استان ها

کارآمدی معارف اهل بیت علیهم السلام را به چشم خودمان دیدیم

گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مهناز سعیدحسینی: حجت الاسلام محسن عباسی ولدی چند سالی است که با فاصله زیاد پرفروش‌ترین نویسنده کشورمان است و این آمار را در سال‌های اخیر فروش کتاب‌های نمایشگاه کتاب به صورت مجازی و حضوری نشان می‌دهد. اما چرا این نویسنده اینقدر بین مردم پرمخاطب شده است دلیلش به کتاب‌های این نویسنده در حوزه روانشناسی کودک و نوجوان بر می‌گردد.

البته بهتر است به جای روانشناسی بگوییم کتاب‌هایی که به دنبال بهبود ارتباطات انسان است؛ چه با فرزند، چه با همسر، چه با مردم و از همه مهم‌تر با خداوند بزرگ و عزیز. کتاب‌های عباسی ولدی برگرفته از معارف اسلام اهل بیت است و پر از حرف تازه که با زبانی بسیار شیوا و زیبا و با مثال و راهبرد و کاربرد به مخاطب کمک می‌کند که زندگی بهتری داشته باشد و این راز پرفروشی کتاب‌های این نویسنده است. در سال‌های اخیر انتشارات و تربیتکده آیین فطرت که کتاب‌های این نویسنده را منتشر کرده، اقدام به برگزاری دوره‌های مجازی بر پایه کتاب‌های منتشر شده کرده است که با استقبال فراوانی روبرو شده است.

با حجت الاسلام زین العابدین معصومی معاون آموزش و پژوهش کانون توحیدی آیین فطرت گپ و گفتی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

تا جایی که من اطلاع دارم در کنار انتشار کتاب‌ها، شما دوره‌های پرمخاطبی هم برپایه آموزش کتاب‌های حجت الاسلام عباسی ولدی برگزار می‌کنید. توضیح می‌دهید که چه دوره‌های در طی این سال‌ها داشتید؟

تا الان هفت دوره داشته‌ایم که اکثر آن‌ها آن‌ها چندین بار تا الان برگزار شده‌اند.

یکی از پر استقبال‌ترین دوره‌های ما دوره چلّۀ مادری بوده که تا الان پنج بار برگزار شده است، این دوره به تبیین جایگاه مادری و همسری در سبک زندگی و تربیت می‌پردازد. دوره دیگر ما دوره قصه من و خدا سطح یک هست که تا الان شش دور برگزار شده و بعضی از دوره‌های آن بیش از 12هزار نفر ثبت نامی داشته است. دوره قصه من و خدا سطح 2 و دوره قصه من و خدا سطح 3 دو دوره دیگر ما هستند. هدف از دوره‌های قصه من و خدا اصلاح رابطه افراد با خدا، اصلاح رابطه با دیگران و مدیریت دشمنی‌ها در سایه ارتباط با خداست.

دوره دیگر ما دوره مجاهدان تبیین جمعیت است که تا الان چهار دوره برگزار شده است که جهت تربیت کنشگر در عرصه جمعیت و فرزندآوری طراحی شده است. دوره خانه و رسانه هم دور دوم آن در حال برگزاری است که به تبیین نقش رسانه در سبک زندگی و تربیت و و آموزش مهارتهای مدیریت رسانه می‌پردازد. یک دوره دیگر هم به نام جلای دلها داشته‌ایم که هدف آن گسترش حدیث خوانی در خانواده‌ها بوده است.

این‌هایی که عرض کردم در زمینه دوره‌های عمومی تربیتکده بود. ما در یک سطح دیگر دوره‌های تخصصی هم داریم که به عنوان اولین دوره از زمستان گذشته دورۀ تربیت و رشد اسلامی را شروع کرده‌ایم که قرار است در 15 ترم دوماهه برگزار شود و الان درترم دوم آن هستیم.

اصلاح خانواده‌ها مهم‌ترین هدف ما ست

هدف از برگزاری دوره‌ها چیست؟

هدف کلی ما از این دوره‌ها ترویج و گسترش سبک زندگی اسلامی و تربیت دینی در میان خانواده‌ها و جامعه است. از نظر ما خانواده مهم‌ترین واحد تشکیل دهنده اجتماع است و اگر بخواهیم به سعادت برسیم چاره‌ای جز اصلاح خانواده نداریم و برای اصلاح خانواده هم تنها معارف اسلامی مبتنی بر قرآن و روایات است که می‌تواند راه درست را پیش پای ما قرار دهد.

هدف ما از دوره‌های تخصصی هم تربیت نیرو جهت فعالیت در عرصه تربیت و سبک زندگی است.

جامعه هدف و مخاطبان شما چه کسانی هستند؟

بنا به دوره متفاوت است. به طور کلی اعضای خانواده‌ها، فعالان فرهنگی و تربیتی از مهمترین مخاطبان دوره‌های ما هستند. مثلاً دوره‌ای مثل قصه من و خدا به گونه‌ای طراحی شده که از نوجوان 13 ساله تا سالمند 70 ساله از دانش آموز متوسطه اول تا استاد دانشگاه در آن شرکت کرده و اظهار رضایت کرده‌اند.

یا مثلاً دوره مجاهدان تبیین جمعیت هم برای کنشگران فعال در میدان مفید است، هم کسانی که دوست دارند وارد عرصه کنشگری جمعیت شوند و هم کسانی که می‌خواهند شبهات خودشان در این زمینه رفع شود. و به همین ترتیب دوره‌های دیگر.

کارآمدی معارف اهل بیت علیهم السلام را به چشم خودمان دیدیم

به نظرتان برگزاری دوره‌ها چه قدر در ارتقای کیفیت زندگی افراد شرکت کننده اثربخش بوده؟

خیلی فراتر از انتظار اولیه ما بوده است. واقعیت این است که ما اثربخشی و کارآمدی معارف اهل بیت علیهم السلام را به چشم خودمان دیدیم و ما در دوره‌ها تلاش کردیم چیزی از خودمان نگوییم و تنها انتقال دهنده معارف اصیل دینی باشیم.

نظرسنجی‌هایی که ما در حین و پایان دوره‌ها داریم حاکی از رضایت فوق العاده مخاطبان است. تقریباً در همه دوره‌ها مخاطبان از 10 امتیاز، به طور میانگین عددی بیش از 9 را اعلام کرده‌اند. بیش از 90% مخاطبان و در بعضی دوره‌ها بیش از 95% مخاطبان شرکت دیگران را در این دوره‌ها ضروری دانسته‌اند و این نشانه تأثیرپذیری و مفید دانستن ویژه دوره توسط شرکت کنندگان است. همچنین آمار ما به لحاظ تأثیرانگیزشی و تغییر رفتاری بنا به اظهار مخاطبان بسیار ویژه بوده است.

چه نیاز و ضرورتی هست که درباره خانواده‌ها دوره برگزار شود؟

همانطور که قبلاً هم عرض کردم خانواده مهم‌ترین واحد تشکیل دهنده اجتماع است و جامعه قوی، متوقف بر داشتن خانواده قوی و سالم است. ما در تربیتکده آیین فطرت تلاش داریم که خانواده‌ها را در ساحتهای مختلف بینشی، انگیزشی و رفتاری به رشد و تغییرات مثبت برسند تا از این طریق مسیر برای رسیدن به جامعه و تمدن اسلامی هموار شود.

-نحوه برگزاری دوره‌ها چه طور است؟ چه تغییراتی در این سالها داشته است؟

در حال حاضر غیر از دوره جلای دلها که در کانال ما در پیام رسان ایتا برگزار شد، سایر دوره‌ها ما در سامانه ما به آدرس tarbiatkadeh.ir برگزار می‌شود که یک سامانه حرفه‌ای برای امور آموزشی است و امکانات بسیار خوبی دارد.

موقع ثبت نام دوره‌ها در کانالهای مختلف و کانال خودمان در پیام رسان ایتا اطلاع رسانی می‌کنیم و بعد از ثبت نام در بازۀ مشخص اعلام شده در سامانه دوره برگزار می‌شود.

چله جایگاه ویژه‌ای در آیین‌ها و سنت‌های ما دارد

چرا دوره‌ها به صورت چله برگزار می‌شود؟

همه دوره‌های ما به صورت چله برگزار نمی‌شود ولی تا الان 4 دوره ما بصورت چله بوده؛ چله مادری و سه سطح دوره قصه من و خدا که در شعارشان چله عاشقانه با خدا آمده است. مردم ما به اصطلاح چله آشنا هستند و معمولاً آن را در کارهای عبادی بکار می‌بردند. و در کل هم 40 و چله جایگاه ویژه‌ای در آیین‌ها و سنت‌های ما دارد. ما خواستیم از این حس خوب برای موضوعات مهمی که می‌خواهیم در مورد آنها دوره برگزار کنیم بهره ببریم.

مخصوصاً در مورد دوره چله مادری یک نوع آشنایی زدایی شده و چله در مورد یک دوره مطالعاتی و در موضوعی به ظاهر غیر عبادی به کار رفته و خیلی جذاب شده است.

استقبال از دوره‌ها از نظر خودتان و پیش بینی‌های که داشتید چه طور بوده است؟

با توجه به اینکه میزان تبلیغات ما اکثر در کانالهای خودمان بوده و تبلیغات بیرونی‌مان خیلی خیلی کم بوده، بسیار فراتر از انتظار ما بوده است. در واقع تا الان بیشترین راه جذب ما در دوره‌ها که بیش از نیمی از مخاطبان را شامل می‌شود از طرف معرفی دوستان بوده است.

مهم‌تر از تعداد شرکت کنندگان، تغییرات ریشه‌ای و اساسی مخاطبان دوره خیلی باعث خوشحالی ما بوده است.

آیا دلیل عمده پرفروش شدن کتاب‌های حجت الاسلام عباسی ولدی را برگزاری دوره‌ها می دانید؟

خیر. دوره‌ها کمتر از دوسال است که برگزار می‌شود و به لطف خدا کتاب‌های حاج آقای عباسی ولدی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها بوده‌اند و بعضی از کتابهای ایشان به چاپ‌های بالای 65 رسیده است و در فضای انتشار کتاب الان که بسیار اسف انگیز است، به نسبت اقبال خوبی شده است.

البته از زمان شروع دوره‌ها و در مورد کتابهایی که در دوره‌ها استفاده می‌شود- که درصد کمی از کتابهای ایشان را تشکیل می‌دهد- دوره‌ها در فروش آنها تأثیر خوبی گذاشته‌اند و اقبال مخاطبان به آنها بیشتر از قبل شده است. به خصوص در مورد یکی دو کتاب که تازه به چاپ رسیده بودند و دوره‌ها عامل آشنایی زودتر و بیشتر مردم با آنها شدند.

زندگی‌هایی که دوباره نو شدند

از بازخوردهای دوره‌ها می گویید؟

بازخوردهای بسیار عجیبی داشته‌ایم. اگر بخواهیم نظرات مخاطبان دوره‌ها را چاپ کنیم به اندازه چند جلد کتاب قطور نیاز دارد که ما تنها گوشه‌ای از نظرات مخاطبان را در کانال تربیتکده در ایتا گذاشته‌ایم. چه افرادی که در شرف طلاق بودند و با تغییر نوع نگاهشان تصمیم به ادامه زندگی گرفتند، افرادی که دچار افسردگی‌های حاد و شدید بودند و خودشان اعلام کردند که حالشان با شرکت در دوره‌ها خوب شده است. مادرانی که دلشان آرام نبود و شاید احساس می‌کردند عمرشان تلف می‌شود و بعد از شرکت در دوره‌های ما گفتند که به آرامش رسیده‌اند و احساس می‌کنند که مهم‌ترین وظیفه عالم به دوش آنهاست. زنانی که تصمیم به بچه‌دار شدن یا افزودن به تعداد بچه‌هایشان نداشتند و بعد از شرکت در دوره چله مادری به دلیل تقویت حس مادری، گفتند که تصمیم به فرزندآوری داشته‌اند.

یا خانمی که در اواسط دوره دچار سرطان شد و گفت که حتی این خبر تلخ نتوانسته آرامش او را از بین ببرد. یکی از پرتکرارترین احساسات مخاطبان حس حسرت است، حسرت اینکه کاش زودتر با این مطالب آشنا شده بودند تا زندگیشان مسیر دیگری را طی کرده بود.

چه برنامه‌ای برای آینده دوره‌ها دارید؟

یکی از پرتکرارترین درخواست‌های مخاطبان دوره‌های فعلی از ما گسترش دوره‌هاست تا افراد بیشتری با مطالب مطرح شده در این دوره‌ها آشنا شوند. لذا یک برنامه ما گسترش کمی و کیفی دوره‌های موجودمان است که هم در ابعاد مختلف دوره‌ها کیفیت بالاتری پیدا کنند و هم بتوانیم با تبلیغات بیشتر و همچنین تعامل با گروهها، نهادها، سازمان‌هایی که دغدغه گسترش این نوع نگاه را دارند، در گسترده‌تر کردن دوره تلاش کنیم.

همچنین طراحی و اجرای دوره‌های آموزشی دیگر در زمینه‌های مختلف خانواده، سبک زندگی و تربیت از برنامه‌های آینده ماست. فراتر از بحث دوره‌ها هم به دنبال گسترش فعالیت تشکیلاتی در عرصه تربیت، تولید محتواهای رسانه‌ای و حتی فعالیت‌های بین المللی هستیم که کارهایی را هم شروع کرده‌ایم.

دکمه بازگشت به بالا