گرمازدگی؛ درمان و پیشگیری از آن

شیمیشی/اصفهان عضو هیأت علمی گروه فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره درمان و پیشگیری از بیماری گرمازدگی محیط گفت: به محض اینکه مشکوک به تب شدید، از محیط گرم دوری کنید یا احساس کردید که فرد دیگری تب دارد رنج می کشد، او را به مکانی خنک و سایه دار ببرید.

کریم سهرابی در گفت وگو با شیمیشی، با اشاره به اینکه با شروع فصل گرما همواره علائمی را می بینیم که حاکی از شیوع یک بیماری محیطی یعنی گرمازدگی است، گفت: این بیماری بسته به نوع خفیف و گاهی شدید است. علائم بر وزن آن

وی ادامه داد: گرمازدگی زمانی رخ می دهد که بدن ما نتواند دمای خود را به طور طبیعی تنظیم کند. به عبارت دیگر دمای داخلی بدن ما به طرز خطرناکی بالا می رود. در چنین شرایطی با یک فوریت پزشکی مواجه می شویم که می تواند منجر به آسیب مغزی، نارسایی اندام های حیاتی و حتی مرگ شود.

این پزشک با اشاره به اینکه یکی از علل گرمازدگی حضور طولانی مدت فرد در گرمای زیاد است، تصریح کرد: فعالیت بدنی شدید در هوای گرم، کمبود آب، پوشیدن لباس های تیره و ضخیم و وجود برخی بیماری ها . مثلا. قلب، ریه، دیابت، اضافه وزن و چاقی از دیگر علل و عواملی هستند که ممکن است باعث گرمازدگی در تابستان شوند.

یکی از اعضای کارشناس گروه فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: یکی از نشانه های گرما افزایش دمای بدن تا 40 درجه و بالاتر است. افزایش یا کاهش تعریق بدن، پوست خشک و داغ، نبض ضعیف و تند، سرگیجه، گیجی یا از دست دادن هوشیاری و تشنج از دیگر علائمی است که در افراد مبتلا به گرمازدگی ظاهر می شود.

سهرابی به این نکته توجه کرد که کودکان و نوزادان، سالمندان، بهورزان و کسانی که داروهای خاصی مصرف می کنند بیشتر از دیگران در معرض بیماری هستند و گفت: زمانی که مشکوک به تب هستید از محیط گرم دوری کنید. اگر احساس می کنید اگر شخص دیگری آلوده است، او را به مکانی خنک و سایه منتقل کنید.

این کارشناس اورژانس یادآور شد: پس از دوری از گرما و تابش مستقیم نور خورشید، لباس های اضافی فرد باید خارج شود. همچنین به او آب سرد یا گرم بدهید. سعی کنید دمای بدن را با کمپرس سرد کاهش دهید یا فرد را به دستشویی ببرید و دوش آب سرد بگیرید. اگر فرد مراقب باشد می توانید از مایعات حاوی نمک نیز استفاده کنید. سپس در اسرع وقت حتی اگر علائمش بهبود یافته باشد، او را به یک مرکز پزشکی منتقل کنید.

عضو هیأت علمی فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه خطر گرما در اواسط روز بیشتر است، گفت: در گرمای شدید بویژه از ساعت 10 تا 17 از فعالیت بدنی اجتناب کنید. در فضای باز و زیر نور مستقیم خورشید.

وی همچنین گفت: کودکان و حتی افراد دیگر اگر در خودروی بدون کولر و زیر نور آفتاب باشند خطرناک هستند. زیرا دمای داخل خودرو به سرعت بالا می رود و احتمال گرم شدن بیش از حد سرنشینان به خصوص کودکان افزایش می یابد.

این متخصص اورژانس نوشیدن آب فراوان در تابستان را توصیه می کند: تا زمانی که تشنه شوید آب بنوشید. اگر یک بیماری زمینه ای دارید، بیشتر از دیگران در معرض تب هستید. بنابراین لازم است در فصل گرما و قبل از هر اتفاقی با پزشک خود مشورت کنید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا