اقتصادی

۲ کارخانه نوآوری در حوزه آب و برق و ۱ صندوق فناوری حوزه انرژی راه‌اندازی می‌شود

با تصویب آیین‌نامه حمایت از تولید، دانش و اشتغال در حوزه صنعت آب و برق توسط هیات وزیران، وزارت نیرو با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، مرکز آب و فاضلاب را تاسیس کرد. یک کارخانه نوآوری، یک کارخانه نوآوری برق و انرژی در کنار محیط های صنعتی و تحقیقاتی و برای ایجاد صندوق تحقیق و فناوری برای صنعت برق و انرژی.

به گزارش شیمیشیهیأت وزیران با پیشنهاد وزارت نیرو و معاونت علمی و خدمات فناوری ریاست جمهوری با هدف اجرای جلسه، آیین نامه حمایت از تولید، دانش و اشتغال در صنعت آب و برق را تصویب کرد. «تولید، دانش بنیان؛ «اشتغال‌آفرین» و افزایش ۱۰۰ درصدی شرکت‌های علمی و فناوری فعال در صنعت آب و برق و اشتغال مستقیم آنها.

در این آیین نامه، وزارت نیرو وظیفه توسعه طرح های پیران در زمینه «ترویج بهینه سازی آب و برق و ارتقای شاخص های زیست محیطی در صنعت، کشاورزی و ساختمان»، «افزایش بهره وری در تولید، حمل و نقل آب و توزیع برق» را بر عهده دارد. “، “افزایش ایمنی و تاب آوری صنعت آب و برق”، “بومی سازی و خودکفایی”، “ترویج استفاده از هوش مصنوعی در صنعت آب و برق”، “هوش اندازه گیری داده های آب و برق”. صنعت برق و جمع آوری داده های آمار و اطلاعات بر اساس هوش مصنوعی و “توسعه سیستم های نظارت محلی” و مدیریت مصرف آب و برق.

همچنین پروژه های «استخراج آب عمیق، جوی و غیر متعارف»، «بازیافت آب و توسعه دستگاه های نرم کننده آب بر اساس انرژی های تجدیدپذیر»، «کاهش تلفات تولید، انتقال و توزیع در صنعت آب و برق»، «انرژی های قابل آمدن». نوسازی و زنجیره ارزش آن»، «توسعه، تبادل انرژی با کشورهای همسایه و ارتقای صادرات کالاها و خدمات مرتبط با صنعت آب و برق و غیره».

در این آیین‌نامه آمده است که از تمامی ظرفیت‌های موجود در بازارهای فناوری، دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، پژوهشکده‌های دانشجویی و … برای اجرای مفاد این آیین‌نامه به بهترین نحو استفاده شود. .

حمایت و ایجاد یا تقویت واحدهای تحقیق و توسعه در شرکت های غیردولتی مؤثر در صنعت آب و برق و ایجاد شتاب دهنده در حوزه آب، فاضلاب، برق و انرژی از دیگر موارد ذکر شده در این آیین نامه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت علمی ریاست جمهوری، این آیین نامه وزارت نیرو را موظف کرده است با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بر اساس قانون و مقررات، حداقل یک سیستم آب و فاضلاب نصب کند. نیروگاه نوآوری و یک نیروگاه احیای برق و انرژی در محله برای محیط های صنعتی و تحقیقاتی آن با استفاده از امکانات شرکت های وابسته به وزارت و سرمایه گذاری و توان بخش خصوصی.

در این آیین نامه استفاده از ظرفیت های صندوق پژوهش و فناوری صنعت برق و انرژی نیز مورد تاکید قرار گرفته و وزارت نیرو با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و استفاده از ظرفیت این صندوق زیرساخت های لازم برای بیمه محصولات فناورانه در زمینه برق، انرژی، آب و فاضلاب با توجه به ظرفیت شرکت های علمی.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه گسترده در زمینه تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های هوشمند و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما اخبار و تحلیل‌هایی با رویکردی هوشمندانه و خوانای ارائه دهم. هدفم این است که شما را در تصمیم‌گیری‌های مالی خود همراهی کنم و با اطمینان در مسیر صحیح قرار بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا