کدام خوراکی‌ها سرشار از مواد معدنی و عناصر کمیابند؟

به گزارش شفاف، مجله فوکوس در مقاله ای ۸ ماده غذایی مغذی را شناسایی کرد:

سلطنتی

شاهی یک گیاه معجزه گر واقعی است. خوردن این سبزی تقریباً کل نیاز روزانه به تمام مواد مغذی مهم از جمله ویتامین های A، B6، C، E و K، کلسیم، آهن، ریبوفلاوین، نیاسین، تیامین، فولات، روی و پتاسیم را تامین می کند. کلم علاوه بر بسیاری از مواد مغذی، سرشار از فیبر نیز می باشد. مصرف روزانه فیبر برای بهبود عملکرد سیستم گوارش ضروری است.

تخم مرغ

تخم مرغ مواد مغذی مهمی را برای بدن انسان فراهم می کند. زرده تخم مرغ به ویژه سرشار از ویتامین B12، سلنیوم و ویتامین A است. تخم مرغ همچنین یکی از مهم ترین منابع کولین است، ماده مغذی که عملکرد کبد را بهبود می بخشد. تخم مرغ همچنین منبع ارزشمندی از پروتئین است. پروتئین از رشد و بازسازی سلول ها و بافت ها حمایت می کند.

گندم سیاه شکوفه داد

توت گندم سیاه حاوی ترکیبات گیاهی روتین و کورستین است که گفته می شود اثر محافظتی در برابر سرطان دارد. این نوع گندم همچنین سرشار از ویتامین های B و C و کوآنزیم Q10 است. کوآنزیم Q10 که در محصولات آرایشی نیز استفاده می شود، سلول های بدن را بازسازی می کند.

لیهان

خوردن یک وعده کلم نیاز روزانه فرد به ویتامین C و ویتامین K را تامین می کند. ویتامین K برای لخته شدن خون مهم است. سبزیجات چلیپایی همچنین حاوی انواع ترکیبات زیست فعال مانند ایندول-3-کاربینول هستند که ممکن است اثرات ضد سرطانی داشته باشد.

لوبیا

حبوباتی مانند عدس، نخود یا لوبیا نه تنها سرشار از پروتئین گیاهی هستند، بلکه برای یک رژیم غذایی سالم نیز مهم هستند. علاوه بر این، قورباغه ها دارای نسبت بالایی از کربوهیدرات های پیچیده هستند، به این معنی که می توانند برای مدت طولانی انرژی بدن انسان را تامین کنند. علاوه بر این، حبوبات حاوی بسیاری از ویتامین های گروه B، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی مختلف از جمله کلسیم و منیزیم هستند.

حبوبات دارای نسبت بالایی از کربوهیدرات های پیچیده هستند، به این معنی که می توانند برای مدت طولانی انرژی بدن انسان را تامین کنند.

ماهی قرمز

ماهی قزل آلا، به خصوص ماهی آزاد وحشی، منبع واقعی مواد مغذی است. در 100 گرم از این ماهی روغنی 20 گرم پروتئین وجود دارد. همچنین اسیدهای چرب امگا 3 موجود در این نوع ماهی برای سلامت مغز و قلب ما مهم هستند. از نظر مواد معدنی، ماهی قزل آلا حاوی منیزیم، پتاسیم و سلنیوم و همچنین ویتامین های B12 و D است.

کفز

سطح بالایی از آهن، پتاسیم، منیزیم دارد و همچنین سرشار از پروتئین است. جلبک ها همچنین سرشار از ید هستند که برای تیروئید و هورمون های شما مهم است. جلبک بهترین راه برای مقابله با کمبود ید است.

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین از نظر مواد مغذی و کربوهیدرات بسیار غنی است. کربوهیدرات های پیچیده انرژی بدن را تامین می کنند، این نوع سیب زمینی همچنین حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند بتاکاروتن است که خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهد.

دکمه بازگشت به بالا