فرهنگ و هنر

قالیباف: بدون فرهنگ به پیشرفت نخواهیم رسید/ مادر فرهنگی‌ترین عنصر جامعه است

به گزارش خبرگزاری شیمیشی، محمدباقر قالیباف عصر پنجشنبه -۲۴ خردادماه- در میزگرد فرهنگی اظهار داشت: فرهنگ از موضوعات مهم و اساسی هر جامعه‌ای است و در دولت چهاردهم، نام دولت را «دولت خدمت و پیشرفت» انتخاب کردیم، معتقدم وقتی صحبت از خدمت و پیشرفت است، یک بر همکنشی بین مسائل فرهنگی و اجتماعی وجود دارد.

وی با بیان اینکه پیشرفت بر فرهنگ به صورت متقابل بر یکدیگر اثرگذار هستند، گفت: همچنین فرهنگ بر خدمت و خدمات فرهنگی اثرگذار است. اما ما بدون اینکه به اولویت‌هایی فرهنگی بپردازیم، نمی‌توانیم به پیشرفت برسیم. چرا که بدون فرهنگ به پیشرفت نخواهیم رسید و کارها به سرانجام نمی‌رسند.

بنابر گزارش ایرنا، قالیباف تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب بدون شک برجسته ترین شخصیت فرهنگی ما است و در بیش از ۱۰سال اخیر، رهبر انقلاب بارها به مسائل اقتصادی تاکید داشتند. چرا که مسائل اقتصادی بر مسائل فرهنگی تاثیر دارد. همچنین وقتی از پیشرفت حرف می‌زنیم در ادامه فرهنگ کار، فرهنگ تولید، فرهنگ سرمایه گذاری، فرهنگ جهادی مطرح می‌شود.

مردم به میدان بیایند فرهنگ همدلی را به نمایش می‌گذارند

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره فرهنگ همدلی در دوران کرونا گفت: وقتی مردم به میدان می‌آیند و این فرهنگ همدلی را به نمایش می گذارند و کاری می‌کنند تا میزان افرادی که بر اثر کرونا از دنیا می‌رفتند از ۷۰۰ نفر در روز تک رقمی شود که این موضوع نقش فرهنگ در پیشرفت است.

قالیباف در ادامه درباره رابطه تورم با فرهنگ گفت: وقتی یک کشور به صورت متناوب بیش از یک دهه تورم زیادی دارد، شرایط به گونه‌ای می‌شود که خانواده‌ها و مردم دیگر نمی‌توانند در این شرایط اخلاق را رعایت کنند. نقش فرهنگ در دولت ما به عنوان دولت خدمت و پیشرفت بسیار نقش کلیدی و اساسی بین رشد اقتصادی و حل مسائل کشور دارد.

زن به عنوان مادر، فرهنگی‌ترین عنصر جامعه است

قالبیاف تصریح کرد: بر این باور هستیم که موضوع زن و خانواده مهمترین اولویت در حوزه فرهنگ است؛ زن به عنوان مادر مهمترین عنصر خانواده به عنوان پایه و سلول اصلی جامعه است. زن به عنوان مادر، فرهنگی ترین عنصر جامعه است و در حقیقت فرهنگ زنانه ترین عنصر جامعه است.

احداث پارک‌های خانواده‌محور در دوران مدیریت قالیباف در شهرداری

صدیقه سادات حجازی مشاور محمدباقرقالیباف درباره فرهنگ و رابطه آن با خانواده توضیح داد: من به عنوان یک کنشگر عرصه زنان و خانواده، یکی از وظایف اصلی خود را در حوزه زن و خانواده، رصد مسائل فرهنگی و اجتماعی و حتی سیاسی حوزه زنان و خانواده می‌دانستم و در پی این رصد تلاش کردیم در بالادست چه سیاست‌هایی در این حوزه تصویب و ابلاغ می‌شود.

وی با بیان اینکه شاهد اقدمات عملی به این سیاست‌ها هستیم، گفت: در این رصدها آنچه که برای ما اهمیت داشت، این بود که در اجرا چه مسائلی بوده تا در عرصه فرهنگی به آن توجه شود؛ البته به جرات می‌گویم در بیش از ۱۵ سالی که در این حوزه فعال بودم، یکی از بخش‌هایی که از اقدامات و فعالیت‌های آن استفاده کردیم، اتفاقاتی بود که در شهر تهران و مدیریت آقای قالیباف رخ داد.

حجازی تصریح کرد: بسیاری از این گروه‌هایی که از خارج از کشور در ایران حاضر می‌شدند، تصویری که ابتدا به ایران می‌آمدند با تصویری که به کشور خود بازمی گشتند، بسیار متفاوت بود، زیرا برای آنها این موضوع اهمیت داشت که انقلاب اسلامی چگونه توانسته نظرات و گفتمان خود را پیاده سازی کند.

سیاست‌ها به حوزه عمل برای زنان و خانواده تبدیل شد

مشاور چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: یکی از بخش‌هایی که ما می‌توانستیم این مصادیق را به بهترین شکل به طرف‌های غیر ایرانی خود نشان دهیم، خدماتی بود که دوران مدیریتی آقای دکتر قالیباف در شهرداری رخ داد که از جمله پلیس زن و دانشگاه پلیس است.

وی ادامه داد: وقتی آنها می‌دیدند زنان ایران در این سطح فعالیت می‌کنند و حتی دانشگاهی به نام دانشگاه زن وجود دارد و آن دانشگاه را یک زن اداره می‌کند، این نمونه‌ها به ما کمک کرد تا در تعاملات فرهنگی، واقعیت‌های جامعه را به صورت مصداقی به مخاطبان خارجی خود ارائه دهیم.

حجازی با ذکر مثالی در حوزه شهرداری گفت: در دوران مدیریت آقای قالییاف در شهرداری وقتی مهمانان خارجی از مراکز فرهنگ و پارک‌های بانوان بازدید می‌کردند، می‌دیدند که این پارک‌ها خانواده‌محور شده است و در حقیقت ما را در بیان تئوری‌ها به مخاطب کمک کرد.

وی با بیان اینکه در دوران مدیریت قالیباف در شهرداری، حوزه سیاست‌ها به حوزه عمل برای زنان و خانواده تبدیل شد، تصریح کرد: در دوران مدیریت قالیباف در مجلس هم اتفاق‌های خوبی رخ داد و کارهای نیمه تمام در این حوزه به نتیجه رسیدند.

در مجلس برای کمک به مرجعیت رسانه چه کردید؟

حسین انتظامی در مقام سوال از قالیباف اظهار داشت: واقعیت این است که در فضای رسانه‌ای بازی را به رسانه‌های خارج از مرزها باختیم و به همین دلیل فعالان رسانه‌ای نسبت به مرجعیت رسانه‌ای حساسیت دارند. از طرفی در ماده(۴) قانون مطبوعات گفته می‌شود هیچ مقامی حق ندارد برای انتشار مطلبی به رسانه‌ها فشار وارد کند یا آن را سانسور کند. در ماده(۵) همین قانون فقط مصوبات شورای عالی امنیت ملی مستثنی شده‌اند.

وی افزود: واقعیت این است که اکنون فشار بر دستگاه‌های مختلف بسیار زیاد است و دستگاه‌های مختلف اعلام می‌کنند چه بنویسند و چه ننویسند. این موضوع سبب انفعال آنها شده و اعتماد به نفس خود را از دست داده‌اند. از طرفی جنابعالی نسبت به سایر نامزدهای مسوولیت بیشتری داشتید. چرا که آنها در شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی مسئولیت نداشتند بر همین اساس شما در این زمینه بیش از سایر نامزدها مسئول هستید.

انتظامی گفت: سوال ما این است که شما در این زمینه و در سه سال گذشته چه کاری انجام دادید که این موضوع به مرجعیت رسانه کمک خواهد کرد؟ از طرفی ۲ نفر از فعالان رسانه‌ای دقیقا در روز شروع تبلیغات بازداشت شدند. اما گفته می‌شود که این موضوع برای شکایت جنابعالی بوده که در ادامه تکذیب شد. ولی بحث این است که شما به عنوان رئیس مجلس برای آزادی این دو نفر چه کردید؟ 

۲۰۰ شکایت پلیس از رسانه‌ها را پس گرفتم

قالیباف در پاسخ به سوالات انتظامی گفت: بدون شک رسانه و آزادی رسانه به عنوان نمایندگی افکار عمومی در جهت نظارت و پیشرفت و نشاط جامعه، حل مشکلات جامعه و شنیدن حرف مردم از جمله وظایف رسانه است که باید در این بخش آزادانه عمل کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به زمان مدیریتش به عنوان فرمانده نیروی انتظامی گفت: فرمانده قبلی نیروی انتظامی بیش از ۲۰۰ شکایت از رسانه را مطرح کرد، ولی زمانی که وارد نیروی انتظامی شدم در نخستین کار همه این شکایت‌ها را پس گرفتم و در حوزه شهرداری تهران هم به همین شیوه عمل کردم.

خبرنگاران بازداشت شده شاکی خصوصی دارند

 قالیباف اضافه کرد: در دوران حضورم در مجلس شورای اسلامی هیچگاه به صورت فردی یا مجموعه خودم در بخش‌هایی که ممکن است خبرنگاری قانون را رعایت نکرده باشد و فراتر از قانون عمل کرده باشد، اقدامی نکردم. همین خبرنگارانی که اشاره کردید و بازداشت و محکوم شدند، این احکام در دادگاه اولیه، در دادگاه ثانویه و حتی در دیوان عدالت اداری مطرح شده و شاکی آنها همه خصوصی هستند.

 قالیباف تصریح کرد: اگر شما از بنده می‌خواهید از فرد یا افراد بخش خصوصی درخواست کنم که این افراد را ببخشند، چشم آن را دنبال می‌کنم. اما وقتی شاکی خصوصی دارند، حقوق مردم و افراد شخصی هم باید رعایت شود. همچنین زمانی بوده یک فردی حرفی زده و رسانه‌ای موضوع دروغی را مطرح کرده است، از آن فرد شکایت نکردم. 

رسانه صدای حق جامعه است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه همیشه مدافع رسانه‌ها بوده است، تصریح کرد: حتی در حوزه بیمه و خدمات به خبرنگاران، موضوع تعاونی و مسکن در خدمت آنها بودیم و معتقدم رسانه صدای حق جامعه است که همه کارگزاران و دولت مردان، باید آن را بشنوند و به آن معتقد باشند و آن نگاه واقعی مردم است.

قالیباف و برگزاری نشست با نخبگان در زمان بحران‌های اجتماعی

مصطفی غفاری مشاور قالیباف گفت: من یک معلم در دانشگاه هستم و فرزندان شما در دانشگاه و در محیط های دیگر که فرصتی برای گفت وگو فراهم می شود از من درباره شخصیت و تفکر و عملکرد فرهنگی آقای دکتر قالیباف سوال می کنند.

غفاری افزود: واقعیت این است که ما در جامعه افراد و کنشگرانی داریم که صاحب نظریه و صاحب ایده و اصطلاحا ایده پرداز هستند همه تایید می کنیم ایرانی ها هوشمندی و ذکاوت فوق العاده ای دارند، اما شاید کمتر برخوردیم به مدیرانی و به حکمرانانی که درک درستی از پیچیدگی های فرهنگ داشته باشند بتوانند بین ایده درست و شدنی و ایده گره‌گشا از کار مردم با ایده نادرست یا ناشدنی و غیر گره‌گشا از کار مردم بتوانند تفکیک کنند این صاحب تشخیص بودن در تفکیک این ایده ها و در فهم ایده‌ها بسیار مهم است.از آن مهمتر این که این نوع مدیران بتوانند ایده‌ها را به آستانه اجرا برسانند

وی افزود: در حد آشنایی که در این زمینه داشتم و در خدمت دکتر قالیباف بودم شهادت می دهم که محکم بایستم که کمتر مدیری دیدم که شرایطی مثل ایشان در تشخیص آن ایده ها و در عملیاتی کردن محقق کردن و روی زمین آوردن این ایده ها، داشته باشد.

مشاور قالیباف خاطر نشان کرد: همه ما در رابطه با شکاف‌های اجتماعی و مساله اجتماعی و انسجام همدلی ملی داریم رئیس جمهوری اسلامی ایران بیش از همه در این زمینه مسئولیت خواهد داشت برای من بسیار مهم است فردی که تعهد از طرف مردم پیدا می کند به شیوه ای عمل کند شخصیت آن به نحوی باشد کارنامه آن نشان بدهد که شکاف‌های اجتماعی تشدید نمی کند، بلکه به دنبال ترمیم شکاف های اجتماعی است.

غفاری تاکید کرد: این چیزی است که بارها در تعامل با قالیباف از نزدیک لمس کردم از آن موارد وقتی که کشور ما در اوج التهاب و اغتشاش بود در پاییز و زمستان سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در همان روزها و شب‌ها ده‌ها جلسه به نام جلسه استماع میان دکتر قالیباف و نخبگان فکری دانشگاه و حوزه کنشگران اجتماعی از عرصه های مختلف تا دانش آموزان برگزار می‌شد و دکتر قالیباف در حد یک خوشآمد و یک پایان بندی کوتاه میزبان این عزیزان بودند و فقط گوش می کردند که اقشار مختلف مردم ایران که طیف های مختلف را نمایندگی می کنند چه می‌گویند حکمرانی گوشش باز باشد و لحظه‌های بحران به روی مردم به وجود می آید و احترام به این تکثر فرهنگی و اجتماعی بگذارد به نظر من نشستن او در کرسی ریاست جمهوری بسیار مغتنم است.

قالیباف در عرصه سیاسی بارها تخریب شد اما تخریب نکرد

غفاری تصریح کرد: بارها دیدم و مردم شهادت می دهند قالیباف در عرصه سیاسی تخریب می شوند اما ندیدم دکتر قالیباف کسی را تخریب کنند، ما حق نداریم با بی اخلاقی کام مردم را تلخ کنیم با رفتار تخریبی به شکاف های اجتماعی دامن بزنیم بلکه به دنبال ترمیم شکاف های اجتماعی باشیم از این جهت هم برای من مغتنم است.

مشاور قالیباف خاطر نشان کرد: قالیباف در دو محور همیشه تاکید و دغدغه دارد و آینده فرزندان ما وابسته به این دو محور است، ما اگرنگران ایران آینده هستیم دوست داریم افق چشم انداز ۱۴۰۴ و چشم اندازهای بعدی بلند که به آن برسیم آن هم در دو زمینه از زمینه های مختلف نیاز به سرمایه گذاری بیشتر نیاز به همفکری بیشتر داریم.

ضرورت یک نظام آموزش و پرورش ملی

مشاور قالیباف افزود: یک محور خانواده است، خانواده ایرانی امروز بالاترین سرمایه انسانی در کشور است در عین حال که بیشترین فشارها بر دوش خانواده ایرانی وجود دارد به این دلیل شرایط معیشتی و موانع اقتصادی که در کشور وجود دارد شاید بیشتر سنگینی بار خودش را روی دوش خانواده نشان می دهد اینجا برداشتن این بار معیشتی از روی دوش خانوار مثل فعال کردن هسته پیشران پیشرفت کشور برای آینده ماست.

غفاری گفت: دومین محور که نیاز به سرمایه گذاری برای آینده ایران داریم نظام آموزش و پرورش است در بلندمدت که می خواهیم دست پیدا کنیم نیاز داریم که یک نظام آموزش و پرورش ملی داشته باشیم که کیفیت آموزشی را به صورت برابر و عادلانه برای فرزندان ما فراهم می کند.

وی اظهار داشت: دکتر قالیباف به دو نهاد بسیار حساسیت دارند و تلاش می کنند و برنامه ریزی می کنند برنامه ایشان نشان می دهد که در این دو عرصه قدم هایی برداشتند موفق بودند این برای من مهم و مغتنم است.

اهمیت آموزش و پرورش در ساختار فرهنگ جامعه نهفته است

یاوری کارشناس برنامه گفت: اهمیت آموزش و پرورش در ساختار فرهنگ جامعه نهفته است، رهبر معظم انقلاب فرمودند « آینده هر کشوری در آموزش و پرورش آن کشور است» از جمله می توان فهمید آموزش و پرورش ما به رغم این که بیش از ۱۰ سال از سند تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت می گذرد و نظام تعلیم و تربیت به صورت پیوسته تعریف شده است اگر چه گام های خوبی که برداشته شده است امروز دچار مشکلات متعددی هستیم.

یاوری افزود: نیروی انسانی که به تعداد کافی وجود ندارد اختلالی که در انگیزه مربیان و دانش آموزان وجود دارد ثبات مدیریتی در مدیریت های ارشد و میانی که دچار مشکل است و بهره‌وری پایینی که کلیت نظام تعلیم و تربیت در وزارت آموزش و پرورش شاهدش هستیم فناوری‌های آموزشی فناوری های نوین زیر ساخت های ساختمان تجهیزات بحث بسیار مهم اتصالات ناکارآمد با بقیه نهادهای در بخش های مختلف دولتی خصوصی سهم بسیار پایین بودجه از جی دی پی (GDP)و از بودجه عمومی و بخصوص وقتی که با تمدنی هستیم و در یک رقابت خیلی جدی فرهنگی که اهمیت پرداخت به زیر ساخت های فرهنگی جامعه و آموزش و پرورش را زیاد می کند اصلا این سهم بودجه آموزش و پرورش قابل توجیه نیست.

وی اظهار داشت: شاید نداشتن برخی ازالگوهای تربیتی که کم هزینه باشند کارآمد، سنجش پذیرو قابل تکثیر باشند به نظر می رسد دولت های قبلی سعی کردند بخش از این مساله را حل کنند، اما چون نقطه‌‎ای شروعی وجود نداشته بهره وری کافی و تاثیرگذاری در فعالیت هایشان گاهی بوده و گاهی نبوده است.

کارشناس برنامه خاطر نشان کرد: سوال من این است که فکر می کنید که کدام مساله مهمتر است و از کجا باید شروع کرد و چگونه حرکت کرد که چهار سال دیگر آموزش و پرورش شکوفایی داشته باشیم.

ثبات مدیریت در آموزش پرورش ضروری است/ تغییر ۱۷ وزیر در ۲۰ سال

قالیباف در پاسخ به این سوال کارشناس گفت: یکی از جاهایی که با دانش آموزان آن «نشست استماع» را برقرار کردیم با دانش آموزان علامه حلی بودند که تشریف داشتند خودشان هم حساسیت من را نسبت به آموزش و پرورش درک کردند.

وی تاکید کرد: اولین و آخرین موضوعی در آموزش و پرورش باید توجه کرد مدیریت و مدیر قوی و ثبات در مدیریت است، مردم عزیز ما توجه کنند در ۲۰ سال گذشته ما نزدیک به ۱۷ وزیر و سرپرست در این وزارتخانه عوض کردیم، آیا یک مغازه در بازار حاضر است این کار را انجام دهد ما با آموزش و پرورش این رفتار را کردیم.

منزلت مهمتر از معیشت معلم است

قالیباف خاطر نشان کرد: مدیر قوی و ثبات مدیریت بسیار مهم است، در دولت چهاردهم مدیر قوی و ثبات را می آوریم سلسه مراتب در آموزش و پرورش دچار مشکلات جدی است؛ از بالا تا پایین که می رویم آموزش و پرورش اگر می خواهد متحول بشود باید دو عنصر دارد معلم و مدرسه باید توجه ویژه شود.

وی تصریح کرد: معلم از ما چه چیزی می خواهد حتما معیشت می خواهد در مجلس بحث معیشت و رتبه بندی را دنبال کردیم مهمتر از معیشت از منزلت آنهاست وقتی ما حرف از فرهنگ می زنیم می گوید شغلت چیست؟ وقتی می گویند فرهنگی؛ اولین موضوع در ذهن ما یک معلم پیش می‌آید.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: الان خاطراتم با معلمان و تاثر آنان در زندگی من از پدر و مادرم اگر بیشتر نبوده قطعا کمتر نیست و خیلی جاها در هدایت بیشتر بوده است در دولتی که در مد نظر ما است مدیریت قوی ثبات در مدیریت اصلاح نهادی با مدیریت قوی رفتار سیستمی و هوشمند سازی و شفاف سازی این کار را انجام می دهیم.

سیستم شاد بروکراسی را جمع کرد

قالیباف اظهار داشت: کرونا در سیسیم اداری ما نعمت و فرصت بود، سیستم شاد آمد و سیستم بروکراسی را جمع کرد، اما تا کرونا رفت به جای این که از این فرصت استفاده کنیم خیلی از آن کارها را تعطیل کردیم، باید آن روندها و فرایندها را ادامه می دادیم، فضای مجازی و آموزش ملی و بین المللی فرصت هایی بودند که اگر غفلت کنیم می بینیم که دانش آموزان ما سر کلاس و شبکه ها و سکوهایهای جهانی می نشینند و  آموزش می بینند، وقتی آنجا تربیت می شوند از فرهنگ فاصله می گیریم.

نشر فرهنگ و هنر

با استفاده از طنز و مرورگرهای زبانی، داستان‌هایی را می‌سازم که عقل و همچنین قلب شما را به لرزه درمی‌آورد.
دکمه بازگشت به بالا