مرگبارترین جانور جهان برای انسان‌ها

از بین تمام حیوانات روی زمین، یک حشره مسئول بیشترین مرگ و میر سالانه در انسان است.

دنیای حیوانات پر از سلاح های مرگبار است. یک شیر می تواند گوشت طعمه خود را به طرز وحشیانه ای با دندان هایش پاره کند، یک مار می تواند زهر خود را به خون قربانی تزریق کند و یک اسب آبی می تواند با آرواره های قدرتمند خود مردم را بکشد.

اینها فقط چند نمونه از حیوانات کشنده هستند. اما کدام حیوان بیشتر مردم جهان را می کشد؟

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC)، پشه “کشنده ترین حیوان جهان” برای انسان است و طبق برخی تخمین ها سالانه بین 500000 تا بیش از یک میلیون نفر را می کشد.

دلیل اصلی مرگ پشه ها

دلیل اصلی مرگ پشه ها ناقل بیماری ها به ویژه مالاریا است.

شانون لادو، بوم شناس بیماری در موسسه کری برای مطالعات اکوسیستم در میلبروک، نیویورک، می گوید: مالاریا برای مدت طولانی برای جمعیت انسانی کشنده بوده است.

بر اساس این گزارش، مالاریا توسط موجودات انگلی تک سلولی از جنس پلاسمودیوم ایجاد می شود و توسط پشه آنوفل از فردی به فرد دیگر منتقل می شود.

بر اساس گزارشی با عنوان دنیای ما در آینه داده، این بیماری در آمریکای شمالی و اروپا نادر است، اما در بخش هایی از آفریقا، آسیای جنوب شرقی و آمریکای جنوبی شایع است. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، در سال 2021، 619 هزار نفر در جهان جان خود را از دست دادند.

این بیماری معمولاً با خدمات پزشکی موجود قابل درمان است، اما برای افراد پرخطر مانند افراد زیر سن قانونی، زنان باردار و افراد دارای نقص ایمنی مانند افراد مبتلا به HIV می‌تواند بسیار خطرناک باشد. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، 80 درصد مرگ و میر ناشی از مالاریا در آفریقا در میان کودکان زیر پنجاه سال است.

پشه ها همچنین باعث گسترش تعدادی از بیماری های دیگر از جمله تب دنگی، چیکونگونیا، ویروس نیل غربی، ویروس زیکا و فیلاریازیس عفونت انگلی لنفاوی می شوند.

چرا پشه ها در گسترش بیماری تا این حد موثر هستند؟

لادو می گوید اولین دلیل این است که زنبورهای ماده از خون تغذیه می کنند و بنابراین به راحتی عوامل بیماری را از خون یک نفر به فرد دیگر منتقل می کنند. از آنجایی که پشه ها کوچک هستند و بال دارند، به راحتی پخش می شوند و بدون اینکه متوجه شوند مردم را نیش می زنند.

دلیل دوم در دسترس بودن محیط و منابع مشترک است. زنبورها برای رشد به آب نیاز دارند، همانطور که انسان برای زنده ماندن به آب وابسته است، بنابراین در مکان های مشابه زندگی می کند.

لادو می گوید: به همین دلیل نمی توانیم محیط خود را به طور کامل از محیط مورد نیاز آنها جدا کنیم.

با این حال، راه هایی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های منتقله از طریق پشه وجود دارد.

لادو خاطرنشان می کند که حتی پیشرفت های کوچک زیرساخت می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. مثلا با قرار دادن توری جلوی پنجره ها از ورود پشه ها جلوگیری می کند و آب لوله کشی بهتر از آب آزاد است.

به گفته وی، این مؤسسات بخشی از دلایل عدم شیوع مالاریا در بسیاری از نقاط جهان هستند که از زیرساخت های بهتر بهره می برند. در مناطقی که این امکانات در دسترس نیست، پشه بند می تواند در دور نگه داشتن حشرات از افراد موثر باشد.

این اقدامات می تواند از سایر بیماری های منتقله از طریق پشه مانند تب دنگی که هر ساله ده ها هزار نفر را می کشد، جلوگیری کند. تغییر آب و هوا این امر دشواری مقابله با بیماری های منتقله از طریق پشه را در چارچوب اقدامات بهداشت عمومی افزایش داده است.

اندی مک‌دونالد، بوم‌شناس بیماری در دانشگاه کالیفرنیا در سانتا باربارا نیز در گفت‌وگو با لایو ساینس گفت: این بیماری‌ها با افزایش دمای جهانی به مناطق جدیدی سرایت می‌کنند، زیرا محیط آنها برای این بیماری‌ها مساعدتر می‌شود. پشه های آنها

البته، پشه تنها حیوان بسیار کشنده در سیاره ما نیست. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، مارها سالانه 81 میلیون و 138 هزار نفر را می کشند و یکی از مرگبارترین حیوانات برای انسان هستند. همچنین بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سالانه حدود 59000 نفر بر اثر بیماری هاری جان خود را از دست می دهند که در اثر گاز گرفتن یک پستاندار بیمار (معمولاً سگ) یک فرد اتفاق می افتد.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، حیوانات دیگری مانند حلزون های آب شیرین و نهنگ های قاتل نیز بیماری های بالقوه کشنده ای مانند تب حلزون و شاگاس را به انسان منتقل می کنند که هر ساله هزاران نفر را می کشند.

اما پشه تنها یک رقیب برای عنوان کشنده ترین حیوان برای زندگی انسان دارد. بر اساس گزارش سازمان ملل در سال 2017، حدود 553 هزار نفر بر اثر قتل و درگیری های مسلحانه کشته شدند و به این ترتیب انسان ها یکی از مرگبارترین موجودات جهان هستند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا