اقتصادیترندهای کسب و کارعمومی

محوطه سازی ویلاهای کوچک

قیمت محوطه سازی ویلا

قیمت محوطه سازی ویلا فقط شامل هزینه طراحی پلان و نما نمی‌باشد؛ بلکه بسته به اینکه متراژ ویلا چقدر است و از چه امکاناتی قرار است در محوطه استفاده شود، میزان هزینه متفاوت خواهد بود. از جمله مواردی که بر روی قیمت تاثیر می‌گذارند، عبارتند از:

  • محل جغرافیایی محوطه ویلا
  • هزینه طراحی پلان محوطه سازی ویلا بر اساس سبک
  • هزینه طراحی و اجرا استخر، آلاچیق و یا پرگولا در صورت درخواست کارفرما
  • هزینه طراحی و اجرا تاسیسات هوشمندسازی
  • هزینه طراحی و اجرا نورپردازی
  • هزینه کاشت گل و گیاهان مناسب

 طراحی داخلی ویلای مدرن بایستی دارای فضایی دلنشین و متناسب با سبک معماری ساختمان اصلی ویلا باشد. در محوطه سازی ویلاهای مدرن بیشتر از عناصر چوبی و در طراحی آلاچیق، استخر و باکس‌های گل و آبنما از عناصر مدرن و زاویه‌دار استفاده می‌شود. اما طراحی المان‌های محوطه‌های کلاسیک بیشتر متقارن هستند و استفاده از سنگ و مجسمه‌های سنگی یکی از عناصر اصیل طراحی محوطه‌های این چنینی است.

محوطه سازی ویلاهای کوچک

به نقل از شرکت طراحی داخلی مدرن ویلاهای کوچک متراژ کمی نسبت به سایر ویلاهای بزرگ و مجلل در مناطق ییلاقی دارند. در استانداردهای محوطه سازی، ویلایی کوچک به حساب می‌آید که متراژ هر طبقه از آن حداکثر 100 متر مربع و یا کمتر باشد و فضای حیاط نیز حدود 50 متر مربع باشد.

برای محوطه سازی ویلاهای کوچک و یا  طراحی نمای داخلی ساختمان مسکونی بایستی اصول و قوانین بیشتری را رعایت کرد؛ چراکه عدم رعایت هریک از آنها مشکلاتی را برای ساکنین ایجاد می‌کند. استفاده بهینه از فضای کم در ویلاهای کوچک یکی از الزامات طراحی برای فضا سازی ویلا کوچک می‌باشد.

محوطه سازی ویلای مدرن

محوطه سازی ویلای مدرن به پیروی از آموزه‌های معماری مدرن بایستی به همان شکل و همسو با جریان نوگرایی معماری باشد. در طراحی محوطه سازی برای چنین ویلاهایی بیشتر از مصالحی مانند بتن اسپوز، آجر، سنگ، آجر، رنگ‌های سفید، خاکستری و خنثی استفاده می‌شود. نورپردازی در محوطه ویلاهای مدرن نیز کارکردگرایانه اجرا می‌شود.

در محوطه سازی ویلای مدرن سعی شده که با شکل طبیعی مصالح کار شود و از پلان باز، نمای آزاد و آبجکت‌های معکبی و مربعی شکل بیشتر استفاده شود.

محوطه سازی ویلای کلاسیک

محوطه سازی ویلای کلاسیک همانند همین سبک، باشکوه، عظیم و پر اصالت است. این نوع محوطه سازی علاوه بر اینکه مختص ویلاهای کلاسیک است، مورد علاقه افراد لوکس پسند هم می‌باشد. ویژگی اصلی طراحی محوطه کلاسیک طراحی نمای حیاط به سبک متقارن است.

سنگ تراورتن در طراحی محوطه سازی ویلای کلاسیک به کرات استفاده می‌شود. المان‌های اصلی در طراحی محوطه سازی ویلای کلاسیک انواع متریال سنگی، طاق و قوس، مجسمه‌های سنگی و حتی آلاچیق‌های سنگی به سبک معماری رومی هستند.

محوطه سازی ویلا در زمین شیب دار

ویلاهایی که بر روی زمین شیب دار ساخته می‌شوند از نعمت چشم‌اندازی بی‌نظیر به صورت پله‌ای بهره‌مند هستند. زمین شیب دار برای محوطه‌ سازی مزیت بسیار خوبی است؛ چرا که می‌توان از فضاهای اطراف برای ساخت فضای تفریحی استفاده کرد. نورپردازی در محوطه‌سازی ویلا در زمین شیب دار جلوه بسیار خاصی را در کل فضا ایجاد می‌کند.

در نظر داشته باشید طراحی محوطه در زمین شیبدار، اگرچه خروجی چشم نوازی دارد، اما سختی‌های خاص خود را نیز هنگام طراحی و اجرا به همراه دارد. شیب‌های 10 الی 15 درصد در چنین زمین‌هایی بهترین شرایط را برای محوطه‌سازی فراهم می‌کنند.

در زمین‌های شیبدار انتخاب نوع گیاهان و نحوه کاشت آنها نیز با زمین‌های مسطح متفاوت است. گیاهانی بایستی در این زمین‌ها کاشته شوند که ریشه‌های عمیقی دارند.

پلان محوطه سازی ویلا

نقشه و پلان محوطه سازی ویلا توسط مهندسان منظر رسم می‌شود. در این گونه نقشه‌ها جانمایی تمامی المان‌های لازم برای ساخت و اجرا در محوطه ویلا مشخص می‌شوند.

به طور دقیق‌تر در پلان محوطه‌سازی ویلا، تمامی مرزبندی‌های بین باغچه‌ها، کف‌سازی‌ها، مسیرهای پیاده‌روی، درختان، چیدمان باغ‌‌، حصارکشی و مسیرهای پیاده و سواره کاملا مشخص می‌شوند. بعد از طراحی پلان، مهندسان جانمایی را به کارفرما نشان می‌دهند و در صورت تایید ایشان سایر کارهای اجرایی پیش گرفته می‌شود.

نحوه انجام پلان محوطه سازی ویلا

طراحی پلان محوطه‌سازی ویلا ابتدا به صورت دستی در شیت‌های بزرگ مخصوص معماران انجام می‌شود. سپس این پلان در نرم افزار اتوکد به همان صورت مقیاس‌ها طراحی می‌شوند و با پسوند dwg ذخیره می‌شود. طراحی پلان محوطه سازی در اتوکد باعث سهولت در ارائه دو بعدی و سه بعدی پلان محوطه می‌شود.

انواع محوطه سازی ویلا

محوطه سازی ویلا همانند طراحی ویلا انواع مختلفی دارد. نوع محوطه سازی ویلا باید با سبک ویلا و جغرافیای محل قرارگیری ویلا شما متناسب باشد. به طورکلی انواع محوطه‌ سازی ویلا در انواع سبک‌های زیر خلاصه می‌شوند:

  • طراحی محوطه سبک کلاسیک
  • طراحی محوطه به سبک شرقی و ژاپنی
  • طراحی محوطه ویلا مدرن
  • طراحی محوطه ویلا سبک بیایانی
  • طراحی محوطه ولا سبک مدیترانه

فضا سازی باغچه ویلا

فضا سازی باغچه ویلا برای ویلاهایی مناسب است که توسط باغ کوچکی احاطه شده‌اند. باغ کوچک و یا فضای سبز اطراف ویلا پتانسیل بسیار خوبی برای کاشت انواع درختان و پرورش گل، گیاه و گیاهان ایجاد می‌کند. چالش مهم در محوطه‌سازی چنین فضایی، نحوه سازمان دهی گیاهان فعلی باغ و کشت گیاهان جدید، جدول و حصارکشی و نحوه برقراری ارتباط بین فضای بیرونی و داخلی ساختمان ویلاست

محوطه‌سازی یکی از مهم‌ترین قسمت های طراحی ویلا است که باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد. از آنجائیکه محوطه هر ویلا در ابتدای ورود به ویلا بیشتر از سایر قسمت ها در معرض دید است می‌تواند بیانگر سایر ویژگی‌ها و سبک مورد استفاده در طراحی و معماری یک ساختمان باشد. بهتر است برای محوطه‌سازی از اصول استاندارد و صحیح استفاده گردد تا در نهایت یک محیط ایده‌آل و زیبا خلق شود. به هر اندازه در زیباسازی محوطه تلاش بیشتری شود جلوه بیرونی ویلا بهتر خواهد بود و از نظر بصری می‌تواند هر بیننده‌ای را محو تماشای خود کند.

محوطه‌سازی از ابتدای مسیر ورودی تا تمامی قسمتهای محوطه را به طور کامل دربرمی‌گیرد. استفاده از عناصر طبیعی و سرسبز جلوه بصری خاصی به محوطه بخشیده و احساس آرامش زیادی را برای بینندگان به ارمغان خواهند آورد. در ابتدای اقدام به محوطه‌سازی ضرورت دارد که در این زمینه برنامه‌ریزی مناسب را به عمل آورده و با در نظر گرفتن ابعاد و فضای موجود بهترین طرح ممکن را پیاده‌سازی نمایید.

با انجام تحقیقات درست در نهایت طرحی را که برای ویلای شما بهتر است پیدا خواهید کرد که از هر نظر با سبک انتخابی شما هماهنگ باشد. ایده‌های جذاب زیادی برای محوطه‌ سازی حرفه‌ای وجود دارد. کافیست برای این امر از افراد حرفه‌ای که در زمینه محوطه ‌سازی تجربه زیادی دارند کمک بگیرید.

 ایده‌های جذابی وجود دارد که شما می‌توانید برای در اطراف ساختمان اجرا کنید. همانطور که می‌دانید انواع ویلا با متراژ مختلف در موقعیت‌های جغرافیایی متفاوت، ساخته می‌شوند. ویلاهای کوچک یا ویلاهای لوکس و بسیار بزرگ، همه به نوعی به زیباسازی و دکوراسیون فضای سبز نیاز خواهند داشت. زیباسازی ویلا به خصوص در قسمت جلوی ساختمان، احساس آرامش و رفاه بیشتری را برای اعضای خانواده فراهم می‌کند.

قسمت حیاط جلویی ویلا، محلی است که صاحبان خانه بهتر به آن می‌پردازند. این مسیر ورودی، اولین منظره‌ای است که هر فرد پس از ورود به ملک مشاهده می‌کند، بنابراین اگر به اندازه کافی وقت و انرژی برای زیباتر کردن اختصاص دهید، محوطه سازی بهتری را اجرا خواهید کرد.

از تمام عناصر برای محوطه سازی ویلا می‌توانید بهره بگیرید. از سنگ‌های تزئینی، تخته سنگ‌های رنگارنگ، چمن‌کاری، انواع درختچه‌ها و بوته‌های سرسبز کوتاه و بلند و همچنین مبلمان فضای سبز می‌توانید برای زیباتر کردن این قسمت در جلوی ساختمان ویلا استفاده کنید.

* در مطالب قبلی به محوطه سازی ویلا به سبک حرفه‌ای‌ها اشاره‌ای داشته‌ایم و همچنین درباره شیوه‌هایی که موجب زیباتر شدن اطراف ویلا در قسمت بیرون ساختمان می‌شوند، نیز صحبت کرده‌ایم. مقاله تخصصی “” به این سبک حرفه‌ای اشاره دارد. این مطلب را مطالعه کنید تا بهتر بتوانید با ایده‌های مطرح شده در دکوراسیون فضای سبز آشنا شوید.

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه گسترده در زمینه تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های هوشمند و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما اخبار و تحلیل‌هایی با رویکردی هوشمندانه و خوانای ارائه دهم. هدفم این است که شما را در تصمیم‌گیری‌های مالی خود همراهی کنم و با اطمینان در مسیر صحیح قرار بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا