ترندهای کسب و کارعلمی و پزشکی

چند روز بعد از پریود می توان باردار شد؟

یکی از مهم ترین سوالات خانم هایی که قصد بارداری دارند، بهترین زمان ماه برای باردار شدن است. تخمک گذاری یک واحد است و شامل روزهای اوج باروری است. برخی از زنان به طور کامل از تغییرات بدن خود در طول قاعدگی آگاه هستند و حتی ممکن است علائم تخمک گذاری را که تقریباً به طور کامل بین دوره های قاعدگی رخ می دهد، تشخیص دهند. این علائم ممکن است شامل درد یا گرفتگی خفیف شکم، نفخ، افزایش جزئی در دمای بدن، تغییر در مخاط دهانه رحم و حساسیت سینه باشد. دانستن این علائم می‌تواند به زنانی که می‌خواهند باردار شوند کمک کند برنامه‌های بهتری داشته باشند و از نگرانی در مورد اینکه چرا بارداری اتفاق نیفتاده است، اجتناب کنند. در این مقاله می توانید با 10 علامت تخمک گذاری آشنا شوید و روزهایی که احتمال بارداری زیاد است را مشخص کنید.

 

تخمک گذاری چیست؟

 

تخمک گذاری زمانی است که یکی از تخمک ها آزاد می شود. این یک بار در ماه اتفاق می افتد، معمولاً بدن هر بار یک تخمک آزاد می کند. سپس تخمک آزاد شده به سمت لوله فالوپ حرکت می کند. در آنجا، دانه های آنها می توانند به هم برسند و بارور شوند. اگر تخمک بارور شود به رحم می رود، این اتفاق می افتد و این شروع بارداری است. اگر تخمک در عرض 24-12 ساعت بارور نشود، می میرد و جذب بدن می شود. در این صورت در دوره قاعدگی بعدی دیواره رحم شکسته شده و خون از بدن خارج می شود.

 

زمان تخمک گذاری

 

به طور کلی، تخمک گذاری در اواسط چرخه قاعدگی اتفاق می افتد. اگر سیکل شما حدود 28 روز است، ممکن است در روز 14 چرخه ظاهر شود. با این حال، طول چرخه معمولی می تواند از 21 تا 35 روز متغیر باشد. برخی از زنان در یک روز ثابت از چرخه خود تخمک گذاری می کنند، در حالی که برخی دیگر تعیین زمان دقیق را دشوار می دانند.

 

اهمیت دانستن زمان تخمک گذاری

 

عمر تخمک پس از لقاح 12 تا 24 ساعت است و پس از آن تخمک پوسیده می شود و نمی توان آن را بارور کرد. لقاح باید در عرض 12 تا 24 ساعت پس از آزاد شدن تخمک انجام شود. بنابراین، برای افزایش شانس لقاح در هر بار، باید اسپرم در این فرآیند در جای خود قرار گیرد تا بتواند تخمک را بارور کند. به همین دلیل، دانستن این موضوع که آیا تخمک‌گذاری انجام شده است و دقیقاً در چه زمانی انجام می‌شود، به زن و مرد کمک می‌کند که برای باردار شدن در زمان‌های درست نزدیکی جنسی داشته باشند.

 

احتمال بارداری در زمان تخمک گذاری

 

ممکن است پنج روز قبل و بعد از تخمک گذاری بارور باشید زیرا اسپرم می تواند سه تا پنج روز در بدن شما زندگی کند. با این حال، بهترین شانس بارداری زمانی است که اسپرم زنده در لوله های فالوپ در زمان بلوغ وجود داشته باشد. اگرچه امکان باردار شدن بدون توجه به زمان تخمک گذاری وجود دارد، اما می توانید شانس باردار شدن خود را افزایش دهید و در مدت زمان کمتری از آنچه انتظار دارید باردار شوید، جالب است حتی میتوانید در جنسیت جنین نیز تاثیر گذار باشید. میدانید بهترین زمان بارداری بعد از پریود برای پسردار شدن چه موقع است؟ تلاش برای باردار شدن تنها دلیل توجه به این دوره نیست. برخی از زنان از آن به عنوان راهی برای جلوگیری از بارداری و اجتناب از داشتن رابطه جنسی در این دوران استفاده می کنند، اگرچه این مطمئن ترین روش پیشگیری از بارداری نیست. توجه داشته باشید که دانستن الگوهای قاعدگی و تخمک گذاری می تواند اطلاعات خوبی در مورد سلامت باروری به شما بدهد.

 

علائم شروع تخمک گذاری

 

معمولا علائمی وجود دارد که نشان می دهد شما در حال تخمک گذاری هستید. دانستن علائم تخمک گذاری می تواند به شما در برنامه ریزی زمانی که می خواهید باردار شوید کمک کند. در نظر داشته باشید که همه این علائم قابل اعتماد نیستند و اگر سیکل قاعدگی نامنظم دارید، زمان آن غیرقابل پیش بینی است و توصیه می شود برای شناسایی زمان تخمک گذاری و اطلاع از آن به پزشک مراجعه کنید. همچنین به یاد داشته باشید که همه زنان این علائم را نخواهند داشت و عدم وجود این علائم به معنای عدم تخمک گذاری نیست.

 

تغییرات در دمای پایه بدن

 

دمای پایه بدن پایین ترین دمای بدن یا به عبارت دیگر دمای بدن در حالت استراحت در یک دوره 24 ساعته است. روز بعد از تخمک گذاری، دمای پایه بدن کمی افزایش می یابد و تا پریود بعدی بالا می ماند. ممکن است قبل از افزایش دمای بدن، کاهش جزئی را تجربه کنید. ثبت تغییرات ماهانه دما می تواند تخمک گذاری را تایید کند، اما نمی تواند پیش بینی کند. با رعایت دمای پایه بدن خود متوجه خواهید شد که در حال تخمک گذاری هستید. با این حال، بارورترین زمان شما دو تا سه روز قبل از افزایش دمای پایه بدن است. برای استفاده از روش دمای پایه، باید دمای بدن خود را برای چندین ماه با دماسنج مخصوص ردیابی کنید تا الگوی تغییرات آن مشخص شود.

 

تغییرات در عضلات دهانه رحم

 

مخاط دهانه رحم همان چیزی است که گاهی اوقات در لباس زیر خود می بینید. چند روز قبل و درست بعد از تخمک گذاری متوجه افزایش مخاط دهانه رحم و تغییر در بافت آن خواهید شد. میزان مخاط 5 تا 6 روز قبل از این دوره افزایش می یابد و در عرض 2 تا 3 روز پس از آن به اوج خود می رسد. همچنین، این مخاط مانند سفیده تخم مرغ خام شفاف، نازک، لغزنده و الاستیک است. این تراز به اسپرم کمک می کند تا به سمت تخمک حرکت کند. وقتی مخاط لغزنده و شفاف باشد، احتمال لقاح زیاد است.

 

تغییرات دهانه رحم

 

در طول تخمک گذاری، دهانه رحم نرم تر، مرطوب تر و بازتر از حالت طبیعی است. ممکن است دقیقاً ندانید که دهانه رحم در طول چرخه قاعدگی چگونه تغییر می کند، مگر اینکه به طور مرتب آن را برای هر گونه تغییر بررسی کنید. اگر انگشت تمیز و شسته شده را وارد واژن کنید، می توانید این تغییرات را احساس کنید. همچنین ممکن است متوجه شوید که فرج (لب های خارجی واژن) در طول تخمک گذاری کمی متورم و حساس است.

 

انسداد معده

 

تخمک گذاری ممکن است باعث ناراحتی خفیف به شکل گرفتگی یا پیچ خوردگی در قسمت تحتانی شکم شود. ممکن است در یک طرف شکم درد داشته باشید که در اثر تخمک گذاری ایجاد می شود. در موارد نادر، ممکن است کمردرد یا درد بازو را تجربه کنید. برخی از خانم ها اصلاً دردی ندارند و برای کسانی که این کار را انجام می دهند، معمولاً در فعالیت های روزانه آنها اختلال ایجاد نمی کند. این درد می تواند خفیف یا تیز و ناگهانی باشد و برای دقیقه ها، ساعت ها یا حتی یک یا دو روز طول بکشد.

 

زمین

 

ممکن است در طول تخمک گذاری لکه بینی خفیف یا خونریزی خفیف داشته باشید. خونریزی در نتیجه باز شدن فولیکول در اطراف تخمک رخ می دهد. خون به مرور زمان قهوه ای می شود، بنابراین ترشحات قرمز یا قهوه ای ممکن است ایجاد شود. تخمک گذاری می تواند یکباره یا برای چند روز اتفاق بیفتد.

 

حساسیت سینه

 

پس از تخمک گذاری، سینه ها ممکن است به دلیل افزایش هورمون ها، به خصوص هورمون پروژسترون، حساس، سنگین و دردناک شوند و در سینه ها احساس درد و حساسیت داشته باشید.

 

افزایش حس بویایی

 

تحقیقات متناقض است، اما برخی نشان می دهند که زنانی که تخمک گذاری می کنند یا در نیمه دوم چرخه قاعدگی خود هستند، بیشتر از زنانی که تخمک گذاری نمی کنند، هستند.

 

میل جنسی را افزایش دهید

 

برخی از زنان گزارش می دهند که میل جنسی آنها قبل و در حین تخمک گذاری افزایش می یابد. و مطالعات همچنین تایید می کنند که میل جنسی در این دوره افزایش می یابد. این افزایش میل جنسی همزمان با تولید هورمون لوتئینیزه کننده (LH) است که حدود شش روز طول می کشد. و حدود سه روز قبل از اوج هورمون لوتئینه کننده (24 تا 36 ساعت قبل از تخمک گذاری) شروع می شود.

 

تغییر در اشتها یا خلق و خو

 

قبل از تخمک گذاری، ممکن است مانند گذشته احساس گرسنگی نکنید و کمتر غذا بخورید. دانشمندان دریافته اند که وقتی سطح استروژن قبل از این دوره به اوج خود می رسد، اشتها کمتر از حد طبیعی است. سپس، افزایش پروژسترون، هورمونی که بدن را برای بارداری آماده می کند، اشتها را افزایش می دهد. برخی از مطالعات نشان داده اند که زنان در نیمه دوم پریود کالری بیشتری نسبت به دوران تخمک گذاری می سوزانند.

 

همه ما درباره سندرم پیش از قاعدگی یا PMS شنیده‌ایم، اما آیا می‌دانستید شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد احتمالاً در اواسط چرخه قاعدگی، در حدود زمانی که تخمک‌گذاری می‌کنید، خلق و خوی خوبی دارید؟ محققان معتقدند که بهبود خلق و خو به دلیل تولید هورمون لوتئینیزه کننده و هورمون محرک فولیکول (FSH) است که توسط غده هیپوفیز در مغز ترشح می شود.

 

احتباس مایع

 

در طول تخمک گذاری، افزایش هورمون لوتئینه کننده و استروژن می تواند باعث احتباس مایعات در بدن شما شود. هضم همچنین می تواند کند شود و منجر به گاز بیشتر شود که معمولاً چند روز طول می کشد.

 

چگونه بفهمیم چه زمانی تخمک گذاری کنیم؟

 

راهی برای زندگی وجود ندارد. اما راه هایی برای تخمین زمان وقوع این دوره و بارداری وجود دارد. برای افزایش شانس باردار شدن، می توانید از بیش از یک روش به طور همزمان استفاده کنید. استفاده از کیت آزمایشی که به راحتی از بیمارستان ها قابل تهیه است، روش تقویم و نظارت بر باروری با بررسی برخی تغییرات مانند دمای بدن و مخاط رحم یکی از روش هایی است که می توان برای تعیین زمان تخمین زد که اگر منتظر هستید باردار شوید، بهترین زمان برای رابطه جنسی است.

 

با توجه به آنچه گفته شد، دانستن روند تخمک گذاری و علائم آن به شما کمک می کند تا زمان های ایده آل برای تولید مثل را بشناسید. نزدیک شدن به زمان تخمک گذاری شانس بارداری را تا حد زیادی افزایش می دهد. شما می توانید علائم دیگر، از جمله تغییرات در دمای بدن و مخاط دهانه رحم را در چند دوره قاعدگی دنبال کنید تا تعیین کنید چه زمانی ممکن است تخمک گذاری کنید. اگر به این علائم توجه کنید و تغییرات را در یک برنامه یا تقویم ثبت کنید، ممکن است متوجه الگویی شوید که می تواند به شما در پیش بینی زمان قاعدگی بعدی کمک کند. با این حال، اگر پریود شما نامنظم است، این روش ها ممکن است کارساز نباشند. اگرچه علائم و روش های ذکر شده برای تعیین این تاریخ برای همه زنان به اندازه کافی دقیق نیست، اما دانستن این علائم هنگام مراجعه به پزشک مفید خواهد بود.

 

دکمه بازگشت به بالا