۲ عامل اصلی که کبد شما را چرب می‌کند

آفتاب نیوز:

دکتر. سرطان کبد.. البته این بیماری تا حد زیادی قابل پیشگیری و درمان است. در آسیا شیوع این بیماری 45 درصد گزارش شده است و معمولاً بین 40 تا 50 سالگی تشخیص داده می شود.

وی ادامه داد: در تعریف بیماری کبد چرب غیر الکلی می توان گفت که این بیماری در واقع تجمع چربی در کبد یا همان استئاتوز کبدی است. البته به شرطی که علل ثانویه تجمع چربی در کبد از جمله الکل، مصرف کورتون، هپاتیت و … نداشته باشیم.

این بیماری به دو دسته NAFL (بیماری کبد چرب غیر الکلی) و NASH (استئاتوهپاتیت الکلی) تقسیم می شود. NASH شامل تجمع چربی همراه با التهاب است. تمرکز روی کبد است که مرحله پیشرفته بیماری است.

این متخصص داخلی خاطرنشان کرد: عوامل خطر این بیماری چاقی مرکزی (افزایش دور کمر تا مچ پا)، دیابت نوع 2، کمبود و سندرم متابولیک متشکل از فشار خون، چاقی، چربی خون بالا و مقاومت به انسولین است.

این متخصص داخلی با بیان اینکه بیماری کبد چرب غیرالکلی می تواند مرتبط با بیماری های قلبی و عروقی باشد، بیان کرد: مشخص شده است که افراد مبتلا به کبد چرب غیرالکلی بیشتر در معرض مشکلات قلبی عروقی هستند، زیرا از یک طرف عوامل خطر از مشابه هستند. از سوی دیگر، بیماری کبد چرب ماهیت التهابی دارد و بنابراین خطر عوارض قلبی را افزایش می دهد.

دکتر گندمی یادآور شد؛ این بیماری اغلب بدون علامت است اما در برخی موارد احساس کوتاهی خستگی، خستگی و درد مبهم در قسمت فوقانی و راست شکم می تواند از علائم آن باشد، البته این علائم خیلی خاص نیستند و مواردی مانند خستگی و خستگی بیشتر از کبد چرب، در بسیاری از آنها در سایر بیماری ها نیز یافت می شود. برخلاف تصور برخی افراد، تورم و تغییر رنگ پوست از علائم بیماری کبد چرب غیر الکلی نیست.

وی درباره روش های غربالگری این بیماری نیز گفت: غربالگری کبد چرب بر اساس عوامل خطر آن به ویژه در افراد دیابتی کنترل نشده انجام می شود.

تشخیص این بیماری از طریق سونوگرافی است. به طور کلی تشخیص کبد چرب بر اساس سونوگرافی است که حساسیت آن 85 درصد است که البته این حساسیت در افراد چاق کاهش می یابد و امکان تشخیص مشکل تر خواهد بود.

دکتر جندمی همچنین گفت: نتایج آزمایشگاهی این بیماری افزایش جزئی آنزیم های کبدی است که البته یافته غیراختصاصی است و این یافته در هپاتیت های ویروسی مزمن، هپاتیت خودایمنی و … نیز دیده می شود.

وی سونوگرافی یا بیوپسی بر اساس کبد چرب و سایر علل ثانویه کبد چرب (مثل مصرف الکل، هپاتیت ویروسی، مصرف داروهای کورتونی و حذف بیماری های مزمن کبدی (مانند هپاتیت ویروسی)) را از جمله روش های تشخیصی معرفی کرد. کبد چرب و گفت: چه زمانی سونوگرافی یا بیوپسی انجام دهیم باید گفت در صورت مشکوک بودن بیمار به سیروز کبد باید نمونه برداری انجام شود زیرا کبد چرب یک بیماری خاموش است و تا زمانی که نباشد. تشخیص داده شد. فرد مبتلا به نارسایی کبدی است، بنابراین زمانی که پزشک به سیروز کبدی مشکوک شود (مثلاً در مورد درد شکم) و بیوپسی را انجام می دهد.

یکی از اعضای هیات علمی گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در بیماران کبد چرب که در معرض خطر سیروز هستند مانند بیماران بالای 45 سال مبتلا به چاقی یا دیابت می توان بیوپسی کبد را در نظر گرفت. و توضیح داد: در برخی موارد به دلیل نامشخص بودن تشخیص بیماری کبد چرب غیرالکلی و تشخیص های مختلف دیگر، بیوپسی کبد نیز انجام می شود.

دکتر. وی تصریح کرد: در بحث درمان این بیماری چند نکته وجود دارد که یکی از آنها حذف عوامل خطر است. مثلاً فردی که دیابت و قند خون بالا دارد باید قند خون خود را با غذا و دارو کنترل کند. همچنین در مورد چربی خون و فشار خون، دوم کاهش وزن از طریق تغییر سبک زندگی است که شامل رژیم غذایی و ورزش می شود و این رژیم باید زیر نظر متخصص تغذیه انجام شود.

دکتر. در مواردی که این کاهش وزن اتفاق می افتد، اما آنزیم های کبدی همچنان افزایش می یابد، کاهش وزن بیشتر توصیه می شود.

وی تصریح کرد: در مواردی که فرد با تغییر سبک زندگی نمی تواند وزن خود را کاهش دهد، با صلاحدید پزشک و با مشورت بیمار می توان داروهایی مانند ویتامین E با دوز بالا یا آگونیست های GLP1 مانند لیراگلوتاید تجویز کرد، البته این داروها می توانند عوارض جانبی داشته باشد و در نهایت اگر بیمار در مدت شش ماه 10-5 درصد وزن خود را از دست ندهد، به دلیل خطر سیروز در صورت پیشرفت بیماری، جراحی چاقی برای کاهش وزن و سپس کنترل و کنترل توصیه می شود. درمان کبد چرب

دکمه بازگشت به بالا