فضاسازی مونتاژکارانِ تجهیزات پزشکی با هدف انحصار و گرانی

رئیس سازمان غذا و دارو درباره برخی اظهارات مبنی بر کمبود تجهیزات و ملزومات پزشکی در کشور گفت: برخی با بی شرمی و ظالمانه کمبود تجهیزات پزشکی را برای ایجاد انحصار و افزایش قیمت محصول خود انجام می دهند.

دکتر حیدر محمدی در گفت وگو با شیمیشی. وی در خصوص تامین ملزومات پزشکی گفت: از نظر موجودی دارو و ملزومات در سازمان غذا و دارو، سامانه ای داریم که در صورت کاهش موجودی هر دارو و تجهیزات به زیر سه ماه یا یک ماه هشدار می دهد. بر اساس این معیار، ما عرضه می کنیم. لازم به ذکر است که بسیاری از ایرادات در زمینه تجهیزات پزشکی دارای برند یا مشابه برند می باشد و این عیب در نظر گرفته نمی شود.

سندرم احتکار پس از گزارش کمبود دارو و تجهیزات

وی یکی از دلایل عدم برشمردن کمبودها در داروها را جلوگیری از انبارداری دانست و گفت: یکی از آسیب هایی که برای ما پیش می آید سندروم نگهداری و انبار پس از کمبود است. زیرا برخی از افراد از ترس نداشتن وسایل اولیه همیشه این وسایل را در خانه نگهداری می کنند.

مونتاژ یا تولید داخلی؛ مسئله این است!

تلاش برخی شرکت ها برای کسب انحصار در بازار تجهیزات پزشکی

میحمیدی از وجود چنین شرایطی در حوزه تجهیزات پزشکی خبر داد و گفت: یک شرکت زنجیره ای از تجهیزات پزشکی را مونتاژ کرده و ادعا می کند که این محصول داخلی است اما گزارش می دهیم که محصول شما مجموعه است نه تولید. من در داخل تولید می کنم و تنها محصولم در بازار است و قیمت آن سه برابر قیمت وارداتی است. بر همین اساس سعی می کند راه واردات را ببندد تا محصولش خاص شود و قیمت آن افزایش یابد. وقتی گزارش می دهیم که بیش از 50 درصد قطعات تجهیزات پزشکی تولید داخل است، آن را تولید داخل می دانیم. این در حالی است که برخی از شرکت ها می خواهند محصولات مونتاژی را تولید داخل بدانند. زیرا تولید مستقل داخلی مزیت ممنوعیت واردات، انحصار و افزایش قیمت را دارد و ما اجازه این کار را نداده ایم.

وی از اینکه برخی بی شرمانه و وحشیانه برای ایجاد انحصار و افزایش قیمت محصولات خود دچار کمبود تجهیزات پزشکی می شوند، گفت: مردم و مراکز درمانی را نگران می کنند و این صحت ندارد.

تقاضاهای غیر منطقی برای برندهای خاص تجهیزات پزشکی

میحمیدی با اشاره به اینکه گاهی کمبود تجهیزات پزشکی در برخی بیمارستان ها به دلیل بی پولی بیمارستان است، گفت: بیمارستان پولی برای خرید تجهیزات پزشکی ندارد و شرکت از آنها جلوگیری کرده است. بنابراین موضوع کمبود نیست بلکه بیمارستان بودجه لازم برای خرید تجهیزات پزشکی را ندارد. همچنین در برخی تجهیزات مانند پروتز که در داخل تولید می شود، بیمارستان های دولتی و مراکز خصوصی عمدتاً از تولید داخل استفاده می کنند. حالا بعضی چیزها به نوعی عجیب و غریب هستند و بعضی از اساتید می گویند من فقط یک مارک خاص می خواهم. این غیر ممکن است. وقتی از یک محصول نسخه ایرانی و خارجی وجود دارد اما برخی از اساتید می گویند فقط نسخه خارجی از همان نوع و مارکی است که من می گویم، این درخواست منطقی و قابل اجرا نیست.

وی در خصوص آزادسازی پول لوازم پزشکی نیز گفت: ابتدا وضعیت حوزه دارو را بهبود بخشیم و پس از آن در صورت تامین اعتبارات لازم بتوانیم در حوزه لوازم پزشکی فعالیت کنیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا