کدامیک از این تصاویر با هوش مصنوعی ساخته شده‌اند؟

خزعل زیاری: در گذشته، تشخیص تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی کار بسیار ساده ای بود و به راحتی می شد آن ها را با جزئیات شناسایی کرد. اما با پیشرفت تکنولوژی، تصاویر ایجاد شده توسط هوش مصنوعی آنقدر حرفه ای شده اند که تشخیص آنها از تصاویر واقعی بسیار دشوار شده است.

در همین راستا با کارشناسان صحبت کردیم تا با این فناوری و آنچه باید به آن توجه کنیم بیشتر بدانیم. اما ابتدا، بیایید خودمان را آزمایش کنیم و ببینیم که آیا می توانیم تشخیص دهیم کدام تصویر درست است یا خیر.

Screenshot_2023-06-18-12-05-03-539_com.android.chrome.jpg

یکی از این دو تصویر عکس واقعی از غروب خورشید در ساحل است و دیگری توسط هوش مصنوعی ایجاد شده است. آیا می توانید تصویر واقعی را ببینید؟

هوش مصنوعی چگونه تصاویر ایجاد می کند؟

ماهایری اتکین، محقق اخلاقی و کارشناس هوش مصنوعی در موسسه آلن تورینگ در این رابطه گفت: تولیدکنندگان تصویر هوش مصنوعی بر روی مجموعه داده های بزرگی از تصاویر گرفته شده از اینترنت آموزش می بینند، این تصاویر بر اساس موضوع، رنگ هستند. ، سبک تصاویر یا سایر توضیحاتی که تصویر نشان می دهد برچسب گذاری می شود و یک مدل هوش مصنوعی برای تشخیص نمونه هایی از این تصاویر و برچسب های آنها آموزش داده می شود.

وی ادامه داد: منظورش همین است زمان فردی درخواستی را به مدل ارسال می کند، مدل هوش مصنوعی بر اساس اینکه آیا کلمات موجود در درخواست شخص با برچسب های مرتبط با تصاویری که روی آن آموزش دیده است مطابقت دارند یا خیر، تصویری ایجاد می کند.

Screenshot_2023-06-18-12-04-49-279_com.android.chrome.jpg

بیل امین ابراهیمی افروزی، محقق دانشکده حقوق بیل که در مورد اخلاق محاسباتی تحقیق می کند، توضیح داد که تفاوت مهمی بین تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی و تصاویر ثبت شده توسط انسان وجود دارد: “هوش مصنوعی می تواند آموخته ها را تماشا کند. سیستم های هوش مصنوعی. می تواند با مشاهده نمونه های واقعی بی شماری انواع تصاویر را ایجاد کند.در اینجا هوش مصنوعی نمی داند که آیا یک صحنه طبیعی تولید می کند یا یک تصویر قابل اعتماد و تنها چیزی که می داند این است که در حال تولید تصویری شبیه به آنچه دیده است است. قبل . .

تا همین اواخر، تصاویر تولید شده توسط کامپیوتر به راحتی از تصاویر واقعی قابل تشخیص بودند. البته با توسعه و اصلاح مدل ها، تشخیص این تفاوت ها دشوارتر شده است. آیتکن در این باره گفت: هر روز خروجی ها دقیق تر می شوند. البته این تصاویر به هیچ وجه کامل نیستند، اما اکنون هوش مصنوعی تصاویری ایجاد می کند که بسیار قانع کننده هستند. به خصوص اگر این عکس های با وضوح پایین در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شوند.

Screenshot_2023-06-18-12-05-23-667_com.android.chrome.jpg

برای تشخیص تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی صحبت کنید

البته هنوز علائمی وجود دارد که می توان از آنها برای شناسایی تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی استفاده کرد. آیتکن در این باره گفت: به طور کلی تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی دارای چندین خطا هستند. در گذشته، بررسی تعداد یا شکل انگشتان دست یا پا در تصاویر حاوی یک شخص می‌توانست راه‌حل کلیدی باشد. گاهی اوقات می توانید روی سایه یا نور تمرکز کنید (چون هوش مصنوعی هیچ چشم انداز و درکی از مسائل فیزیکی یا طبیعی ندارد. به همین دلیل است که گاهی سایه ها در مکان نامناسب دیده می شوند یا اجسام معلق در هوا). گاهی اوقات تصاویر کیفیت بسیار واقعی و تخیلی دارند و معمولا با وضوح پایین به اشتراک گذاشته می شوند. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که همیشه باید بررسی کنید که چه کسی تصویر را ارسال کرده است و اینکه آیا منبع تصویر منبع معتبری است یا خیر.”

بیشتر بخوانید:

در عین حال، هنوز راه هایی برای تشخیص تصاویر ایجاد شده توسط هوش مصنوعی وجود دارد. اگرچه این کار در آینده بسیار دشوارتر خواهد بود. ابراهیمی افروزی در ادامه سخنان خود گفت: با پیشرفت تکنولوژی ممکن است در آینده نتوانیم تصاویر ایجاد شده توسط هوش مصنوعی را تشخیص دهیم.

Screenshot_2023-06-18-12-05-31-123_com.android.chrome.jpg

مشکل هنر هوش مصنوعی چیست؟

نگرانی اصلی این است که تصاویر هوش مصنوعی ممکن است گمراه کننده باشند. ابراهیمی افروزی در این باره گفت: «تصاویر موثق نشان می دهد که در دنیا چه می گذرد و از این نظر حقیقت را بیان می کند. اما جانوری که بشریت با هوش مصنوعی خلق کرده است، فناوری است که شهادت دروغینی را می‌سازد که از شهادت واقعی قابل تشخیص نیست.»

او ادامه داد: ” این امر ایجاد و انتشار اکاذیب را به ویژه در موضوعات خبری آسان و گسترده می کند. بنابراین، ایجاد تصاویر با هوش مصنوعی، اگر در مواردی غیر از هنر استفاده شود، تقلب خواهد بود.

این امکان وجود دارد که بتوانیم الگوریتم های دیگری را آموزش دهیم که تشخیص دهند کدام تصاویر توسط هوش مصنوعی ایجاد شده اند.. در همین رابطه، لورل کین، مدیر عامل آکادمی مهارت های دیجیتال کودکان، با بیان اینکه این هنوز راه حل کامل و ایده آلی نیست، گفت: این الگوریتم ها ممکن است فقط به دنبال ویژگی های خاصی باشند و ویژگی های دیگر را در نظر نگیرند. ویژگی‌های توصیفی مانند ناهماهنگی‌های صورت یا ترکیب غیرمعمول تاری و جزئیات، یا حرکات دست، هایلایت‌ها و سایه‌ها چندان دقیق به نظر نمی‌رسند. همه این مشکلات قابل دستکاری هستند و این دقیقاً چالشی است که اکنون با آن روبرو هستیم.

Screenshot_2023-06-18-12-05-40-194_com.android.chrome.jpg

وی ادامه داد: بنابراین ما معمولاً با ترکیبی از احساس درونی، هوش فنی و اقدامات کارآگاهی از سوی کاربران مواجه می شویم. راه حل منطقی استفاده از موتورهای جستجو برای یافتن محل انتشار تصویر است. تصویر قابل اطمینان است؟

نگرانی های حق چاپ تصویر

تصاویر ایجاد شده توسط هوش مصنوعی نیز ممکن است نگرانی هایی را در مورد حق چاپ ایجاد کنند. به خصوص زمانی که به سبک خاص یک هنرمند انسانی تولید شده باشد.

آیتکن در این باره گفت: از آنجایی که هوش مصنوعی بر اساس داده های موجود در اینترنت آموزش می بیند، آثار هنری بسیاری از هنرمندان (زنده یا مرده) وجود دارد. و زمانی که مدل هوش مصنوعی از آثار خود برای ایجاد یک محصول جدید استفاده می کند، به این هنرمندان اعتبار یا پرداختی داده نمی شود.”

Screenshot_2023-06-18-12-05-49-313_com.android.chrome.jpg

حوزه تصویربرداری هوش مصنوعی و کلاهبرداری عمیق به سرعت در حال پیشرفت است و سازمان‌های نظارتی در تلاش هستند تا این موضوع را ادامه دهند. تنها کاری که اکنون می‌توانیم انجام دهیم این است که مراقب باشیم و قبل از اینکه باور کنیم به هر چیزی که آنلاین می‌بینیم کمی انتقادی‌تر نگاه کنیم.

Screenshot_2023-06-18-12-05-56-896_com.android.chrome.jpg

اکنون به پاسخ مشکل خود می رسیم. کدام یک از این تصاویر توسط هوش مصنوعی ایجاد شده است؟

1. Sunava در ساحل: تصویر سمت چپ توسط هوش مصنوعی ایجاد شده است.

2. سگ: تصویر سمت چپ توسط هوش مصنوعی ایجاد شده است.

3. کودکان در آب: تصویر سمت چپ

4. پروانه: تصویر سمت راست

5. مجسمه آزادی: تصویر سمت راست

6. بستنی: تصویر سمت چپ

7. چشم: تصویر سمت راست

منبع: نیوزویک

227227

دکمه بازگشت به بالا