علمی و پزشکی

همه‌چیز درباره واکسن روسی کرونا

این واکسن توسط موسسه گامالیا با نام تجاری Sputnik 5 (Vac-covid-Gam) ساخته شده است. این واکسنی است که اولین محموله آن برای شروع واکسیناسیون بیماری کرونا بر اساس توصیه های وزارت بهداشت به کشور ما رسیده است.

به گزارش شیمیشی ، این واکسن به روز شده برای ویروس کرونا (19COVID) با استفاده از بردار آدنو ویروس انسانی 26 برای تزریق اول و آدنو ویروس 5 انسانی برای تزریق دوم ساخته شده است.

واکسن کرون روسیه چگونه از بیماری عروق بیماری کرونا قلب جلوگیری می کند؟

لازم به ذکر است که آنتی ژن S ویروس کرونا را به سلولهای بدن متصل کرده و روند بیماری را آغاز می کند. بر این اساس ، می توان با تشویق سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری محافظت کرد. ژن گلیکوپروتئین S به ژنوم آدنوویروس وارد می شود. بنابراین ، آدنو ویروس آنتی ژنی در سطح خود دارد که باعث تحریک سیستم ایمنی بدن می شود. ویروس آدنوویروس که به عنوان ناقل استفاده می شود به گونه ای اصلاح شده است که قادر به رشد در بدن و بیماری زایی نباشد.

واکسن اسپوتنیکف 91٪ موثرتر است

در همان زمان ، گزارش شد که تأثیر تزریق اسپوتنیکف در برابر بیماری Covid-19٪ 91.6٪ است. با این حال ، ممکن است در افراد مسن یا افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند ، اثر کمتری داشته باشد. بهترین پاسخ محافظتی ممکن است در اوایل دو هفته پس از دریافت دوز دوم واکسن رخ دهد ، اما مدت زمان محافظت از این واکسن مانند سایر واکسن ها هنوز مشخص نیست. از طرف دیگر ، آزمایش های بالینی این واکسن مانند سایر واکسن های کرونا در سراسر جهان هنوز برای پاسخ به این ابهامات ادامه دارد.

ممنوعیت تزریق کرونا روسی

لازم به ذکر است که تزریق اسپوتنیک روسی در برخی موارد ممنوع است. به عنوان مثال ، این واکسن نباید در دوران بارداری و شیردهی استفاده شود. همچنین ، افرادی که سابقه واکنش های شدید آلرژیک و هر بیماری حاد با تب یا بدون تب دارند ، اما این افراد می توانند به محض دو هفته پس از بهبودی برای این واکسن مراجعه کنند. از طرف دیگر ، واکسن برای افراد زیر 18 سال مجاز نیست. علاوه بر این ، افرادی که اولین دوز تزریق را دنبال می کنند ، مانند آنافیلاکسی یا یک واکنش آلرژیک شدید ، بثورات ، تب 40 درجه و غیره ، عوارض جانبی شدید دارند ، زیرا مصرف دوز دوم تزریق ممنوع است.

لازم به ذکر است که این تزریقات وارداتی در بطری های 5 دوز است ، هر دوز آن نیم میلی لیتر ، در مجموع 3 میلی لیتر و منجمد است. برای تمایز بطری ها ، بطری های اول آبی و بطری های دوم قرمز است.

تعداد موارد واکسیناسیون دو مورد است که در فاصله 21 روز انجام می شود. لازم به ذکر است که این رسانه حداقل برای 21 روز توصیه می شود ، اما اگر کسی دیر برسد ، معرفی دوم ممنوع نیست. تأکید می شود که نوع واکسیناسیون اول و دوم متفاوت است. این دوز برای هر دوز واکسیناسیون نیم میلیارد است که با یک سرنگ نیم میلی لیتری AD مصرف می شود و از طریق عضله به ناحیه عضله دلتوئید منتقل می شود. بهتر است تزریق در گیرنده غیر قالب صورت گیرد. به عنوان مثال ، برای افراد راست دست ، این کار باید در ناحیه دلتوئید دست چپ انجام شود.

نحوه محافظت و بازگشت واکسن

بطری های واکسن Sputnik همیشه باید زیر 18 درجه قبل از تزریق باشد ، بنابراین مهم است که دمای تزریق تزریق در سردترین حالت حفظ شود تا دمای انجماد بین منفی 20 و منفی 25 باشد قبل از واکسیناسیون ، یخ باید باشد حداقل یک روز قبل در محل واکسیناسیون باز و در سردترین حالت ممکن نصب شود. واکسن باید در فریزر مخصوص واکسن باشد ، نه در فریزر.

براساس مرکز مدیریت بیماریهای عفونی وزارت بهداشت ، سوزن از سردخانه مرکزی سوزن به فریزر یا سردخانه زیر صفر دانشگاههای علوم پزشکی منتقل می شود و اصرار می شود که دما باید کمتر از منفی باشد 20 درجه سانتیگراد. حمل و نقل از سردخانه زیر صفر دانشگاه به شهر و از شهر به مراکز تزریق در مراکز بیمارستان همان توصیه است. در حین انتقال ، باید از دماسنج دیجیتال برای کنترل دما در هنگام انتقال استفاده کرد.

برای استفاده از واکسن سعی کنید درب یخ را کمتر باز و بسته کنید. هر بطری حاوی پنج دوز واکسیناسیون است و 20 بطری در یک بسته کارتن است. بنابراین ، هر بسته برابر با 100 دوز است. اگر تعداد مشتری زیاد باشد ، هر ساعت چندین ویال از یخ خارج می شود. البته باید تضمین شود که این بطری ها قطعاً در کمتر از دو ساعت نوشیده می شوند. در دمای اتاق ، بطری های فریز بین 10 تا 15 درجه ذوب می شوند. قبل از استفاده اطمینان حاصل کنید که مکعب های یخ درون بطری بوده و کاملاً ذوب شده اند. بطری را دو تا سه بار به آرامی تکان دهید تا محتوای آن تکان بخورد. مراقب باشید که مانند واکسن پنج بطری ، اما به آرامی تکان نخورید. بطری های ذوب شده تا دو ساعت در دمای اتاق استفاده می شود و پس از آن باید دور ریخته شود. تحت هیچ شرایطی نباید بطری های یخ زده را دوباره منجمد کرد.

قبل از واکسیناسیون ، باید از فرد در هنگام نمونه گیری از خون یا تزریق در مورد سابقه بیماری س beال شود و در افرادی که سابقه مثبت دارند ، باید واکسن را در حالت نشسته و سپس روی تخت معاینه دراز بکشد حدود 10 دقیقه .

لازم به ذکر است که برای کسانی که برای اولین بار اقدام کرده اند ، فقط بطری آبی که برای اولین بار است ، باید تزریق شود و برای بار دوم به بیمار ، فقط باید از بطری قرمز استفاده شود.

عوارض تزریق اسپوتنیک

طبق مطالعات بالینی ، عوارض جانبی دوز اول یا دوم تزریق معمولاً خفیف و خفیف است و طی سه روز ادامه دارد. شایعترین مشکل یک بیماری خفیف مانند آنفولانزا با علائمی مانند تب ، لرز ، درد عضلات و مفاصل ، گلو درد ، آبریزش بینی ، ضعف ، خستگی و سردرد است. اثرات موضعی مانند درد ، تورم و قرمزی در محل تزریق نیز ممکن است رخ دهد.

این عوارض معمولاً به خودی خود برطرف می شوند ، اما می توان از داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) برای کنترل اثرات موضعی تیروئید یا آنتی هیستامین ها استفاده کرد.

در همان زمان ، عوارض شایع بیماری ، بی اشتهایی و غدد لنفاوی موضعی افزایش می یابد و به ندرت عوارض و سنکوپ گزارش می شود. در عین حال ، افزایش موقتی آنزیم های کبدی ، افزایش کراتینین سرمی و CPK ، کاهش نوتروفیل ها ، افزایش لنفوسیت ها ، افزایش و کاهش ترومبوز و … نیز گزارش شده است.

چه کسی نیاز به واکسن اسپوتنیک با احتیاط دارد؟

در بعضی موارد ، تزریق اسپوتنیک باید با احتیاط انجام شود و باید فواید خطر احتمالی آن در نظر گرفته شود. بنابراین توصیه می شود که چنین بیمارانی قبل از واکسیناسیون از پزشک خود درخواست واکسیناسیون کنند و اگر قبلاً واکسینه نشده اند ، باید به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند. این موارد شامل بیماری مزمن کبدی ، بیماری کلیوی ، بیماری های متابولیکی مانند دیابت کنترل نشده و اختلال عملکرد شدید تیروئید ، اختلالات خونی مانند هموفیلی یا اختلالات انعقادی ، صرع و سایر بیماری های مرکزی یا مزمن کلیه یا سابقه بیماری عروق بیماری کرونا قلب (بیماری عروق بیماری کرونا قلب) است. التهاب قلب) آندوکاردیت (التهاب قلب) یا پریکاردیت (التهاب حاد یا مزمن بافت های مرتبط با قلب) ، بیماران مبتلا به بیماری های خود ایمنی و بیماران مبتلا به سرطان بدخیم.

با توجه به گروه پیشگیری از واکسن وزارت بهداشت ، به دلیل احتمال واکنش های شدید آلرژیک و آنافیلاکسی ، امکانات بهداشتی و تجهیزات اولیه احیا ، همچنین در دسترس بودن خدمات فوریت های پزشکی و انتقال بیماران بالقوه باید از قبل انجام شود. تخلیه شده افرادی که در معاینه اولیه قبل از ورود به مرکز واکسیناسیون تب بیش از 37 درجه دارند ، مجاز به تزریق سوزن خود تا زمان رفع بیماری احتمالی نیستند. البته افرادی که سابقه بیماری بیماری کرونا قلب در یک سال گذشته دارند می توانند واکسینه شوند. واکسیناسیون کرونا برای گروه عمومی در گروه های اول اختیاری است و نیازی به آن نیست.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا