کشف ۹۳ درصد جرائم سایبری در کشور/ اعلام بیشترین جرائم سایبری و پرجرم ترین استان های کشور

رئیس پلیس فتا فراسه گفت: بیش از 93 درصد جرایم سایبری که در کشور رخ می دهد توسط پلیس فتا کشف می شود.

سردار وحید مجید در گفت وگو با شیمیشی وی همچنین به اقدامات پلیس فتا اشاره کرد و گفت: پلیس فتا از سال 1390 کار خود را در کشورمان آغاز کرد. در آن زمان مجموع پرونده های ما در کشور بین سه تا چهار هزار مورد بود اما هر چه گذشت چون استفاده از فناوری های جدید و اینترنت فراگیرتر شد و روز به روز بر تعداد کاربران آن افزوده شد. روز به روز بر تعداد موارد افزوده می شد.

93 درصد پرونده های پلیس فتا حل شد

وی همچنین گفت: با گذشت زمان تعداد کاربران افزایش یافته است به طوری که در حال حاضر مردم بسیاری از کارهای خود را از طریق اینترنت انجام می دهند در نتیجه جرایم اینترنتی نیز افزایش یافته است. به این ترتیب در سال 2018 تعداد پرونده های ما در پلیس فتح کشور به بیش از 160 هزار پرونده رسیده است. به یاد دارم که در همان سال پرونده 200 هزار نفری که توسط مجرمان سایبری هک شده بودند در پایگاه داده خود داشتیم یعنی کلاهبرداران اطلاعاتی از این افراد مانند شماره حساب رمز عبور ثابت (صحیح) دوم و CVV2 داشتند و آنها در واقع می توانند هر زمان که بخواهند از آنها استفاده کنند و حساب افراد را خالی کنند.

رمز عبور پویا از برداشت غیرمجاز جلوگیری می کند

مجید به اجرای طرح تبدیل کد استاتیک به کد دینامیک دوم اشاره کرد و گفت: بر این اساس تحقیق و تحلیلی را بر روی اجرای برنامه دوم کد دینامیک به مدت دو سال و در نهایت در سال 1397 انجام داده ایم. این نقشه را به راه خود ادامه داد. همکاری بانک ها و سایر نهادهای مرتبط حاصل شد و به این ترتیب موفق شدیم از برداشت غیرمجاز قابل توجهی از حساب مردم جلوگیری کنیم.

وی افزود: دومین اجرای طرح رمز پویا تقریباً همزمان با شیوع ویروس کووید 19 بود. در بررسی هایی که انجام شد مشخص شد که این روزها به دلیل اینکه تمام دنیا درگیر این ویروس بوده و مردم مجبور بودند بیشتر کارهای خود را از خانه و آنلاین انجام دهند. اکثر پلیس های دنیا با افزایش جرایم سایبری در کشورها مواجه بوده اند این در حالی است که این روزها با اجرای دومین طرح رمز عبور پویا شاهد کاهش 22 درصدی جرایم سایبری در کشورمان بودیم.

فتا فرجا رئیس پلیس راه ادامه داد: در 6 ماهه امسال 20 درصد افزایش کشف جرم داشتیم و توانستیم حدود 93 درصد از پرونده های خود را کشف و حل کنیم.

کشف 93 درصد جرایم سایبری کشور / گزارش بیشترین جرایم سایبری و مجرم ترین استان های کشور

ما چند قانون کیفری سایبری در کشور داریم؟

اولویت های جرایم سایبری در پلیس فتا چیست؟

مجید تصریح کرد: تعداد مجازات های سایبری یا به عبارتی عناوین مجرمانه در هر کشور متفاوت است. وی گفت: 72 کد مجازات سایبری در دنیا تعریف شده است که این تعداد با توجه به شرایط هر کشور متفاوت است. در کشور ما 22 قانون کیفری سایبری تعریف شده است که هر کدام دارای چندین جرایم سایبری هستند.

نوبیری به اولین وظایف پلیس فتا در سال جاری اشاره کرد و گفت: اکنون 5 اولویت در برخورد با جرایم داریم. اولویت اول با «کلاهبرداری اینترنتی» است. این گروه شامل جرایم مختلفی مانند کلاهبرداری در زمینه خرید اینترنتی ارزهای رمزنگاری شده و ارائه خدمات مختلف می باشد. به عنوان مثال شما محصولی را از طریق اینترنت خریداری می کنید که یا به دست شما نمی رسد یا مواد آن با شما یکی نیست و معتبر نیست. این گروه از جرایم 38 درصد از جرایم سایبری ما را تشکیل می دهند.

رئیس پلیس فتای فراکا ادامه داد: گروه دوم جرایمی که برای ما در اولویت است «تجمع غیرمجاز» است. این گروه شامل جرائمی مانند فیشینگ است. یعنی همان مشکل ارسال لینک های آلوده به تلفن همراه افراد. در این روش کلاهبرداران با عناوینی مانند کمک هزینه کمک معیشتی کمک هزینه بنزین دستور قضایی و … به تلفن همراه افراد پیام می فرستند. در این صورت کلاهبردار به اطلاعات تلفن همراه شخص مانند اطلاعات حساب بانکی مخاطبین و شبکه های اجتماعی دسترسی فوری دارد و می تواند انواع سوء استفاده ها را انجام دهد.

سهم 20 درصدی برداشت غیرمجاز از کلیه پرونده های پلیس فتا

مجید بیان کرد: به عنوان مثال در این روش کلاهبردار می تواند با استفاده از مشخصات بانکی قربانی حساب بانکی قربانی را خالی کند و یا با دسترسی به شماره تلفن همراه مقتول خود را به جای مقتول معرفی کند برای آنها پیام ارسال کند و پول قرض کند. . چون متأسفانه این جنایت در کشور ما زیاد اتفاق می افتد ما به مردم در مورد آن هشدار می دهیم اما باز هم 30 درصد از کل پرونده های ما مربوط به این جنایت است.

وی افزود: اولویت سوم ما «دسترسی غیرمجاز به داده ها» است. در این روش کلاهبرداران با هک موبایل افراد به شبکه های اجتماعی و رمز عبور دسترسی پیدا می کنند. برای مثال با نصب باج افزار بر روی تلفن کاربر یک ذینفع به اطلاعات محل کار او دسترسی پیدا می کند و تهدید می کند که در صورت عدم دسترسی به باج افزار باج می پردازد. این اطلاعات را افشا می کند.

رئیس پلیس فتا فرجا ادامه داد: «افترا» و «آزار اینترنتی» اولویت پلیس فتا است. در این موارد فرد سجود به اطلاعات شخصی مانند عکس و فیلم افراد دسترسی داشته و تهدید به انتشار آن در فضای مجازی کرده است. آمار این جرایم در کشور ما پایین است اما این یکی از اولویت های پلیس FAT است.

مجید گفت: باید دانست که کاربران خارجی شبکه های اجتماعی در وضعیت نامعلومی قرار دارند و به همین دلیل به راحتی می توانند از این سایت سوء استفاده کنند.

کشف 93 درصد جرایم سایبری کشور / گزارش بیشترین جرایم سایبری و مجرم ترین استان های کشور

کدام شهرها بیشترین و کمترین میزان جرایم سایبری را دارند؟

15 درصد جرایم سایبری در تهران رخ می دهد

اول از همه شهرهایی که بیشترین تعداد جرایم سایبری را دارند. وی همچنین گفت: در بررسی های ما مشخص شد که تهران 15 درصد خراسان رضوی 9 درصد اصفهان 9 درصد شیراز 6 درصد و خوزستان 5 درصد جرایم سایبری دارند.

رئیس پلیس فتا فراکا درباره شهرهای با کمترین جرایم اینترنتی ادامه داد: در فرماندهی انتظامی ویژه کیش و استان های لرستان کهگیلویه و بویراحمد سیستان و بلوچستان و قزوین جرایم سایبری کمتر از سایر شهرها است.

در نیمه اول امسال هزار میلیارد تومان از پول مردمی در معرض کلاهبرداری قرار گرفت.

مجید در پاسخ به این سوال که جریان مالی کلاهبرداری اینترنتی چقدر است؟ وی گفت: در شش ماهه امسال بیش از هزار میلیارد تومان از پول مردم کلاهبرداری شده که 40 درصد آن یعنی حدود 500 میلیارد تومان بلوکه شده و کلاهبرداران نتوانستند آن را از آنها خارج کنند. . حساب قربانیان چون پلیس فتا بلافاصله حساب ها را می گیرد. اما بیش از 700 میلیارد تومان نیز به سرقت رفت.

وی همچنین گفت: البته باید دانست زیرا بیش از 90 درصد جرایم سایبری کشف و متهمان دستگیر می شوند. بیشتر پول های سرقت شده نیز به خانه های گمشده بازگردانده می شود و این مبلغ در واقع جبران می شود.

فتا فرجا رئیس پلیس راهور در پاسخ به این سوال که روند انسداد حساب فریب خوردگان چگونه است؟ وی ادامه داد: زمانی که افراد روی لینک آلوده کلیک می کنند یا متوجه می شوند که هک شده اند. سریعا به پلیس فتا مراجعه کنند. در این مورد با هماهنگی خوب بین دستگاه قضایی بانک ها و پلیس فتا؛ در عرض چند دقیقه حساب فرد مسدود می شود و کلاهبردار نمی تواند از حسابش پول برداشت کند تا پول مردم دزدیده نشود.

با آموزش مردم قطعا آمار جرایم کاهش می یابد

وی به اهمیت افزایش آگاهی مردم اشاره کرد و گفت: پلیس فتا از تمام توان خود برای مقابله با جرایم اینترنتی استفاده می کند اما نباید بحث آموزش و فرهنگ سازی را فراموش کرد. اگر مردم در زمینه سواد رسانه ای و سایبری آموزش های لازم را ببینند و فرهنگ امنیت در فضای سایبری گسترش یابد. مطمئنا کمتر شاهد این جنایات خواهیم بود. این موضوع همکاری دستگاه های مختلف را نیز برای افزایش میزان آموزش می طلبد البته پلیس فتا برنامه های آموزشی روزانه دارد و از طریق فضای مجازی پیامک و … هشدارهای زیادی ارسال کرده است.

فتایی فراکا رئیس پلیس راهور ادامه داد: باید تمامی نکات ایمنی و ایمنی وسایل ارتباطی خود را بدانیم و از آنها استفاده کنیم تا مورد سوء استفاده قرار نگیرد. همچنین این مسائل برای هر یک از اعضای خانواده متفاوت است و همه باید بدانند چگونه از حریم خصوصی خود در فضای مجازی محافظت کنند.

مجید همچنین به اتهام لینک های ویروسی اشاره کرد و گفت: از دو سال گذشته به روش های مختلف به مردم درباره لینک های آلوده هشدار می دادیم. علاوه بر این در تحلیل تماس های مرکز فوریت های پلیس فتا متوجه شدیم که ۷۰ درصد تماس های ما تماس هایی است که شهروندان اعلام می کنند لینک آلوده به گوشی هایشان ارسال شده اما روی آن کلیک نکرده اند. در این دام بیفتند آنها در تماس های خود این شماره ها را به ما معرفی می کنند تا مورد قضاوت قرار بگیریم و این نشان می دهد که تمرینات ما مفید بوده است.

کشف 93 درصد جرایم سایبری کشور / گزارش بیشترین جرایم سایبری و مجرم ترین استان های کشور

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا