اجتماعی

کدام خوردنی‌ها حاوی مواد شیمیایی ماندگارند؟

کارشناسان می گویند آنچه می خوریم و جایی که می خوریم می تواند بر سطح مواد شیمیایی در جریان خون ما تأثیر بگذارد.

به گزارش شیمیشی، در یک مطالعه جدید، متخصصان آمریکایی از بیش از 700 نفر در مورد رژیم غذایی خود، از جمله اینکه کدام غذاها و نوشیدنی های خاص (مانند سبزیجات، نان، نوشیدنی های انرژی زا، شیر و چای) را مورد بررسی قرار دادند. مواد شیمیایی دائمی در خون آنها

کارشناسان همچنین از شرکت کنندگان در مطالعه پرسیدند که چقدر در خانه فست فود، فست فود یا رستوران های غیر فست فود می خورند. آنها از این اطلاعات برای آزمایش فرضیه میزان قرار گرفتن انسان در معرض بسته بندی مواد غذایی حاوی مواد شیمیایی پایدار استفاده کردند.

دانشمندان سالهاست که درباره “مواد شیمیایی پایدار” هشدار داده اند. این ترکیبات پرکاربرد شامل مشتقات پلی فلوئوروآلکیل، دسته ای از مواد شیمیایی ساخته دست بشر است که برای دهه ها در صنایع مختلف برای مقاومت در برابر گرما، آب، روغن و رنگ استفاده می شود.

در طول 80 سال گذشته مشتقات زیادی از این ترکیبات ساخته شده است که در تولید هزاران کالای مصرفی روزمره از ظروف یکبار مصرف مواد غذایی گرفته تا فوم ضد حریق (کپسول های اطفاء حریق) استفاده می شود.

این ترکیبات که آثار آنها در دورترین نقاط کره زمین حتی در بدن خرس های قطبی در قطب شمال یافت شده است، به دلیل پیوندهای بسیار قوی فلوئور-کربن در بدن ما تجزیه نمی شود و می تواند در محیط باقی بماند. . ده ها هزار سال. به همین دلیل به مواد شیمیایی «دائمی» می گویند.

مطالعات نشان می دهد که آنها می توانند هورمون ها را مختل کنند، استخوان ها را ضعیف کنند یا خطر ابتلا به برخی بیماری ها را افزایش دهند. آنها همچنین با انواع مختلف سرطان، نقایص مادرزادی، بیماری کلیوی و سایر مشکلات جدی سلامت مرتبط هستند.

به گزارش یورونیوز، نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است که مصرف مقادیر زیادی چای، گوشت های فرآوری شده و غذاهای آماده در خارج از خانه با افزایش سطح مواد شیمیایی پایدار در بدن در طول زمان همراه است.

در واقع، شرکت کنندگانی که چای، هات داگ و گوشت های فرآوری شده بیشتری مصرف کردند، سطوح بالاتری از این ماده شیمیایی پایدار در خون خود داشتند.

با این حال، برخی از غذاها تنها زمانی که در خارج از خانه تهیه می شدند با سطوح بالاتری از این ماده شیمیایی مرتبط بودند. افرادی که غذاهایی مانند سیب زمینی سرخ کرده یا پیتزای تهیه شده در رستوران می خوردند، مواد شیمیایی پایدارتری در خونشان داشتند. کارشناسان می گویند متوجه شده اند که این مشکل عمدتاً در فرآیند بسته بندی محصولات غذایی رخ می دهد.

به عنوان مثال، آنها فرض می کنند که ارتباط بین چای و سطوح بالای مواد شیمیایی پایدار به دلیل کیسه ای است که چای در آن قرار می گیرد. گوشت های فرآوری شده جای تعجب ندارند، زیرا مسیرهای بالقوه زیادی برای آلودگی در طول فرآیند تولید وجود دارد.

هیلی همپسون، محقق دکترا در دانشکده پزشکی کک در کالیفرنیای جنوبی و نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: «حتی غذاهایی که از نظر متابولیکی کاملاً سالم هستند نیز می‌توانند با مواد شیمیایی پایدار آلوده شوند».

نویسندگان این مطالعه می گویند که هدف از آزمایش آنها لزوماً تعیین این نیست که کدام غذاها “سالم” هستند و کدام نه، بلکه درک این است که کدام غذاها ممکن است به آزمایش بیشتری نیاز داشته باشند تا نظارت شود که آلودگی آنها از کجا آمده است.

بسیاری از تحقیقات قبلی بر وجود این ترکیبات پایدار در آب متمرکز بود، اما دانشمندان اکنون می گویند که غذای آلوده ممکن است تهدیدی جدی برای سلامت انسان باشد.

برخی از بدترین منابع آلودگی در مواد غذایی عبارتند از برخی بسته بندی های کاغذی و پلاستیکی، آفت کش ها و همچنین کودهای آلوده به مواد شیمیایی پایدار که برای رشد محصولات غذایی استفاده می شوند.

نتایج این تحقیق جدید در مجله علمی «Environment International» منتشر شد.

انتهای پیام

تیم خبری مقالات اجتماعی

پژوهشگر اجتماعی با نگاهی منطقی و نوآورانه. ارائه دیدگاه‌های تازه درباره تفاوت‌های فرهنگی و مسائل اجتماعی.
دکمه بازگشت به بالا