معایب کلاس های «غیرحضوری» برای دانش آموزان/ معلمان هم پای کار باشند

محقق دانشگاه شهید رکایی با بیان اینکه اگر نظام آموزشی «غیرحضوری» مدارس به همین منوال پیش برود سطح نمرات دانش آموزان پایین می آید گفت: در غیر این صورت باید کلاس های حضوری برگزار شود. مورد ممکن است با تشکیل گروه های کوچک جبران کنیم.» و دوره های حل عملی مشکل دانش آموزان را حل کرد.

مصومه قلخانی در گفت وگو با شیمیشی. وی در خصوص نحوه تشویق دانش آموزان به شرکت در کلاس های مجازی و شبکه شاد گفت: در کلاس مجازی معلم باید دائماً با دانش آموزان در ارتباط باشد یعنی به صورت تصادفی نام یکی از دانش آموزان را صدا بزند و درخواست کند. سوالات و افکار آنها به این ترتیب دانش آموزان مجبور به مشارکت فعال در سیستم می شوند.

وی با بیان اینکه تجربه نشان داده است که اگر پرسش و پاسخ نباشد دانش آموزان حتی اگر پشت سیستم باشند ممکن است خواب باشند گفت: پرسش و پاسخ کلاس را فعال می کند و دانش آموزان را تشویق و وادار به تحرک می کند.

این محقق در ادامه سخنان خود در مورد روش تدریس برخی از معلمان که فقط فیلم آموزشی را آپلود می کنند و از تدریس امتناع می ورزند باید با این معلمان صحبت و آموزش داده شود و تدریس آنها تحت کنترل و نظارت باشد زیرا سیستم مجازی ارتباط حضوری دارد. خود شکست می خورد ; اگر ارتباط وجود نداشته باشد سطح یادگیری کاهش می یابد و اگر فقط یک فیلم نمایش داده شود جذابیت از بین می رود.

قلخانی با بیان اینکه معلم باید در جریان آموزش مجازی حضور فعال داشته باشد گفت: معلم باید هر از چند گاهی فیلم را پخش کند صحبت کند سوال بپرسد و دانش آموزان را پاسخ دهد و فعال کند.

وی همچنین گفت: والدین در اینترنت با فرزندان به ویژه کودکان در مقطع ابتدایی یا راهنمایی کمک شایانی به روند مطالعه و رفع استرس دانش آموزان می کند.

این محقق دانشگاه شهید رکایی درباره راه حل تاخیر تحصیلی در آموزش مجازی دانشجویان گفت: کلاس های حضوری برگزار شود اگر کلاس های حضوری برگزار نشد باید مشکلات را برطرف کنیم. دانش آموزان با گروه های کوچک دوره های تقویتی و کلاس های تقویتی.

قلخانی با بیان اینکه این کار وقت و انرژی زیادی از معلم می گیرد بیان کرد: آموزش و پرورش باید با امتیاز دادن به معلمان آنها را به انجام این کار تشویق کند.

وی با بیان اینکه با این سرعت اینترنت کلاس مجازی از دو ساعت بیشتر نمی شود گفت: پشت سیستم نشستن و نگاه مداوم به مانیتور و کم تحرکی معایبی دارد که باعث ضعیف شدن چشم و عوارض بد دیگری می شود.

محقق دانشگاه شهید رکایی با بیان اینکه در حال حاضر روش های تدریس فعال زیاد است ادامه داد: همه روش های آموزشی نباید روبه رو باشند تحقیق به معنای آزمایش و فعالیت های جالب باید برای کودکان و اتفاقاً در طول تحصیل طراحی شود. مجازی است این کار آسان تر از آن است که می تواند باشد زیرا می توان از انیمیشن ها بازی ها و فیلم های آموزشی کوتاه برای یادگیری بهتر استفاده کرد.

قلخانی با بیان اینکه اگر سیستم به همین منوال پیش برود نمرات دانش آموزان پایین می آید درباره راهکار پیشگیری نیز گفت: معلمان راضی و تقویت شوند و سیستم و زیرساخت اینترنت نیز تقویت شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا