وضعیت صادرات داروهای ایرانی/مخالفت قانونی با توسعه داروخانه‌های دولتی

رئیس سازمان غذا و دارو همچنین با اشاره به وضعیت صادرات دارویی ایران، در عین حال با توجه به برخی درخواست‌ها برای ساخت داروخانه‌های دولتی، مخالف سیاست توسعه داروسازی دولت هستیم. زیرا داروخانه بخش خصوصی نمی تواند با داروخانه دولتی رقابت کند.

دکتر حیدر محمدی در گفت وگو با شیمیشی. وی در خصوص وضعیت صادرات دارویی ایران گفت: اگر شرکت های دارویی ما قوی باشند و بتوانند صادرات داشته باشند، نتایج خوبی خواهند گرفت. زیرا ارز صادراتی نقدی است. در حال حاضر داروهایی که کشورهای دیگر به کشور ما صادر می کنند، پول نقد دریافت می کنند. وقتی صادرات داریم می توانیم پول نقد دریافت کنیم.

چرا شرکت های ایرانی نمی توانند صادرات داشته باشند؟

وی تقویت صادرات دارویی ایران را به نفع کشور عنوان کرد و گفت: شرکت های دارویی ما باید تلاش کنند و صادرات را تقویت کنند. البته مشکل شرکت ها این است که اعلام می کنند ظرفیت ما آنقدر کم است که حتی نمی توانیم مواد اولیه را برای بازار داخلی تامین کنیم، بنابراین نمی توانیم صادرات داشته باشیم.

محمدی با تشریح اینکه شرکت های دارویی صادراتی نقدینگی خود را از طریق صادرات تامین می کنند، گفت: اکنون برای رشد آنها باید ابتدا صادرات آنها تضمین شود، سپس به دنبال صادرات باشند و از محل فروش خود امرار معاش کنند. زیرا صادرات نرخ ثابتی ندارد و می توانند نقدینگی خود را از ارز و درآمد صادرات خود تامین کنند.

مخالفت قانونی با توسعه داروخانه های دولتی

محمدی در خصوص ساخت داروخانه های دولتی و برخی درخواست ها در این زمینه گفت: ماده 20 قانون داروخانه ها می گوید ساخت داروخانه دولتی فقط در مراکز درمانی یعنی بیمارستان ها مجاز است و به بیمارستان ها نیز مجوز می دهیم. . داروخانه بساز ما یک داروخانه برای بخش خصوصی نیز تهیه می کنیم، اما به شرطی که موسس داروساز را تعیین کند.

وی با بیان اینکه مخالف سیاست توسعه داروخانه های دولتی به طور کلی هستیم، گفت: چون هر داروخانه دولتی در تهران می تواند حداقل 50 تا 100 داروخانه خصوصی را مختل کند و در شهرستان ها هر داروخانه دولتی اقتصاد 20 تا 30 داروخانه خصوصی را فلج می کند. چون داروخانه دولتی قدرت مالی خوبی دارد اما داروخانه خصوصی این قدرت را ندارد و باید رقابت کند اما نمی تواند با داروخانه دولتی رقابت کند و رقابت ناعادلانه است. بنابراین از دولت تقاضا داریم از داروخانه ها سوال نکند. چون موافق نیستیم مگر اینکه بخش دولتی بخواهد در مکانی دور داروخانه دولتی بسازد و بخش خصوصی در آنجا سرمایه گذاری نکرده باشد.

2000 داروخانه منتخب در کشور وجود دارد

وی در خصوص وضعیت داروخانه های منتخب گفت: همه چیز باید سیستم تشویق و تنبیه داشته باشد. با داروخانه ای که شلخته است، دارو ندارد، داروهای تاریخ مصرف گذشته دارد، بدون نسخه می فروشد و نسخه های مردم را به درستی پر نمی کند، هزینه های اضافی می پردازد، برخورد نکنید. داروخانه ای که تمیز باشد و به شأن مشتری اش احترام بگذارد، داروهایش منظم و نسخه بر اساس ضوابط باشد، با مردم مثل بیمه رفتار می کند، با آنها همین طور رفتار می کند. ما داروخانه را ارزیابی کردیم، اما ارزیابی به سادگی کار نمی کند و بنابراین بی معنی و بی فایده نامیده می شود. پس باید تشویق و تنبیه کنید. در نتیجه سهمیه داروخانه با امتیاز پایین را کاهش می دهیم و سهمیه داروخانه با امتیاز بالا را افزایش می دهیم. علاوه بر این، داروخانه های دارای رتبه برتر، داروخانه های منتخبی هستند که رتبه بالایی در رتبه بندی ما دارند.

میحمیدی با بیان اینکه لیست داروخانه های منتخب با توجه به امتیاز داروخانه ها قابل تغییر و به روز رسانی است، گفت: در حال حاضر 15000 داروخانه داریم که از این تعداد حدود 2000 داروخانه منتخب هستند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا