استان ها

استان قزوین با صدها اثر تاریخی، مذهبی و چشم انداز طبیعی در انتظار مسافران نوروزی است

به گزارش خبرنگار اجتماعی شیمیشی از قزوین؛ فرا رسیدن سال نو و تعطیلات نوروزی بهترین فرصت برای سفر به مناطق مختلف کشور زیبای ایران برای آشنایی با اماکن گردشگری، تاریخی و طبیعی و گذراندن روزهای خوش در کنار خانواده است.

در این میان استان قزوین دارای مجموعه‌ای از اماکن تاریخی و طبیعی، مناظر زیبا، رودخانه‌های فصلی، کاخ‌های باستانی، مساجد، مدارس و مساجد، موزه‌ها، خانه‌های تاریخی، آب انبار، باغ‌های سنتی، کلیساها، سدهای آبی، خیابان اول است. ایران و کاخ تاریخی سعدالسلطنه، کاروانسرا و حمام تاریخی و ده ها مکان دیگر بدون شک می توانند میزبان خوبی برای مسافران نوروزی باشند و اوقات خوشی را برای گردشگران و شهروندان رقم بزنند.

خبرگزاری شیمیشی در تعطیلات نوروز سعی دارد با معرفی این آثار تاریخی و جالب اطلاعات لازم را در اختیار گردشگران قرار دهد تا شهروندان و گردشگران بتوانند بنا به ذوق خود از برخی از این بناها دیدن کرده و از فرصت بازدید از آنها استفاده کنند. . برخی از این بناها و جشن ها برای خود فراهم می کنند.

در اولین گزارش بازار سنتی قزوین را به مخاطبان خود معرفی می کنیم.

بازار سنتی قزوین یکی از نقاط گردشگری شهر قزوین است که سابقه آن به دوره صفویه و قاجار می رسد.

بازار 009

این بازار دارای معماری منحصر به فردی است و از قسمت های مختلفی تشکیل شده است و امروزه به عنوان یک مرکز مهم اقتصادی و تجاری در آن به فروش می رسد که انواع اجناس و سوغات می تواند مورد توجه گردشگران قرار گیرد.

از مهمترین مکان های بازار قزوین می توان به مسجد النبی، سرایا سعدالسلطنه، سرایا وزیر، سرایا قیصریه، سرایا حاج رضا، سرایا رضوی، گنبدهای سرپوشیده و روباز اشاره کرد که ارزش یک بار دیدن را دارد.

این بنای تاریخی که در ۱۴ دی ماه ۱۳۵۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، در بافت قدیمی شهر قزوین در خیابان امام خمینی، از شمال به خیابان امام خمینی، از جنوب به خیابان کوروش واقع شده است. است ، از شرق به کاخ شاه و از غرب به خیابان مولوی می رسد.

بازار قزوین دارای سه ورودی اصلی است که بسته به مسیر خود می توانید از خیابان امام خمینی، کوروش یا مولوی وارد بازار شوید.

بازار قزوین یکی از زیباترین بازارهای تاریخی ایران است که با هنر معماری پررنگ خود تصویری از گذشته را پیش چشمان شما می گذارد و در واقع میراث تاریخی، فرهنگی و اقتصادی این شهر محسوب می شود.

0000 بازار سنتی

بازارهای معروف بازار قزوین عبارتند از: دلالان، نجاران، بازاریان، بلور فروشان، زرگرها، روکش‌ها، چرم‌فروشان، آهن‌فروشان، پنبه‌فروشان، آهنگرها، نجاران، جواهر فروشان، عطاری‌ها، عطاری‌ها، عتیقه‌فروشان، مس‌فروشان و مشهور، بازاریان. بازارهای آکسا، معصوم، استادعلی نجار، بخشا، حاج ادریس، حاج محمد ابراهیم، ​​حاج محمد رحیم، حاج میرحسن، بازارک قیصریه، تجارت تومانی، حاج محمد هیسن جدید و زعفرانیه نیز در اینجا قرار دارند.

بازار قزوین یکی از بقایای دوران صفویه است که در زمان قاجار توسعه یافت و کاروانسرا، سرا و تیمچه به آن اضافه شد. در زمان صفویه و پس از انتخاب این شهر به عنوان پایتخت، بناهای بزرگی به مدت 50 سال در آن ساخته شد.

در همان زمان محوطه وسیعی به نام بازارا در قزوین ساخته شد که اکنون اثری از آن باقی نمانده است و جالب اینجاست که میدان نقش جهان اصفهان به الگوی میدان بازار قزوین و در همین بافت ساخته شده است. میدان، اجزای مختلف بازار قزوین ساخته شد.

یکی از بخشهای مهم بازار در آن زمان کاروانسرای بزرگ عباسیان بود که بعدها ویران شد و مسجد النبی جای آن را گرفت و با ساخت این مسجد راههای جدیدی از مسجد النبی (مسجد بزرگ جدید) پدید آمد. . به بازار اضافه شد.

اوج توسعه بازار قزوین را می توان دوره قاجار تا آغاز جنگ جهانی اول دانست و علت شهرت این بازار در آن دوره به دلیل تجارت بین المللی بود که بازار قزوین به مرکز اقتصادی آن تبدیل شد. منطقه و دلیل شهرت این بازار در آن دوره شد. از آنجا که قزوین در مسیر تهران، روسیه و اروپا بود، در تجارت خارجی اهمیت زیادی داشت.

این بازار در طول سالیان عمر خود شاهد تغییرات زیادی بوده است. چون مسجد اعظم قزوین به کلی از شبکه بازار جدا شده بود و اکنون ارتباطی بین بازار و مسجد جامع وجود ندارد. بازار قزوین در ۱۴ دی ماه ۱۳۵۶ با شماره ۱۰۲۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

G 3

بازار قزوین مجموعه ای زیبا و بزرگ است که با گذشت زمان قسمت های مختلف آن تکمیل شده و امروزه به بازاری توسعه یافته تبدیل شده است. این بازار اکنون حدود 14 هکتار وسعت دارد و هر قسمت از آن به تجارت خاصی اختصاص دارد.

بازدید از بازار قزوین شما را به یاد معماری بازارهای اصفهان و شیراز می اندازد و تزیینات آن بیشتر آجری و کاشی است و بخشی از آن طاق های آجری بسیار مرتفعی دارد که هنوز دست نخورده است اما قسمت هایی از آن باقی مانده است. از بازار نداشته اند. از گرفتاری های دوران دوری کرده اند، معماری آنها کمی ویران است.

نقاط مختلف بازار قزوین

مهم ترین قسمت های بازار قزوین عبارتند از: مسجد النبی، کاخ سعدالسلطنه، کاخ وزیر، کاخ حاج رضا، کاخ رضایی، کاخ خسنویسان، کاخ سرباز، سرپوشیده، کاخ حاج سید کاظم، کاخ درویش مهدی، کاخ حاج محمد. تقی، سرای شاه، سرای نقدعلی، سرای حاج محمد باقر، سرای دالان دراز، سرای ضرابخانه، سرای نگرالسلطنه، سرای بهشتی، بازار قیصریه، گرمابه سعدیه، گرمابه رضوی و گرامانی بهچه برندگان هستند.

بازار 0008889

تالارهای بازار قزوین

کاخ قیصریه: بازار قیصریه یکی از مکان‌های معروف تجارت و محل ویژه صنعت‌گران است که دارای معماری منحصربه‌فردی مانند ارتفاع بلند با طاق‌های آجری است. این بازار دارای چهار ورودی است که به مناطق مختلف بازار متصل می شوند که عبارتند از: ورودی شمالی: تیمچه سرباز; به سمت جنوب: تراس سرپوشیده. در مشرق: خانه وزیر; در غرب: یک میدان کوچک.

کاخ سعدالسلطنه با 26000 متر مربع مساحت مهم ترین کاخ بازار است و به دستور سعدالسلطنه حاکم قزوین در دوره قاجار ساخته شده و از مهم ترین آن ها به شمار می رود. از کامل‌ترین و بزرگ‌ترین کاخ‌های ایران، کاروانسراها، گلخانه‌ها، بازارها و بخش‌های دیگر ساخته شد.

این مجموعه دارای درهای متعددی است که برخی درهای خود را به خیابان های اطراف باز می کنند و برخی دیگر به نقاط مختلف بازار قزوین متصل می شوند. ارزشمندترین قسمت این مجموعه را می توان چارسوق دانست که از تلاقی این دو خط تشکیل شده و گنبد کاشی کاری بزرگی بر بالای آن قرار دارد. چهار طرف گنبد را چهار نیمه گنبد با رسمی و آسمانی احاطه کرده اند که فضا را بزرگتر جلوه می دهد. در اطراف میدان 16 اتاق با ارتفاع یک متر از سطح زمین وجود دارد که از درهای چوبی کنده کاری شده عبور می کنند.

در جنوب غربی این مجموعه محوطه بارگیری وجود دارد که در گذشته محل مخصوص تخلیه شتر بوده و به همین دلیل به آن محوطه شترخان نیز می گویند. در قسمت جنوبی حیاط، انباری است که شامل یک مکان آجری با 100 ستون زیبا است. وسعت این انبار نمایانگر نگاه سازندگان آن به کسب و کار شهر قزوین است. این مجموعه در تاریخ 11 1357 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

G 2

غرفه های بازار قزوین

در بازار قزوین تیم سرباز، حاج سید کاظم، رضوی، درویش مهدی و حاج محمد تقی حضور دارند.

قیمت اجناس در بازار قزوین نسبت به سایر نقاط کمتر است و گردشگران می توانند سوغاتی های مورد نیاز خود را با قیمت مناسب از این مکان سنتی تهیه کنند.

در گزارش های بعدی شما را با سایر مکان های گردشگری استان قزوین آشنا خواهیم کرد.

مردم مهمان نواز و خونگرم قزوین در ایام نوروز آماده پذیرایی از گردشگران کشورمان هستند.

گزارش: محمدرضا جباری

انتهای پیام





آیا این خبر مفید بود؟

بر اساس نتیجه رای دادن و صدای مخالف

دکمه بازگشت به بالا