علمی و پزشکی

پیشگیری از سرطان روده با یک داروی روان‌پزشکی

به گزارش شفاف ، این متخصصان معتقدند که لیتیوم درمانی می تواند به سلامت سلول های بنیادی در سیستم هضم کمک کرده و آنها را در برابر اثرات منفی جهش های سلولی که باعث سرطان می شوند ، مقاوم سازد.

این یافته منجر به راه اندازی یک آزمایش بالینی جدید برای لیتیوم ، یک داروی رایج که برای درمان بسیاری از بیماری های روانی استفاده می شود ، می شود و احتمالاً لیتیوم از رشد سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند.

در این آزمایش افرادی که ژن های آنها شامل “پلی پوز آدنوماتوز خانوادگی” (FEP) است مورد بررسی قرار می گیرند.

FEP یک اختلال ژنتیکی منحصر به فرد است که از هر 7 تا 22 نفر یک نفر را درگیر می کند. این وضعیت تقریباً همیشه باعث سرطان صورت می شود تا زمانی که کل روده بزرگ با جراحی برداشته شود.

تصور می شود بیشتر موارد سرطان صورت ناشی از جهش ژنتیکی به نام EPC باشد.

نشان داده شده است که سلول های بنیادی صورت که تحت تأثیر تغییرات EPC قرار دارند بهتر از نمونه های سالم خود هستند و آنها را از بین می برند.

به گفته متخصصان ، این روند منجر به رشد بی پایان سلولهای جهش یافته و تشکیل توده های سرطانی می شود. بیماران مبتلا به FEP دارای جهش ژنتیکی EPC هستند و صدها پولیپ و توده غیر سرطانی در روده تولید می کنند.

پروفسور لوئیس ورمیلن ، نویسنده اصلی مقاله منتشر شده در مجله Nature می گوید: “ما اولین مرحله رشد توده های سرطانی در روده را شناسایی کرده ایم.” ”

“ما کشف کردیم که پس از جهش در یک ژن مهم که سلولهای بنیادی سطح را تنظیم می کند ، این سلول ها به سلولهای فریبنده تبدیل می شوند که به طور فعال سلولهای طبیعی محیط را مختل می کنند.” این مفهوم کاملاً جدید است زیرا همیشه تصور می شده سلولهای جهش یافته ای که می توانند به سرطان تبدیل شوند سریعتر رشد می کنند یا در برابر مرگ سلولی مقاومت بیشتری دارند. اما تحقیقات ما نشان می دهد سلول های مستعد بدخیمی می توانند به طور موثری سلول های بنیادی اطراف خود را تجزیه و رشد کنند. این همان چیزی است که ما آن را رقابت پیشگام می نامیم.

دکتر گفت: “یافته های پروفسور ورمیلن و تیم وی یک نقطه عطف مهم در درک ما از سرطان روده بزرگ است.” ما از دیدن نتایج این آزمایش بالینی و نتایج آینده آن برای افراد مبتلا به سرطان ارثی بسیار خوشحالیم.

طبق گزارش ایندیپندنت ، سرطان صورت چهارمین نوع شایع سرطان در انگلستان است که هر ساله بیش از 48000 نفر مبتلا به سرطان روده می شوند.

علائم سرطان روده شامل تغییر در عادات روده ، درد شکم و خونریزی در روده ها است.

دکمه بازگشت به بالا