اقتصادیترندهای کسب و کارعمومی

چه علائمی در افراد دیابتی مشاهده می‌شود؟

علائم دیابت چیست؟

پکیج درمان دیابت: دیابت، بیماری مرموزی است که آرام آرام پیشرفت می کند. در واقع ممکن است شما چند سالی به این بیماری مبتلا شده و خودتان از ان بی خبر باشید. بنابراین بهتر است با مشاهده این دست از علائم برای انجام آزمایش های مورد نیاز به سرعت نزد پزشک بروید.

رایج ترین علائم دیابت:

1) تشنگی و ادرار فراوان: در بیماری دیابت نوع 2 به دلیل افزایش قند خون در رگ ها، مایعات بیشتری از بافت های بدن به بیرون هدایت می شوند که این موضوع تشنگی فرد بیمار را به همراه دارد. در نتیجه فرد نسبت به نوشیدن آب و مایعات تمایل بیشتری پیدا می کند و بدین ترتیب حجم ادرار به طور غیر عادی افزایش می یابد.

2) گرسنگی: چون در بدن فرد بیمار انسولین کافی برای تامین قند مورد نیاز سلول ها وجود ندارد ماهیچه ها و سایر اعضای بدن با کمبود انرژی روبرو می شوند که این موضوع سبب گرسنگی بیشتر می شود.

3) کاهش وزن: با وجود اینکه فرد مبتلا به دیابت نوع 2 احساس گرسنگی بیشتری دارد، انتظار می رود که وزنش افزایش پیدا کند اما جالب اینجاست که وزن کم شود. وقتی بدن قادر به تجزیه گلوکز نباشد باید برای تامین انرژی مورد نیاز از سوخت و چربی های ذخیره شده در ماهیچه ها استفاده کند و بدین ترتیب لاغری پیش می آید.

4) خستگی: هنگامی که قند کافی در اختیار سلول های بدن نباشد فرد بیمار دچار خستگی و زودرنجی می شود.

5) تاری دید: وقتی قند خون بالا می رود ممکن است مایعاتی به عدسی چشم فشار بیاورند که این موضوع توانایی دید شفاف را از بین می برد.

6) بهبودی دیر هنگام زخم ها: دیابت نوع 2 توانایی بدن برای مقابله با عفونت ها را کاهش می دهد. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند زخم هایشان دیرتر بهبود می یابد.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر دیابت هستند؟

پکیج درمان زگیل تناسلی: محققان هنوز به درستی نمی دانند که چرا گروهی از افراد به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند. اما بنا به دلایلی برخی از افراد نسبت به سایرین بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند که بهتر است این گروه ها را بشناسید.

1) افراد دارای اضافه وزن: یکی از مهم ترین عوامل بروز دیابت نوع 2 افزایش وزن است. هر چقدر در بدنتان چربی اضافه بیشتری داشته باشید سلول ها هنگام دریافت انسولین و تجزیه قندها با مشکلات بیشتری روبرو می شوند.

2) چربی: تحقیقات مختلف نشان می دهد هر چقدر تجمع چربی ها در اطراف شکم بیشتر باشد احتمال خطر بروز این بیماری افزایش می یابد.

3) بی تحرک ها یا کم تحرک ها: ورزش و فعالیت های بدنی به کنترل وزن کمک می کند. در چنین شرایطی قندها برای تولید انرژی تجزیه می شوند و حساسیت سلول ها برای دریافت انسولین افزایش می یابد.

4) سابقه دارها: اگر پدر و مادر یا خواهر و برادر های شما به این بیماری مبتلا شده اند شانس ابتلا به این بیماری در شما افزایش می یابد.

5) سن بالا: بالا رفتن سن هم یکی از عوامل تهدید کننده است. افرادی که از مرز 45 سالگی گذشته اند باید حواسشان را بیشتر جمع کنند چون بعد از این سن تمایل افراد به فعالیت بدنی کاهش می یابد، ماهیچه ها ضعیف تر می شوند و افزایش وزن پیش می آید. البته این روزها آمار افزایش تعداد مبتلایان در میان کودکان، نوجوانان و جوانان نشان می دهد که سن و سال در ابتلا به این بیماری نقش چندان پر رنگی ندارد.

6) با سابقه دیابت بارداری: اگر جزو خانم هایی هستید که در دوران بارداری دیابت را تجربه کرده اند خطر ایجاد دیابت نوع 2 در بدن شما بیشتر است.

دیابت و رژیم غذایی

پکیج درمان کبد چرب: اگر علائم هشداردهنده را نادیده گرفته و به این بیماری مبتلا شده اید چاره ای نیست جز اینکه با ورزش و توجه کامل به رژیم غذایی بیماری را کنترل کنید. در اینجا برای بیماران دیابتی توصیه هایی داریم که به آنها کمک می کنند با انتخاب غذاهای مناسب شرایط بدنی سالم تری داشته باشند. این پیشنهادها برای افراد بزرگسالی مناسب است که به دیابت نوع 2 مبتلا هستند، اضافه وزن دارند، کم تحرک هستند و داروهای مربوط به بیماری دیابت را مصرف می کنند.

1) کم کردن حجم وعده های غذایی: اولین توصیه متخصصان تغذیه برای دیابتی ها این است که کمتر غذا بخورند تا به وزن ایده آل برسند. یک ترفند که در کاهش حجم وعده غذایی به شما کمک می کند، انتخاب بشقاب های کوچک تر است.

2) مصرف سالاد به عنوان پیش غذا: بهتر است قبل از وعده های اصلی غذا یک بشقاب سالاد سبزیجات تازه مصرف کنید. این پیش غذای کم کالری به خوبی معده شما را پر می کند و در نتیجه حجم غذای اصلی تان خود به خود کمتر می شود. بیشتر سبزیجات برای سلامتی بدن شما مفید هستند اما گروهی از آنها مانند سیب زمینی، ذرت و چغندر را باید کمتر مصرف کنید چون این سبزیجات می توانند به راحتی قند خون شما را بالا ببرند و مشکلاتی ایجاد کنند.

3) انتخاب غذاهای سبک برای شام: پرحجم ترین وعده مواد غذایی روزانه را به ناهار اختصاص دهید و شب ها شام سبکی بخورید. بهتر است قبل از وعده شام در حدود 30 دقیقه پیاده روی داشته باشید. حتی می توانید به جای پیاده روی از دوچرخه های ثابت هم کمک بگیرید.

4) برنامه ای برای میان وعده های سالم: ذرت بو داده بدون کره و سبزیجات فصل مانند مقداری هویج رنده شده مواد غذایی خوب و سالمی برای پر کردن برنامه میان وعده غذایی افراد مبتلا به دیابت هستند. علاوه بر این نوشیدن یک فنجان چای و قهوه پیشنهاد خوب دیگری است چون کافئین موجود در این نوشیدنی ها اشتهای شما را کم می کند.

5) کاهش مصرف کربوهیدرات (قند): برنج، نان و پاستا از جمله مواد غذایی حاوی کربوهیدرات هستند که باید آنها را کمتر در رژیم غذاییتان بگنجانید چون اجزای تشکیل دهنده کربوهیدرات ها قندها هستند و می توانند سبب بالا رفتن قند خون شوند. بهتر است به جای نان های سفید، سراغ نان های سبوسدار و آنهایی بروید که با آرد کامل گندم تهیه شده اند.

6) مصرف میوه ها به مقدار کم بسیاری از میوه ها و به ویژه آنهایی که شیرین هستند، قند طبیعی دارند و می توانند قند خون بیماران مبتلا به دیابت را بالا ببرند. پس مصرف آنها را به یک یا حداکثر دو میوه تازه در روز کاهش دهید. بعضی از میوه ها نسبت به بقیه کالری بیشتری دارند و شیرین تر هستند، مانند موز، انگور، هندوانه، انبه و پرتقال. بنابراین آنها را کمتر مصرف کنید و بیشتر سراغ سیب، گلابی، انار یا آلو بروید.

7) افزایش مصرف پروتئین ها: سفیده تخم مرغ، گوشت کم چرب، مرغ سرخ نشده، ماهی و حبوبات منابع خوبی از پروتئین هستند. بهتر است فقط از سفیده تخم مرغ استفاده کنید چون زرده تخم مرغ کلسترول بد را بالا می برد. روزانه مقداری هم پنیر بخورید اما نه خیلی زیاد چون پنیر هم می تواند کلسترول بد خون را افزایش دهد. مقداری ماست ساده و شیر بدون چرب هم در رژیم غذاییتان قرار دهید.

8) توجه به چربی های مفید: چربی ها همیشه مضر نیستند بلکه اگر آنها را درست و عاقلانه انتخاب کنید در کنترل دیابت تاثیر خوبی دارند. روغن زیتون، روغن ذرت، آووکادو، ماهی و آجیل هایی مانند بادام، گردو، بادام زمینی، بادام هندی و پسته چربی های مفیدی دارند.

آشنا شویم:

پیشگیری از دیابت

بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به دیابت انتخاب سبک زندگی سالم است. حتی اگر سابقه وجود دیابت در خانواده شما دیده می شود بهتر است با کمک چند توصیه ساده از این بیماری در امان بمانید. غذاهایی را انتخاب کنید که کم چرب و کم کالری باشند. بیشتر روی میوه ها، سبزیجات و نان های سبوسدار تمرکز داشته باشید. به ازای هر هزار کالری که به بدنتان می رسانید در حدود 14 گرم فیبر مصرف کنید چون فیبرها به کنترل قند خون کمک می کنند. حداقل روزی نیم ساعت ورزش را در برنامه روزانه تان جای دهید. پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا از جمله ورزش های مفید و کم عارضه هستند. اگر اضافه وزن دارید از همین امروز به فکر دنبال کردن برنامه های کاهش وزن باشید چون با این کار خطر بروز دیابت نوع 2 را کاهش می دهید. خودتان را با این جملات تشوق کنید:” اگر وزنم را کاهش دهم قلب سالمتری دارم، انرژی ام بیشتر می شود، اعتماد به نفسم افزایش می یابد و از دیابت دور می مانم

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه گسترده در زمینه تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های هوشمند و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما اخبار و تحلیل‌هایی با رویکردی هوشمندانه و خوانای ارائه دهم. هدفم این است که شما را در تصمیم‌گیری‌های مالی خود همراهی کنم و با اطمینان در مسیر صحیح قرار بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا