نقص عجیبی که باعث متلاشی شدن زیردریایی تایتان کنار تایتانیک شد
کامرون به عنوان یک متخصص در زیردریایی های اعماق دریا، ده ها بار برای بازدید از لاشه کشتی تایتانیک به اعماق اقیانوس اطلس رفته و حتی یک بار در قایق کوچکی با طراحی خود به ته عمیق ترین سوراخ سیاره رفته است.
مدیر کشتی تایتانیک در مصاحبه خود مرگ پنج نفر از اعضای تایتانیک از شرکت Oceangate را اتفاقی بی سابقه خواند که مشابه آن در دنیای اکتشافات خصوصی دریا اتفاق نیفتاده است. «هرگز قربانیان و انفجارهایی با این عمق وجود نداشته است.
جیمز کامرون یکی از نقاط ضعف طراحی تایتان و یک علامت هشدار احتمالی برای مسافران آن را استفاده از کامپوزیت کربن برای ساخت این کشتی عنوان کرد. این ماده به طور گسترده در صنعت هوافضا استفاده می شود. زیرا وزن آن بسیار کمتر از فولاد یا آلومینیوم است و برای همان وزن قوی تر و قوی تر است.
اما به گفته کامرون، مشکل این است که کامپوزیت فیبر کربن به اندازه کافی قوی نیست که بتواند در برابر فشار مقاومت کند. فشرده سازی زمانی اتفاق می افتد که زیردریایی به تدریج عمیق تر و عمیق تر در آب فرو می رود و فشار آب را افزایش می دهد. کامپوزیت فیبر کربن برای چنین شرایطی طراحی نشده است.
کامرون افزود Oceangate از برخی حسگرها برای ارزیابی وضعیت فیبر کربن تیتان استفاده کرد. این شرکت در محتوای تبلیغاتی خود، این سنسورها را به عنوان یک ویژگی نوآورانه برای “پایش سلامت بدن” توصیف کرده بود. در اوایل سال جاری، یک کارشناس دانشگاهی سیستم حسگر را به عنوان یک ویژگی مفید توصیف کرد که “به راننده زمان کافی برای توقف فرود در آب و بازگشت ایمن به سطح می دهد.”
اما کامرون شبکه حسگر آنبرد را راه حلی ناکافی برای طراحی معیوب زیردریایی می داند. گفت سنسور مثل چراغی نیست که وقتی روغن ماشین شما کم است روشن شود. وضعیت در آب های عمیق متفاوت است. و البته همانطور که دیدیم راه حل Oceangate در حفاظت از کشتی بی تاثیر بود.
5858