علمی و پزشکی

«نقدینگی»؛ درد اصلی دارو / بدهی ۳۰ هزار میلیاردی «برنامه و بودجه» به دارویاری

قبل از آزادسازی قیمت دارو در کشور، با مشکل تامین ارز ترجیحی دست و پنجه نرم می کرد و امروز هم پس از آزادسازی قیمت ها درد اصلی آن «کمبود نقدینگی» است؛ در حالی که قیمت دارو در کشور با مشکل مواجه می شود. به همین دلیل گفته می شود که تعداد فرصت هایی که در سال گذشته برای تولید داروهای داخلی به صنعت داده شده دو تا سه برابر و برای داروهای خارجی حداقل پنج برابر در سال گذشته است و مشکل این است که علاوه بر افزایش نیاز به نقدینگی، تزریق اعتبار از سوی سازمان های بیمه گر و سازمان برنامه و بودجه کاهش یافته و این موضوع بر «ثبات» بازار داروی کشور تأثیر جدی گذاشته است.

به گزارش شیمیشی، طرح دروری با هدف اصلاح سیاست های ارزی در حوزه دارو راه اندازی شد. بر این اساس مقرر شد در قالب طرح درواری برای رفع مشکلات موجودی پول دولت که در برخی اقلام کمبودهای زیادی ایجاد کرده و همچنین برای رفع مشکلاتی از جمله قاچاق کالا، پول دارو آزاد شود. کمبود داروهای ارزان قیمت ایرانی برای کشورهای همسایه وجود دارد که مشکل دارو را در کشور به دنبال داشته است و باید برای بازگرداندن ثبات به بازار دارویی کشور گام برداشت و بیماران بتوانند با خیال راحت داروهای خود را تهیه کنند.

در عین حال از آنجایی که آزادسازی قیمت داروها منجر به افزایش قیمت داروها شد، مجریان طرح دارو اعلام کردند که با ارسال یارانه دارو به مردم از طریق بیمه ها، بیمه داروها را افزایش دادند. داروهای بیشتری تحت پوشش بیمه قرار می گیرند و در عین حال بدون افزایش هزینه از جیب مردم، قیمت داروها را تعیین می کنند. علاوه بر این 73 هزار میلیارد اعتبار برای اجرای طرح دارو در نظر گرفته شد که با این پول باید از طریق بیمه قیمت دارو برای کسانی که تحت پوشش بیمه نیستند افزایش می یافت.

نقایص دارویی پس از درمان

اما تنها با گذشت چند ماه از اجرای این طرح و با شروع فصل سرما، کمبود برخی مواد در بازار دارویی کشور حاکم شد و مشکلی در عرضه داروهایی مانند آنتی بیوتیک، سوسپانسیون کودکان، سرم و برخی داروهای وارداتی و غیره موضوعی که به دلایل مختلفی از جمله ذخیره سازی، کمبود ظرفیت در صنعت داروسازی، بی نظمی قیمت برخی داروها و … می باشد. افزایش تولید داخلی و البته اصلاح قیمت ها برای تولیدکنندگان، این کمبودها تا حد زیادی برطرف شد.

اما مسئولان سازمان غذا و دارو همچنان نگران بی‌ثباتی بازار دارویی کشور هستند و دلیل کمبود دارو را عدم فعالیت در حوزه دارو می‌دانند. چرا که با آزادسازی نرخ ارز، حجم نقدینگی مورد نیاز برای تامین داروهای وارداتی و همچنین تامین مواد اولیه داروهای تولید داخل افزایش یافته است. این در شرایطی است که نه بانک ها برخلاف وعده هایشان کار مهمی برای اعطای تسهیلات مصوب به صنعت دارو انجام داده اند و نه سازمان برنامه و بودجه همه وام های دارویی مصوبی که الان داریم داده است. در روزهای پایانی سال؛ مشکلی که می تواند به کمبود دارو به خصوص در سال آینده منجر شود.

بر این اساس دکتر سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو دلیل کمبود دارو را ادامه فعالیت و سرمایه در گردش ما اعلام می کند که نیاز آنها 5 برابر شده است. بنابراین اگر می خواهید دارو را با نقدینگی قبلی تهیه کنید، می توانید یک پنجم داروی وارداتی را بپردازید.

وی همچنین از تمهید بانک مرکزی برای اعطای تسهیلات مالی به مدت 5 ماه به صنعت داروسازی کشور خبر داد که به گفته وی می تواند ظرفیت لازم برای دارو را فراهم کرده و بازار دارویی کشور را تثبیت کند که پس از آزادسازی مبادله بسیار رشد کرده است. مبلغ 120 هزار میلیارد تومانی رسیده است، باید چاره ای اندیشیده شود و در عین حال از سازمان برنامه و بودجه درخواست دارد تا در اسرع وقت درخواست های پزشکی را جمع آوری کند.

در این رابطه، دکتر سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو در جریان حضور در خبرگزاری شیمیشی و بازدید از واحدهای خبری، به سوالات خبرنگاران شیمیشی درباره کمبود دارو و علت این کمبودها پاسخ داد. و همچنین راه های حل این داروها را بیان کرد. وضعیت دارویی ثبات ندارد. بخشی از گفت وگوی شیمیشی با رئیس سازمان غذا و دارو را در زیر می خوانید:

مشکلات تامین دارو

دکتر حیدر محمدی در جمع خبرنگاران شیمیشی گفت. این شهروند در خصوص وضعیت ذخایر دارویی گفت: وقتی می گوییم ذخایر دارویی ما خوب است ممکن است این سوء تفاهم پیش بیاید که همه چیز خوب است و نیازی به تدبیر نیست. بر این اساس باید همواره نسبت به مشکلات پیش آمده هشدار داد. زیرا اگر تذکر ندهیم گوش نمی دهیم و اگر گوش نکنیم در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی متضرر می شویم.

وی همچنین گفت: واضح است که در صورت کوچکترین بی احتیاطی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی مردم بلافاصله شاهد آسیب به مراکز درمانی، داروخانه ها و گاری های دارو خواهند بود و سلامت مردم نیز آسیب خواهد دید. در دو سه ماه گذشته تمام تلاش ما در «عرضه» بود و با توجه به اهمیت این موضوع، در حال حاضر سازمان غذا و دارو به هیچ وجه به دنبال سیاست های بلندمدت نیست و من بیشتر پیگیری خواهم کرد. می توانیم در مدت کوتاهی مشکلات کمبود را حل کنیم تا به ذخیره برسیم، شش ماه حل کنیم و بعد از این اقدام به سمت سیاست های کلان برویم. البته در حین جابجایی سیاست های بلندمدتی اتخاذ خواهیم کرد اما به شرطی که به حوزه تامین کننده ما آسیبی وارد نشود.

“نقدینگی”؛ مسکن اصلی

میحمیدی ادامه داد: قبل از آزادسازی قیمت ها مشکل تامین ارز ترجیحی داشتیم اما امروز بعد از آزادسازی قیمت ها مشکل اصلی ما نقدینگی است. بازار دارویی ما در سال 2018 حدود 28 هزار میلیارد تومان بوده است. در سال 1399 به 35000 میلیارد تومان و در سال 1400 به 65000 میلیارد تومان تبدیل شد. برای امسال برآورد ما از بازار دارویی حداقل 120 هزار میلیارد تومان است. از آنجایی که در بخش دارویی داخلی 30 تا 40 درصد ارزش ارزی داریم که اگر آن را نصف کنیم مشخص می شود که نیاز به رشد قابل توجهی بوده است.

وی گفت: در حوزه داروهای صادراتی که به صورت 100 درصد ارزی توزیع می شود، نسبت به نسبت ارزی، افزایش تقاضای مایع افزایش چشمگیری داشته است. در حال حاضر دردسر اصلی صنعت داروسازی نیاز روزافزون به نقدینگی است که باید برطرف شود. البته از آنجایی که سهم داروهای وارداتی در بازار دارویی ما کاهش یافته، وضعیت بهتر شده است. باید دانست که در 9 ماهه اول سال 1401 در بازار داروی کشور سهم صادرات یک درصد و سهم تولید داخل 99 درصد بوده است. در سال گذشته میزان تولید داخلی 98.2 درصد بوده است. در عین حال باید توجه داشت که در بازار دارویی کشور 13 درصد داروها از خارج از کشور وارد می شود و 1 درصد داروهای خارجی. علاوه بر این، 13 درصد بازار ما یک درصد داروهای وارداتی است. زیرا قیمت این داروها بسیار بالاست. البته از آنجایی که ارز آزاد شده است، ممکن است این عدد تا پایان سال افزایش یابد.

محمدی درباره وضعیت آزادسازی ارز داروهای وارداتی به شیمیشی گفت: 14 هزار و 500 IRC داریم که 2000 IRC آن خارج از کشور است که همه داروها گرفته شده و ارزش آنها آزاد شده و فقط 64 IRC باقی مانده است. و ارزش های آنها به تدریج آزاد خواهد شد

پول کیسه دارو زیاد نشد

اساس پوشش بیمه دارو در داروخانه

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: البته با وجود افزایش نیاز به خشونت، با بیمه ای که اتفاق افتاده، پول از جیب مردم حتی یک ریال هم افزایش پیدا نکرده است. در دروری هم تصمیم گرفتیم که پول از جیب مردم زیاد نشود و همین اتفاق افتاد. همچنین در گذشته و قبل از اجرای طرح دارو اعلام شده بود که پایه بیمه ارزان ترین نوع دارو است و در صورت درخواست مردم برای داروی گران تر، به آنها گفته می شود که دارو را 30 کاهش دهند. ٪. تفاوت را به دارو بدهد. اما پس از اجرای طرح دروری، این قاعده تغییر کرد; بنابراین گزارش می دهیم که پوشش بیمه ای بر روی دارویی است که بیشترین سهم بازار را دارد.

بازار دارویی ایران در سال جاری 120 هزار میلیارد تومان است

محمدی همچنین بیان کرد: به همین دلیل از نظر بازار دارویی 120 هزار میلیارد تومان برآورد می کنیم. حال باید پرسید آیا این بازار دارو با فرصت هایی که دریافت شده و با هزینه های مالی سال گذشته در حال پیشرفت است؟ بدیهی است که پاسخ منفی است. پس حداقل باید میزان فرصت هایی که در سال گذشته به صنعت داروسازی کشور داده شده باید دو تا سه برابر باشد و آن هم فقط از نظر تولید داخلی. تعداد فرصت ها در حوزه داروهای وارداتی باید حداقل پنج برابر سال گذشته باشد.

چرا ایجاد “افول”؟

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: دلیل کمبود برخی مواد همین است در حوزه دارو نقدینگی و سرمایه در گردش ثابت مانده اما نیاز به آن 5 برابر شده است و اگر بخواهید با فعالیت قبلی دارو تهیه کنید، می توانید یک پنجم داروهای وارداتی از خارج را تامین کنید. بیشتر کمبودهای دارویی ما از کشورهای خارجی است. بخشی از داروهایی که در داخل تولید می شود که کم است، مشکل مواد اولیه وارداتی است. البته در زمینه مواد اولیه تولید داخل مشکلی نداریم، چون ارزش آن بالا نیست. بنابراین در حوزه پزشکی در بخشی که نیاز به صرافی و انحلال دارد و صنعت داروسازی مشکلی نداریم.

آخرین وضعیت هنر ساده سازی تامین کنندگان دارو

محمدی درباره اعطای تسهیلات به صنعت دارو توسط بانک ها به شیمیشی گفت: در این زمینه به نتایج خوبی رسیده ایم و اعلام کرده ایم که این تامین مالی را انجام خواهیم داد. همچنین باید مبلغی از اعتبارات هدف مندرج در تبصره 14 گرفته می شد و از آنجا رقمی به ما می دادند. البته هنوز انجام نشده است اما امیدواریم با نظارت شخصی رئیس جمهور و معاون اول در ماه جاری اجرایی شود و اعلام کنیم.

وی بار دیگر با تاکید بر اینکه دلیل اصلی کمبود ما در حوزه پزشکی، توانایی لازم است که فراهم نشده است، گفت: راه حل این است که بانک ها امکانات را افزایش دهند و سازمان های بیمه گر پول خود را از برنامه دریافت کنند. و بودجه سازمان. و برای تامین نقدینگی زودتر به مراکز درمانی پرداخت کنید. همه این چیزها تاثیر دارد. مشکل اینجاست که علاوه بر افزایش نیاز به نقدینگی، تزریق اعتبار از سوی موسسات بیمه و سازمان برنامه و بودجه نیز کاهش یافته است.

هماهنگی بانک مرکزی برای اعطای تسهیلات مالی به دارو

محمدی گفت: از سوی دیگر بانک مرکزی با اعطای تسهیلات ارزی به صنعت دارو موافقت کرده است، هرچند سقف آن را مشخص نکرده است، اما اعلام کرده است که به مدت 5 ماه به صنعت دارو تسهیلات ارزی می دهد. . صنعت، که به نظر می رسد راه خوبی باشد. یک راه این است که اجازه دهیم فقط ذینفع حذف شود و شرکتی به نام هلدینگ به سایر شرکت ها اعتبار بدهد، اما در حال حاضر شرکت های هلدینگ نمی توانند این کار را انجام دهند. بحث دیگر مربوط به این است که موجودی بانک محدودیت دارد و میزان رشد موجودی بانک عدد مشخصی است که باید در حوزه پزشکی مورد توجه قرار گیرد. در عین حال بانک های عامل نزد بانک مرکزی وام دارند که در صورت اعطای این وام از سوی بانک مرکزی به حوزه دارو، می توانند آن را بازپرداخت کنند. این راهکارها تامین نقدینگی در حوزه پزشکی است.

بدهی 30 هزار میلیارد تومانی برنامه و بودجه دروری

وی گفت: از سوی دیگر سازمان برنامه و بودجه باید پاسخگوی مطالبات دارویی باشد. چون حدود 28 تا 30 هزار میلیارد از حوزه خارجی طلب داریم که باید پرداخت کنیم. ضمن اینکه از نظر حقوق بیمه وضعیت حقوقی آنها در بخش بیماریهای خارجی خوب است اما از نظر تامین اجتماعی قول تسویه حساب در بهمن ماه را دادند و امیدواریم این اتفاق بیفتد. البته روزنامه ها یک قدم جلوتر رفتند و اعلام کردند که حدود چهار پنج ماه است که در حال رفع درخواست های ناخواسته مراکز بهداشتی درمانی ما هستند. زیرا بدون شک کمبود اعتبارات بیمه ای مراکز درمانی و بیمارستان ها تاثیر بسزایی در بروز کمبود دارو در این مراکز دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا