اقتصادی

قرارداد دانشگاه امیرکبیر برای دستیابی به فناوری کنترل سولفید هیدروژن در مخازن گازی جنوب

دانشگاه صنعتی امیركبیر و شركت نفت ایران مركزی برای بررسی علل و منشا ژئوشیمیایی افزایش سولفید هیدروژن در مخازن گاز در جنوب ایران و ارائه راهكارهای اجرایی برای كاهش آن ، قراردادی تحقیقاتی امضا كردند.

به گزارش شیمیشی ، قرارداد تحقیقاتی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و شرکت نفت ایران مرکزی به مدت دو سال امضا شد که قرار است در دانشکده مهندسی نفت دانشگاه صنعتی امیرکبیر اجرا شود.

بر اساس این توافق نامه تحقیق ، قرار است علل ژئوشیمیایی و منشا افزایش سولفید هیدروژن در مخازن گاز در جنوب ایران و اجرای استراتژی های کاهش توسط دانشکده مهندسی نفت ، دانشگاه صنعتی امیرکبیر بررسی شود.

اجرای محلول های کاهش سولفید هیدروژن در داخل مخزن برای اولین بار در کشور انجام می شود و با دستیابی به این فناوری می توان سولفید هیدروژن را در داخل مخزن هیدروکربن کنترل کرد.

هدف از این قرارداد بررسی منشا سولفید هیدروژن در مخازن گاز ، بررسی روند تغییرات این گاز در طول تاریخ تولید ، بررسی رابطه بین محتوای سولفید هیدروژن و ویژگی های تکتونیکی و سیستم های شکست در مخزن و احتمال نفوذ گاز ترش از افق های پایین تر است. رابطه بین میزان این گاز و میزان و میزان بهره برداری از مخزن ، شناسایی علل این تغییرات و ارائه راهکارهایی برای کنترل گاز سولفید هیدروژن که خسارت زیادی به تأسیسات داخل و خارج چاه وارد می کند و ارزش اقتصادی گاز تولیدی را کاهش می دهد.

طبق اعلام روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ، دانشگاه دولتی مسکو و دانشگاه آخن به عنوان مشاور خارجی در اجرای این پروژه با دانشگاه صنعتی امیرکبیر همکاری خواهند کرد. با اجرای این پروژه ، دانشگاه صنعتی امیركبیر به عنوان اولین مركز تخصصی علمی و آزمایشگاهی در زمینه مقابله با اسیدیته مخازن كشور ، نقش مهمی در توسعه این نوع مخازن خواهد داشت.
سرپرست تیم تحقیقاتی این پروژه دکتر احمدرضا ربانی ، استاد دانشکده مهندسی نفت دانشگاه صنعتی امیرکبیر است.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه گسترده در زمینه تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های هوشمند و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما اخبار و تحلیل‌هایی با رویکردی هوشمندانه و خوانای ارائه دهم. هدفم این است که شما را در تصمیم‌گیری‌های مالی خود همراهی کنم و با اطمینان در مسیر صحیح قرار بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا