اقتصادی

کدام کالای ایرانی در چین بیشترین طرفدار را دارد؟

اتاق بازرگانی تهران در تازه ترین گزارش خود به بررسی وضعیت تجارت مشترک ایران و چین پرداخت که نشان از ثبات نسبی در آمار صادرات دارد.

به گزارش شیمیشی، اقتصاد چین با تولید ناخالص داخلی حدود 18 تریلیون دلار، دومین اقتصاد بزرگ جهان پس از آمریکا است. بر این اساس چین در سال 2021 حدود 3362 میلیارد دلار صادرات و 2675 میلیارد دلار واردات خواهد داشت و به این ترتیب این کشور بزرگترین صادرکننده و دومین کشور بزرگ جهان محسوب می شود.

چین در سال‌های اخیر شریک اصلی تجاری ایران بوده است و با وجود آمارهای صادرات و واردات پررونق امارات متحده عربی، چین همچنان بزرگترین شریک تجاری ایران از نظر کل جمعیت است. بررسی آمار تجارت مشترک دو کشور در 5 ماهه نخست سال جاری نیز موید این موضوع است.

بر اساس برآوردها، ایران تا پایان مردادماه حدود 12.3 میلیون تن کالا به ارزش 6.7 میلیارد دلار به چین صادر کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیم درصد کاهش داشته است. این افزایش 22 درصد بود.

در این مدت متانول، پلی اتیلن، پروپان مایع، کاتد مس و ورق فولادی ضخیم عمده ترین محصولات ایران هستند که مورد استقبال چینی ها قرار گرفته اند.

همچنین آمارها حاکی از آن است که ایران در پنج ماهه نخست امسال حدود یک میلیون و 500 هزار تن کالا به ارزش 5.5 میلیارد دلار از چین وارد کرده که از نظر کمی 24 درصد و از نظر ارزشی 43 درصد افزایش داشته است. دوره سال گذشته این را نشان می دهد.

سوزن های پزشکی، قطعات خودرو، قطعات تراکتور، ماژول های نشانگر و ماشین های ریخته گری نیز عمده ترین کالاهایی هستند که ایران از چین وارد می کند.

به این ترتیب و با مقایسه آمار صادرات و صادرات کشور به چین، ایران در سال جاری تراز تجاری مثبت 1.2 میلیارد دلاری با چین را به ثبت رساند.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه گسترده در زمینه تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های هوشمند و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما اخبار و تحلیل‌هایی با رویکردی هوشمندانه و خوانای ارائه دهم. هدفم این است که شما را در تصمیم‌گیری‌های مالی خود همراهی کنم و با اطمینان در مسیر صحیح قرار بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا