کمبود این ویتامین چه بلایی سر جنین می‌آورد

آفتاب نیوز:

دانشمندان علوم اعصاب از دانشگاه کوئینزلند با استفاده از یک روش جدید کشف کردند که کمبود ویتامین D بر رشد سلول های عصبی در سیستم دوپامین مغز تأثیر می گذارد. این می تواند منجر به اختلال عملکرد دوپامین در بزرگسالان مبتلا به اسکیزوفرنی شود.

نقش ویتامین D در خطر ابتلا به بیماری های عصبی در بزرگسالان

بر اساس مطالعات قبلی، تیمی از محققان از موسسه مغز دانشگاه کوئینزلند با کمک فناوری تصویربرداری مولکولی، رابطه بین ویتامین D، نورون‌های دوپامینرژیک و اسکیزوفرنی را از نزدیک بررسی کردند. محققان دریافته اند که ویتامین D نه تنها بر تمایز سلولی، بلکه بر ساختار نورون نیز تأثیر می گذارد.

اسکیزوفرنی با عوامل ژنتیکی و محیطی مشخص می شود. مکانیسم دقیق ایجاد این بیماری هنوز ناشناخته است. اما شواهد قوی وجود دارد مبنی بر اینکه اسکیزوفرنی باعث ایجاد تغییراتی در نحوه استفاده مغز از دوپامین می شود. دوپامین یک ماده شیمیایی حس خوب در بدن است. اکنون دانشمندان می گویند که کمبود ویتامین D در دوران بارداری بسیار مهم است.

به همان اندازه که مادر در دوران بارداری در خطر ابتلا به اسکیزوفرنی است، این موضوع آینده فرزندش را تحت تاثیر قرار می دهد. کمبود ویتامین D در دوران بارداری و در طول رشد جنین، نحوه تشکیل مدارهای دوپامین در مغز را تغییر می دهد. مطالعات قبلی نشان داده اند که سطح پایین ویتامین D مادر یکی از عوامل خطر است.

پروفسور داریل ایلز با مرور مطالعات قبلی در مورد همین موضوع در آزمایشگاه موسسه مغز کوئینزلند به نتیجه جالبی رسیده است. مطالعات قبلی نشان داده اند که کمبود ویتامین D در مادران باردار می تواند منجر به اختلالات رشدی مغز مانند اسکیزوفرنی در کودکان شود. آنچه محققان اکنون کشف کرده اند این است که اسکیزوفرنی با تغییری آشکار در نحوه استفاده مغز از دوپامین، یک انتقال دهنده عصبی که اغلب به عنوان مولکول پاداش مغز از آن یاد می شود، مرتبط است.

دکمه بازگشت به بالا