مصرف چه نوشیدنی‌هایی در تابستان توصیه می‌شود؟

خطر ابتلا به سنگ کلیه و نارسایی مزمن کلیه در افرادی که به طور منظم نوشابه مصرف می کنند، به خصوص در روزهای گرم افزایش می یابد.

به گزارش خبر شیمیشی، بدن در روزهای گرم تابستان دو تا سه برابر بیشتر از روزهای دیگر سال مایعات از دست می دهد.

نوشیدن مایعات کافی بسیار مهم است. اما بهترین نوشیدنی برای نوشیدن در تابستان چیست؟

غذا خوردن به طور طبیعی خنک می شود، اما مصرف آب را نیز افزایش می دهد. ما روزانه حدود 1.5 لیتر آب از طریق تنفس، عرق و ادرار از دست می دهیم، اما در دمای بالا این عدد به دو لیتر می رسد.

به گفته کارشناسان مرکز پزشکی دانشگاه ماینتس، کم آبی بر سیستم قلبی عروقی تأثیر می گذارد، زیرا خون غلیظ تر می شود و قلب باید سریعتر پمپاژ کند.

همچنین در این حالت کلیه ها بسیار خطرناک هستند. اگر مایعات بدن خیلی کم باشد، عملکرد کلیه به شدت مختل می شود. 50 تا 90 درصد بیماران سکته گرمایی از آسیب حاد کلیه رنج می برند.

اگرچه نوشیدن مایعات بسیار مهم است، اما نوشیدن آب میوه یا لیمو شیرین می تواند شما را تشنه تر کند.

بسیاری از مردم در گرما به سراغ آب یا نوشابه هایی مانند کولا سرد یا لیموناد می روند. اما مطالعات نشان داده است که این نوشیدنی ها به دلیل داشتن فروکتوز بالا باعث تشکیل فروکتوز-1-فسفات می شوند. این ترکیب شیمیایی نه تنها باعث تولید اسید اوریک می شود، بلکه می تواند التهاب را در بدن افزایش دهد. همچنین خطر ابتلا به سنگ کلیه و نارسایی مزمن کلیه در کسانی که به طور منظم نوشابه مصرف می کنند به خصوص در روزهای گرم بسیار افزایش می یابد.

به گزارش دویچه وله، بهترین نوشیدنی های تابستانی آب لوله کشی، آب معدنی و چای های گیاهی و میوه ای سرد (و البته بدون شکر) هستند. آب میوه را می توان به یک چهارم آب میوه و سه چهارم آب نیز تغییر داد.

خوردن میوه ها و سبزیجات سرشار از آب مانند خربزه، پرتقال یا خیار در روزهای گرم بسیار توصیه می شود.

نوشیدنی ها در حالت ایده آل باید خنک یا کمی سرد باشند، نه خیلی سرد. اگر نوشیدنی ها خیلی سرد باشند، ترموستات طبیعی بدن پیامی از سرمای اضافی دریافت می کند، بنابراین تنظیم گرما را افزایش می دهد و شما حتی بیشتر عرق می کنید. بنابراین باید استفاده از یخ را فراموش کنید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا