علمی و پزشکی

نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی از قانون شفافیت مسنثنی شدند؟

سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس روز گذشته از اصلاح دو ماده طرح شفافیت هر سه قوه در این کمیسیون خبر داد و همچنین به اصلاح طرح شفافیت هر سه قوه، سایر دستگاه ها و نهادهای موجود در کمیسیون اشاره کرد. . ماده 1-5 (1) طرح مذکور به کمیسیون ارسال شد، جلسه ای با حضور عوامل اجرایی و کارشناسان مرکز تحقیقات تشکیل و این دو نکته با اصلاحاتی به تصویب رسید.
از سوی دیگر محمدتقی نقدلی یکی دیگر از نمایندگان مجلس اعلام کرد که این طرح همچنان در حال بررسی و پیشنهاد نمایندگان مجلس است و هیچ طرحی به تصویب نرسیده است.

نقدعلی

بیشتر بخوانید:

به گفته روح الله، در خصوص طرح شفافیت قوای سه گانه در کمیته شوراها و امور داخلی، به این دو نقطه مرجع احترام به اصلاحات اعمال شده است. بر اساس مصوبه کمیسیون در خصوص بند 1-4 ماده (1) مقرر شد تبصره ای الحاق شود و در این بند شورای امنیت ملی شوراهای تأمین استان ها و شهرستان ها حذف شدند. همچنین بندهای 1 تا 5 این ماده به منظور حذف نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و مواردی که سازمان انرژی اتمی تعیین می کند از شمول این قانون اصلاح شد.

برخلاف این دیدگاه، نقدلی بر این باور است که به استثنای مسائل امنیتی، این سازمان ها همه اطلاعات خود را در اختیار ندارند. گفت و گو با محمدعلی نقدلی، نماینده خمینی و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی را بخوانید.

اهمانطور که در مجمع مطرح شد، واقعاً طرح شفافیت سه قوه تغییر و اصلاح شده است، آیا برخی نهادها و سازمان ها مورد عفو قرار گرفته یا از این طرح حذف شده اند؟ جزئیات این طرح را توضیح دهید.
تاکنون هیچ تغییری صورت نگرفته و این طرح در مجلس در حال بررسی است. و به توصیه نمایندگان دائما در حال تغییر است. اگرچه عناوین کلی تمامی نهادها و سازمان ها را در بر می گیرد، اما توصیه های اصلی نمایندگان نمونه های خاصی را برای این موسسات ارائه می کند. یعنی پیشنهادهایی که ارائه می شود اغلب برای نهادها یا تایید برخی نهادها است، اما نه برای این که نهادی از این شفافیت خالی باشد.

در برخی موارد استثناء نظری در مورد اطلاعات نظامی بود که مبهم بود. نمایندگان مجلس همچنین پیشنهاد کردند که برخی از نهادهای نظامی مخفی بماند. با توجه به توصیه های متعدد، این تبصره برای دریافت چکش ها و تذکرات نمایندگان به کمیسیون ارسال شده است تا چارچوب حریم خصوصی در چارچوب مسائل امنیتی باشد و زیاده روی در آن چارچوب های امنیتی تحت عنوان از شفافیت .

پس نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی از مفاد این قانون مستثنی نیستند؟
این سازمان ها عموماً از این قاعده مستثنی نیستند و جزو یک سری استثناء هستند. نمایندگان مجلس گاهی پیشنهاد داده اند که استثناء این تشکل ها فقط در حوزه امنیتی باشد نه در موارد غیر امنیتی و محرمانه. پیشنهادات نمایندگان گاه با نظراتی همراه بود که به کمیسیون ارسال می شد تا پس از کوتاهی به مجلس نمایندگان ارسال شود.

در آن زمان هیچ طرحی با این تبصره ها و استثنائات شفافیت هر سه قوه در مجلس تصویب نشد، درست است؟
خب تا الان هیچ طرح و اصلاحی تصویب نشده و کار جدیدی انجام نشده است.

تکلیف این طرح شفافیت چه زمانی مشخص و در دستور کار صحن علنی مجلس قرار می گیرد؟
به زودی! این طرح شفافیت در معرض دید و در دستور کار قرار دارد. در این موارد پس از ارجاع به کمیسیون ظرف یکی دو روز وارد فضای عمومی می شود و روال عادی خود را طی می کند و در نهایت برنامه خود را مشخص می کند.

آیا تغییر و پیشنهادی غیر از استثنائات برخی سازمان ها وجود دارد؟
خیر، پیشنهاد دیگری وجود ندارد و در نهایت مقرر شد تا یک ماه آینده این گروه تغییر کند و پیشنهادات تکمیلی را از نمایندگان جمع آوری کرده و بار دیگر پیش نویس نهایی خود را به کمیسیون ارائه کند.

21217

دکمه بازگشت به بالا