علمی و پزشکی

هشدار گرمازدگی در حج/ ۴۰ نفر بستری شده‌اند

رئیس ستاد مرکز پزشکی حج و زیارت با اعلام شمار زائران بستری‌شده در بیمارستان ها که به ۴۰ نفر رسیده است، به افزایش دمای هوا در عربستان که به ۴۲ درجه رسیده، اشاره کرد و درباره احتمال تشدید گرمازدگی در بین زائران هشدار داد.

به گزارش شیمیشی، دکتر سیدعلی مرعشی ـ رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر ـ که در عربستان به سر می‌برد، با اشاره به تدارک امکانات و تجهیزات بهداشتی و درمانی ویژه ایام تشریق (مناسک حج)، اظهار کرد: تمام ظرفیت‌ها برای ارائه خدمات مطلوب بهداشتی و درمانی به حجاج در ایام تشریق فراهم شده است و با توجه به گرمای ۴١ و ۴٢ درجه کشور عربستان در این روزها، زائران به توصیه‌های پزشکان برای پیشگیری از گرمازدگی توجه ویژه داشته باشند.

او همچنین از ارائه بیش از ۱۰۰ هزار و ۹۰۰ مورد خدمات پزشکی به زائران تا غروب دوشنبه (۱۴ خرداد) خبر داد و افزود: بیش از ۷۴ هزار و ۲۰۰ مورد خدمات درمانی در مکه و بیش از ۲۶ هزار و ۶۰۰ مورد خدمات در مدینه به زائران ارائه شده است. تعداد ویزیت در درمانگاه‌های ایرانی در مکه و مدینه نزدیک به ۱۶ هزار مورد است. علاوه‌بر این ۲۹۶۸  مورد ویزیت تخصصی  و ۴۳ هزار و ۵۲۳ مورد ویزیت هم در مطب‌های مجموعه‌های اقامتی انجام شده است. همچنین ۴۳۸۱ مورد خدمات پاراکلینیک، ۲۹هزار و ۲۰۰ مورد خدمات پرستاری، ۲۹ هزار و ۲۰۰ مورد خدمات بستری و ۲۵۵۶ مورد خدمات مددکاری و امداد و انتقال برای زائران انجام شده است.

مرعشی گفت: درحال حاضر ۱۵ بیمار در بیمارستان‌های سعودی و ۲۵ بیمار دیگر در بیمارستان و درمانگاه مرکزی هلال احمر در مکه و مدینه بستری و از خدمات در مانی بهره‌مند می‌شوند.

به گفته رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر، زائران، شرایط جسمی قابل قبولی قرار دارند و ارائه خدمات درمانی به زائران کاروان‌ها در مدینه و مکه تا پایان عملیات حج ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

تیم خبری مقالات علمی

به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، هدفم این است که متونی را ارائه دهم که علاقه شما را به علم پزشکی تحریک کند و اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهم.
دکمه بازگشت به بالا