علمی و پزشکی

هدف‌گیری ۳ بیماری جدید توسط واکسن “مُدرنا”

به وضوح و به روایت نیواطلسModernna Biotechnology بر اساس تزریق mRNA بسیار موفق Covid-19 خود، سه هدف توسعه جدید را برای این روش تولید سوزن اعلام کرده است.

این شرکت در حال حاضر در حال واکسیناسیون علیه ویروس هرپس سیمپلکس، ویروس واریسلا زوستر و یک واکسن جدید سرطان است.

در اوایل سال 2020، زمانی که یک کروناویروس جدید به نام SARS-CoV-2 به سرعت در سراسر جهان گسترش یافت و باعث خیزش جهانی شد، محققان شروع به توسعه یک تزریق mRNA کردند. خوشبختانه، دهه‌ها کار راه را برای این فناوری جدید هموار کرده بود و تا پایان آن سال، تزریق mRNA کووید-۱۹ ایمنی و کارایی قابل‌توجهی را نشان داد.

تسریع در تولید تزریق mRNA و تزریق آن به میلیون ها نفر راه را برای روش های تحقیقاتی جدید هموار کرده است. بنابراین وقتی مشخص شد که این فناوری می تواند واکسنی ایمن و موثر برای ویروس کووید-19 ایجاد کند، چه کاری می تواند انجام دهد؟

مدرن یک شرکت بیوتکنولوژی است که در فناوری mRNA پیشگام است و اخیراً سه هدف توسعه جدید را اعلام کرده است. سه هدف جدید برای تزریق mRNA با تمرکز قبلی این شرکت بر HIV، آنفولانزا، سیتومگالوویروس (CMV) و ویروس اپشتین بار (EBV) مطابقت دارد.

بزرگترین هدف جدید برای تزریق mRNA ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) است که دو نوع دارد: ویروس HSV-1 که دهان را می سوزاند و باعث تبخال می شود و ویروس HSV-2 که شایع ترین منبع است. تبخال تناسلی است.

واکسن mRNA امروزی ویروس HSV-2 را هدف قرار می‌دهد و این شرکت می‌گوید که انتظار دارد محافظت از آن در برابر تبخال تناسلی، محافظت در برابر HSV-1 را فراهم کند. هر دو ویروس تبخال به عنوان ویروس های دیررس شناخته می شوند، به این معنی که عفونت آنها اغلب مزمن است و ویروس تا آخر عمر در انسان نهفته می ماند.

تخمین زده می شود که ویروس HSV-1 تاکنون بیش از نیمی از جمعیت جهان را آلوده کرده است، در حالی که ویروس HSV-2 شایع ترین بیماری مقاربتی در جهان است که تا 10 درصد از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می دهد. برخی از محققان همچنین پیشنهاد کرده اند که این ویروس ممکن است در بیماری های عصبی مانند آلزایمر نقش داشته باشد.

دومین هدف گزارش شده توسط Moderna ویروس واریسلا زوستر (VSV) است. این یک ویروس است که باعث مرگ جوجه ها می شود و همچنین یک ویروس نهفته است که می تواند سال ها پس از عفونت اولیه باقی بماند. هنگامی که VSV دوباره فعال می شود، وضعیتی به نام کم آبی ایجاد می کند.

مودرنا پس از اینکه ماه گذشته فایزر اعلام کرد که این شرکت به دنبال واکسن mRNA برای یک بیماری رایج است، هدف شکار غیرقانونی قرار گرفت.

هدف نهایی مدرنا تزریقی است که دو آنتی ژن را هدف قرار می دهد که توسط سلول های سرطانی خاص تعریف شده اند. واکسن‌ها بر دو آنتی‌ژن تمرکز دارند: «ایندول آمین ۲،۳-دی‌اکسیژناز» (IDO) و «مرگ برنامه‌ریزی‌شده لیگاند ۱» (PD-L1).

هر دو مولکول نقش مهمی در رشد سلول های تومور دارند. هدف از واکسن mRNA برای سرطان آموزش سلول های ایمنی بدن برای تشخیص سلول های توموری سازنده این آنتی ژن های خاص است.

واکسن mRNA ابتدا برای سرطان پوست پیشرفته یا متاستاتیک و نوعی سرطان ریه به نام “کارسینوم ریه” آزمایش می شود.

استفان بانسل، مدیر عامل شرکت مدرنا، گفت: “ما قول می دهیم با ویروس های پنهان مبارزه کنیم تا از بیماری های تهدید کننده زندگی که با برنامه های واکسیناسیون mRNA خود ایجاد خواهیم کرد، جلوگیری کنیم.”

وی گفت: با واکسن جدید سرطان خود، منتظر هستیم ببینیم آیا می توانیم سلول های T PD-L1 و IDO1 را به واکسن متصل کنیم. تیم های تحقیقاتی ما روی گزینه های mRNA مورد نظر ما کار می کنند و در آینده نزدیک اطلاعات بیشتری را به اشتراک خواهند گذاشت.

دکمه بازگشت به بالا