علمی و پزشکی

ماجرای نفوذ احتمالی عربستان به یکی از مهم‌ترین مراجع اطلاعات دنیا چیست؟

ویکی پدیا یکی از مهم ترین منابع اطلاعاتی در جهان است که می تواند تأثیر بسزایی بر افکار عمومی داشته باشد. بنابراین ورود و دستکاری اطلاعات آن به ویژه برای برخی کشورها می تواند بسیار مهم باشد. حال در گزارشی جدید مدعی شده است که عربستان موفق شده است برای کنترل اطلاعاتی که درباره این کشور منتشر می شود به مدیران ارشد این مرجع دست پیدا کند و البته آنها 2 نفر از مدیران خود را به زندان انداخته اند. در این بین، ویکی‌مدیا از هرگونه مداخله خودداری می‌کند. اما داستان چیست؟

بر اساس گزارش دموکراسی برای جهان عرب (DAWN)، نفوذ عربستان سعودی بر ویکی پدیا به سال 2020 باز می گردد که یکی از نتایج آن دستگیری دو مدیر ویکی پدیا است. این مدیران «زیاد السفیانی» (8 سال زندان) و «اسامه خالد» (32 سال حبس) را به دلیل انتشار محتوای انتقادی در مورد آزار و اذیت فعالان سیاسی در عربستان سعودی و «تأثیر بر افکار عمومی» و «تجاوز به نظام» نام بردند. جامعه”. اخلاق» بسته اند. اما بنیاد ویکی پدیا بیانیه ای را منتشر کرده است که این اظهارات را مغایرت دارد.

ویکی‌مدیا نفوذ عربستان در ویکی‌پدیا را تکذیب می‌کند

طبق بیانیه ویکی‌مدیا، هیچ گونه ورود به این سازمان صورت نگرفته است و مدیران ویکی‌پدیا مدرکی ندارند. این بیانیه جداگانه در ادامه نظرسنجی ماه گذشته ویکی مدیا منتشر شد. تحقیقات ویکی‌مدیا در ماه گذشته به این نتیجه رسید که ۱۶ کاربر پس از تغییر در منافع متضاد در پروژه‌های ویکی‌پدیا در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) از ویکی‌پدیا منع شدند.

ویکی‌مدیا در آن زمان گفت که می‌توانست تأیید کند که تعدادی از کاربران با روابط نزدیک با احزاب خارجی در حال ویرایش محتوا با هم برای ترویج اهداف آن احزاب هستند.

بر اساس بیانیه مشترک DAWN با گروه SMEX در بیروت و مصاحبه با مدیران زندانی، به نظر می رسد که این احزاب خارجی در واقع عوامل دولتی بوده اند که به عنوان سردبیران مستقل ظاهر شده اند. در این گزارش ادعا شده است که این کارمندان دولت برای مقامات سعودی جاسوسی می کنند و مدیرانی را که آماده اجرای دستورات دولت هستند منصوب می کنند و در نتیجه 2 مدیر دستگیر شدند. در واقع، این دو مدیر دستگیر شدند زیرا ورود آنها در ویکی پدیا حاوی اطلاعاتی بود که مورد تایید دولت نبود.

سارا لی ویتسون، مدیر اجرایی DAWN، به بیانیه جدید ویکی‌مدیا پاسخ داد و گفت که ویکی‌مدیا با کلمات بازی می‌کند و نیاز به شفاف‌سازی موضوع «تغییر تعارض منافع در پروژه‌های ویکی‌پدیا» و همچنین اطلاعات شفاف‌تر درباره ۱۶ کاربر دارد. دسترسی suspended.publish ویتسون از ویکی مدیا خواست تا مدل جهانی وابستگی خود به ویراستاران در رژیم های توتالیتر را تغییر دهد. البته این صفحه ویکی مدیا حاوی نام ۱۶ کاربر است که دسترسی آنها قطع شده است.

دستگیری دو مدیر ویکی‌پدیا در عربستان سعودی نیز در گزارش گاردین آمده است، اما سخنگوی ویکی‌مدیا می‌گوید که گزارش گاردین و بیانیه SMEX/DAWN صحت ندارد. یکی از سخنگویان ویکی‌مدیا به ArsTechnica گفت که تحقیقات آنها هیچ تاثیری از عربستان سعودی نشان نداد: “در تحقیقات ما، هیچ یافته‌ای مبنی بر تاثیر دولت عربستان سعودی بر مدیران ارشد ویکی‌پدیا وجود نداشت و مطمئناً هیچ نظمی در بین مدیران ویکی‌پدیا وجود نداشت. همچنین اشاره‌ای به این موضوع وجود نداشت. کاربران سعودی که تحت نفوذ دولت سعودی کار می‌کنند در گزارش ما آمده است: «اگرچه نمی‌دانیم ویراستاران داوطلب در کجا زندگی می‌کنند، ممنوعیت ۱۶ کاربر، که ممکن است شامل کاربران سعودی نیز باشد، بخشی از عملیات بسیار گسترده‌تر در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بود. “

با وجود تمام این اظهارات، سازمان های حقوق بشری از ویکی مدیا می خواهند که قاطعانه تر و البته واضح تر عمل کند. از سوی دیگر، از مقامات سعودی خواسته شد درباره تلاش های خود برای کنترل محتوای ویکی پدیا و تأثیرگذاری بر این مرجع توضیح دهند. البته مقامات عربستان هنوز واکنشی به این اخبار نشان نداده اند.

5858

دکمه بازگشت به بالا