد در حالی که فروش اینترنتی دخانیات این موضوع را تسهیل می کند.

رئیس دبیرخانه ملی مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت هشدار داد: اگر نتوانیم این محدودیت های قانونی را اجرا کنیم، شاهد افزایش مصرف مواد دخانی و کاهش سن مصرف دخانیات خواهیم بود. از این نظر بسیار خوشحالیم که قضاوت اخیر وارد این موضوع شد.

وی همچنین گفت: محدودیت های قانونی مانند انتظار قانونی باید منجر به لغو مجوز نمایندگی شود. یعنی انسان بداند با تخلف، جواز فروش و نرخ سودش از بین می رود. بنابراین موظف به رعایت قانون هستند.

تا 44 میلیون جریمه برای تبلیغات دخانیات

وی درباره جرایمی که برای تخلف از قوانین دخانیات در نظر گرفته می شود، گفت: تبلیغات دخانیات هم اکنون تا 44 میلیون تومان جریمه دارد و در مورد افرادی که بدون مجوز اقدام به فروش می کنند نیز جرایم مشابهی کشف شده است. که سقف آن حدود 26 میلیون تومان است و در این زمینه باید جرایم را با توجه به نرخ تورم افزایش داد تا از آن جلوگیری شود.

ولی زاده در خصوص فروش آنلاین محصولات دخانی از طریق پلتفرم هایی مانند اینستاگرام تصریح کرد: در آیین نامه فعلی که به ممنوعیت فروش دخانیات در اینترنت اشاره دارد، هیچ اشاره ای به آن پلتفرم ها نشده است و فقط کلمه ممنوعیت فروش ذکر شده است. از طریق اینترنت» ذکر شده است اشاره شد، اما روش نظارت این است که بستر در موارد مختلف از طریق دستگاه قضایی و تخصصی نظارت شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا