علمی و پزشکی

کابوس‌هایی که می‌بینید تعبیر ترسناکی دارند!

به گزارش خبرگزاری شیمیشی، مطالعه جدیدی که توسط محقق بهداشت عمومی دانشگاه کمبریج، ملانی اسلون انجام شد، نشان داد که خواب‌های بد یکی از شایع‌ترین و اولیه‌ترین نشانه‌های شعله‌ور شدن لوپوس است.

توضیحات شیمیشی: بیماری لوپوس یک بیماری خود ایمنی است که با بثورات پوستی یا آسیب به ارگان‌های اصلی بدن مانند مغز، کلیه و کبد خود را نشان می‌دهد.

در یک نظرسنجی آنلاین از ۶۷۶ بیمار مبتلا به لوپوس، که از نظر فنی به عنوان لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE) شناخته می‌شود، تقریباً یک سوم بیماران کابوس‌هایی را در سال قبل از ظهور سایر علائم بیماری گزارش کردند. این یافته‌ها به گزارش‌هایی می‌افزاید که رویاها و سیستم ایمنی مغز به نوعی در هم تنیده شده‌اند.

گای لشزینر، متخصص مغز و اعصاب و نویسنده این مطالعه، از بیمارستان گای و سنت توماس در لندن، می‌گوید:«ما از مدت‌ها پیش می‌دانستیم که تغییرات در رویا ممکن است نشان‌دهنده تغییرات در سلامت جسمی، عصبی و روانی باشد و گاهی اوقات می‌تواند نشانه‌های اولیه بیماری باشد.»

با این حال، این اولین شواهدی است که نشان می‌دهد کابوس‌های شبانه ممکن است به ما در نظارت بر یک بیماری خودایمنی جدی مانند لوپوس نیز کمک کنند و یک هشدار مهم برای بیماران و پزشکان است که علائم خواب ممکن است به ما در مورد عود قریب‌الوقوع اطلاع دهند.

بیماری لوپوس یک بیماری خودایمنی مادام‌العمر با علت ناشناخته است که اغلب در سنین ۱۵ تا ۴۵ سالگی شروع می‌شود. هر سال که از عمر بیماری می‌گذرد، در مفاصل شدیدتر می‌شود و تب، درد قفسه سینه، خستگی یا ریزش مو را به همراه می‌آورد.

همه افراد مبتلا به لوپوس علائم عصبی-روانی بروز نمی‌دهند. اما برای تقریباً ۴۰ درصد علائمی مانند کابوس و توهم ذهنی وجود دارد و بسیاری از بیماران در بحث درباره آنها مردد هستند.

کابوس‌هایی که می‌بینید تعبیر ترسناکی دارند!

افراد مبتلا به بیماری‌های خودایمنی مغز اغلب رویاهای واضحی را تجربه می‌کنند که از نظر احساسی باردار هستند. با این حال، اخیراً مطالعات نشان داده است که بسیاری از افرادی که به بیماری پارکینسون (که با مشکلات خودایمنی مرتبط است) مبتلا می‌شوند، تا یک دهه قبل از تشخیص، درگیر رویاهای ناراحت‌کننده هستند.

کابوس‌ها همچنین به طور بالقوه پیش بینی کننده زوال عقل هستند که باز هم با سیستم ایمنی مرتبط است. برخی از بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس می‌گویند که رویاهایشان قبل از اوج گرفتن بیماری بدتر می‌شود.

توضیحات شیمیشی: مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس، بیماری است که در آن سیستم ایمنی بدن شما غلاف محافظی را که اعصاب شما را می‌پوشاند می‌خورد. این اختلال ارتباط بین مغز و بقیه بدن را مختل می‌کند، به این معنی که سیگنال‌های عصبی شما کند یا متوقف می‌شوند.

در حال حاضر به نظر می‌رسد همین امر برای برخی از افراد مبتلا به لوپوس نیز صادق باشد.

علاوه بر نظرسنجی آنلاین، محققان با 69 نفری که مبتلا به بیماری روماتیسمی خودایمنی سیستمیک، از جمله لوپوس بودند، مصاحبه‌های شخصی انجام دادند.

یکی از پاسخ‌دهندگان گفت که خواب‌های بدشان در هنگام اوج گرفتن بیماری لوپوس خیلی وحشتناک بوده است. آنها به محققان گفتند: «فکر می‌کنم هرچه بدن من تحت استرس بیشتری باشد، رویاپردازی واضح‌تر و بدتر خواهد بود.»

منبع: science alert

۲۲۷۲۲۷

تیم خبری مقالات علمی

به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، هدفم این است که متونی را ارائه دهم که علاقه شما را به علم پزشکی تحریک کند و اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهم.
دکمه بازگشت به بالا