علمی و پزشکی

چرا سکته قلبی اتفاق می افتد؟

به گزارش شفاف، در برنامه شبکه بهداشت و درمان سیما، برادران عبدالوهاب، متخصص قلب، فلوشیپ آنژیوپلاستی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره سکته قلبی صحبت کردند.

این کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که سکته قلبی چیست، گفت: شایع ترین علت مرگ و میر در دنیا سکته قلبی و سکته مغزی است که سکته قلبی با تشکیل لخته در عروق کرونا ویروس رخ می دهد که این رگ های خونی هستند. مسئول هستند. خون رسانی به قلب، خون رسانی به این رگ ها قطع می شود، در این صورت حمله قلبی رخ می دهد، گاهی اوقات شریان به طور کامل مسدود نمی شود و خون رسانی تا حدی حفظ می شود، با علائمی مانند درد شدید و فشار روی قفسه سینه، و همچنین تعریق شدید.

این انجمن آنژیوپلاستی در پاسخ به این سوال که آیا می توان سکته قلبی را پیش بینی کرد، گفت: اگر علم به حدی برسد که بتواند سکته قلبی را پیش بینی کند، پیشرفت های زیادی در درمان این بیماری حاصل شده است که جای تاسف دارد. ، اکنون، امکان پذیر نیست.

وی همچنین گفت: برای اطلاع از سلامت دستگاه گردش خون قلب، نوار قلب می گیریم. در صورت نیاز به اطلاعات در مورد دریچه های قلب اکوکاردیوگرافی انجام می دهیم و برای بررسی سلامت عروق قلب با تشخیص و توصیه پزشک آنژیوگرافی انجام می شود.

این متخصص قلب و عروق در پاسخ به این سوال که چرا سکته قلبی رخ می دهد، گفت: اگر رگ های خونی به شدت تنگ شده باشد، احتمال سکته قلبی زیاد است، باید گفت که تنگی متوسط ​​نیز می تواند باعث سکته قلبی شود.

وی همچنین گفت: فرآیند سکته مغزی در اثر التهاب در پلاک چربی باقی مانده در رگ ها ایجاد می شود. در این فرآیند صفحه چربی پاره شده و با افزایش عوامل دیگر روی این صفحه لخته بزرگی تشکیل می شود که راه را به طور کامل مسدود می کند و فرد دچار حمله قلبی می شود.

در زیر علل تشکیل پلاک های چربی در رگ ها و عوامل خطر مانند دیابت، فشار خون بالا، چربی و کلسترول بالا، استعمال دخانیات، عدم تحرک، سن بالای 45 سال در مردان و سن بالای 55 سال در زنان را توضیح می دهد. سلامتی، اضطراب و استرس، کمبود خواب، مشغله های ذهنی.

این متخصص قلب یادآور شد: در مشکلات قلبی فقط به دنبال علائم شدید و آرامش بخش نیستیم و باید به دنبال کوچکترین علائم به ویژه در افراد دارای عوامل خطر (افراد با سابقه خانوادگی، چاقی و فشار خون بالا، دیابت و … باشیم. و غیره) ..) تحقیق و نظارت.

وی افزود: افرادی که سابقه پزشکی مثبت دارند باید مستقیماً آن عروق را ببینند که به آن آنژیوگرافی می گوییم. آنژیوگرافی از وریدهای دست یا پا انجام می شود، در صورت باریک شدن وریدها با آنژیوپلاستی آن را باز کرده و فنر (استنت) را در رگ باریک شده قرار می دهیم. در این راستا استفاده از استنت طبی که نوع خاصی است و با توجه به اندازه رگ انتخاب و قرار می گیرد، ترجیح داده می شود.

برادران گفت: ظاهرا افراد سالم باید زیر نظر پزشک سلامت قلب خود را بررسی کنند.

این استاد دانشگاه توصیه کرد: افرادی که درد قفسه سینه دارند سریعا با اورژانس تماس بگیرند، نوار قلب در منزل گرفته می شود و نوار آن از طریق تله مدیسین به مرکز قلب ارسال می شود و توسط متخصص قلب بررسی می شود. در نوار قلب مشاهده می شود، بیمار بلافاصله به بخش آنژیوگرافی نزدیکترین بیمارستان مشخص شده منتقل می شود و شریان مسدود شده در اسرع وقت برای برقراری جریان خون باز می شود. و به طور معجزه آسایی.سلامت قلب به فرد باز می گردد.

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، فشار خون بالا را از 130 از 80 فشار خون بالا ارزیابی کرد که نیاز به اقداماتی از تغییر سبک زندگی تا درمان دارد.

وی خاطرنشان کرد: فشار خون بالا معمولاً علامتی ندارد و در نهایت به دلیل خونریزی در قلب و عروق مغزی منجر به سکته می شود.

دکمه بازگشت به بالا