وضعیت سرطان‌های کودکان در ایران / برنامه‌ای جهانی برای درمان ۶ سرطان رایج

دبیر انجمن علمی رادیوآنکولوژی ایران ضمن تشریح وضعیت بیماری های سرطانی کودکان در جهان و ایران، درباره برنامه جهانی افزایش عمر کودکان سرطانی توضیح داد.

دکتر الی مطلق، متخصص رادیوآنکولوژی و از اعضای هیات علمی دانشگاه نیز در گفت وگو با خبرنگار شیمیشی، بر کنترل دقیق این بیماری در کودکان برای پیشگیری از این بیماری تاکید کرد. نتایج بهتری بیان کرد: روزانه بیش از 1000 کودک در جهان به سرطان مبتلا می شوند و این موضوع همه افراد مرتبط با این بیماری را در مسیر زندگی سخت قرار می دهد. از میان 400000 کودکی که هر سال به سرطان مبتلا می شوند، اکثر آنها در کشورهای کم درآمد و متوسط ​​زندگی می کنند.

وضعیت سرطان کودکان در جهان و ایران

وی درباره وضعیت کودکان سرطانی در ایران نیز گفت: جمعیت ایران در سال 2020 حدود 84 میلیون نفر است و شیوع این بیماری یعنی تعداد بیماران سرطانی در پنج سال حدود 319 هزار و 740 نفر برآورد شده است. . در همان سال، 131191 مورد جدید سرطان شناسایی شد و خطر ابتلا به سرطان در سن زیر 75 سال 14.7 درصد برآورد شد.

وی با اشاره به اینکه طبق آمار حدود 25 درصد جمعیت ایران در سنین 0 تا 14 سال هستند، گفت: میزان ابتلا به سرطان دوران کودکی در ایران 16.8 در هر 100 هزار نفر در سنین مختلف کمتر برآورد شده است. و گروه های مختلف جمعیتی؛ 15.9 در هر 100000 نفر برای گروه سنی صفر تا چهار سال، 14.82 در هر 100000 نفر برای گروه سنی 5 تا 9 سال و 12.8 در هر 100000 نفر برای گروه سنی 10 تا 14 سال.

سرطان کودکان شایع ترین سرطان در ایران است

این متخصص رادیو انکولوژی درباره شایع ترین سرطان های دوران کودکی در کشور نیز گفت: شایع ترین سرطان های دوران کودکی در ایران سرطان خون (سرطان خون) و پس از آن لنفوم (10.3 درصد)، تومورهای کلیه (9.3 درصد) و بدخیم استخوان است تومورها (9.3%). 4.4 درصد) و تومورهای سیستم عصبی مرکزی (4.1 درصد).

وی درباره عوامل خطر ابتلا به سرطان در دوران کودکی نیز به شیمیشی گفت: اگرچه مطالعات دقیقی در مورد عوامل خطر ابتلا به سرطان کودکان انجام نشده است، اما همین بررسی ها نشان می دهد که میزان چاقی در بین جوانان ایرانی حدود 9 درصد است همچنین آلودگی هوا در محیط های داخلی و خارجی یکی از عوامل خطر رایج محسوب می شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه درباره دسترسی به درمان کودکان سرطانی نیز گفت: برای کودکان مبتلا به سرطان در کشورهای در حال توسعه اغلب درمان در دسترس نیست و یا گران است. تنها 20 تا 30 درصد از این کودکان زنده می مانند. در حالی که این رقم در کشورهای پردرآمد بیش از 80 درصد است که نتیجه موفقیت های بزرگ در علم، نوآوری و بهداشت عمومی است. اما برای بسیاری از کودکان در کشورهای با درآمد متوسط ​​پایین، واقعیت مرگ و فشار زیادی بر خانواده ها است. اثر این امر به معنای از بین رفتن پتانسیل، افزایش نابرابری و مشکلات اقتصادی است. البته این وضعیت می تواند و باید تغییر کند.

یک ابتکار جهانی برای افزایش بقای کودکان مبتلا به سرطان

وی با اشاره به ابتکار جهانی سرطان کودکان (GICC) توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) در سپتامبر 2018، افزود: هدف از این برنامه دستیابی به نرخ بقای حداقل 60 درصدی تا سال 2030 برای سرطان کودکان در جهان می تواند جان یک میلیون کودک دیگر را نجات دهد. اهداف اصلی GICC ظرفیت سازی است. تقویت توانایی کشورها برای ارائه مراقبت با کیفیت به کودکان مبتلا به سرطان و پیشگیری از سرطان دوران کودکی؛ ترویج اهمیت سرطان دوران کودکی در سطح جهانی، منطقه ای و ملی.

Absolute اضافه کرد: ابتکار GICC توسط چارچوب CureAll هدایت می شود که یک استراتژی جامع برای کمک به کشورها در اجرای این طرح ارائه می دهد. نتیجه آن تقویت سیستم های بهداشتی و بهبود مراقبت از کودکان خواهد بود. CureAll مخفف برای شناسایی چهار ستون اصلی و سه تسهیل کننده این ابتکار جهانی است. این بسته رویکردی را برای ارزیابی وضعیت فعلی یک کشور یا منطقه، تهیه برنامه اقدام، اجرای آن و نظارت بر پیشرفت ترسیم می کند. این رویکرد شامل ابزارها، استانداردها و پشتیبانی لازم است. اهداف اصلی این برنامه توسعه مراکز و شبکه‌های مراقبت عالی و افزایش حمایت از مراکز و شبکه‌هایی است که می‌توانند با نیروی کار آموزش دیده مراقبت‌های سرطانی با کیفیت ارائه دهند.

وی ادامه داد: پوشش همگانی سلامت یکی دیگر از ابعاد این برنامه است که دسترسی همه کودکان به خدمات جامع و اولیه مراقبت از سرطان را تضمین می کند. تدوین برنامه‌ها و نقشه‌های راه که منجر به توسعه و استفاده از برنامه‌های درمانی مبتنی بر شواهد و ابزارهای تشخیصی برای بهبود کیفیت مراقبت و در نهایت ارزیابی و نظارت بر فرآیندها می‌شود، برای این منظور، سیستم‌های اطلاعاتی قوی برای پیگیری پیشرفت مورد نیاز است. کیفیت و پشتیبانی برای بهبود مستمر اجرا و اجرا شود.

عوامل تسهیل کننده برنامه جهانی برای درمان سرطان دوران کودکی

دبیر انجمن علمی رادیو انکولوژی ایران همچنین درباره عوامل تسهیل کننده مشترک این برنامه به شیمیشی گفت: «حمایت» برای ارتقای آگاهی و تعهد سیاسی برای پیشگیری از سرطان کودکان، «ارتقای مالی» و بسیج منابع و اعتبارات پشتیبانی کنید. این ابتکار و همچنین «مدیریت متناظر» به معنای حصول اطمینان از ثبات در مدیریت در تمامی سطوح برای هماهنگی تلاش ها و سیاست ها در این برنامه، حائز اهمیت است.

تمرکز برنامه جهانی بر درمان 6 سرطان رایج دوران کودکی

وی همچنین با بیان اینکه ابتکار GICC بر روی شش سرطان شایع و بسیار قابل درمان در کودکان تمرکز دارد، افزود: این شش سرطان 50 تا 60 درصد از سرطان های دوران کودکی را تشکیل می دهند و با داروهای اثبات شده از جمله سرطان خون به راحتی قابل درمان هستند درمان شد. (ALL) – یک نوع سرطان خون، لنفوم بورکیت، یک نوع سرطان لنفاوی با رشد سریع، لنفوم هوچکین – نوع دیگری از سرطان غدد لنفاوی، رتینوبلاستوما – سرطان چشم دوران کودکی، تومور ویلمز – سرطان کلیه دوران کودکی، و کم گلیوما درجه – یک نوع سرطان مغز.

موتلق گفت که با بهبود مراقبت و درمان این سرطان های خاص، این طرح با هدف هموار کردن راه برای پیشرفت های گسترده تر در انکولوژی کودکان و پیشرفت در همه انواع سرطان های کودکان است. تأثیر جهانی GICC ابتکار GICC به دنبال کاهش نابرابری در مراقبت از سرطان است، به ویژه در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​که نرخ بقا در آنها بسیار کمتر است. این ابتکار با استفاده از مشارکت های جهانی، تلاش می کند تا به همه کودکان مبتلا به سرطان فرصتی برای زنده ماندن، زندگی رضایت بخش و کاهش رنج بدهد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا