فرود جنگنده فرانسوی در چین / زنگ‌ خطر برای غربی‌ها به صدا درآمد/ عکس

امیرمسعود عابدین_ رزمایش هوایی بین امارات متحده عربی و چین (نیروی هوایی PLA)، به پکن امکان دسترسی بیشتر به فناوری جنگنده‌های غربی و اروپایی را می‌دهد. این رزمایش که از ۱۰ ژوئیه ۲۰۲۴ آغاز شد و تا پایان این ماه ادامه خواهد داشت، نشان می‌دهد که نیروی هوایی امارات متحده عربی جت‌های میراژ ۲۰۰۰ ساخت فرانسه خود را در یک پایگاه هوایی چین مستقر می‌کند.

این نوع از میراژ در حملات زمینی و نفوذ عمیق حرفه‌ای است. در حال حاضر گزارش شده که تایوان دارای ۵۴ میراژ ۲۰۰۰ در حال خدمت است (از سفارش اولیه ۶۰ هواپیما در دهه ۱۹۹۰، که شامل ۴۸ میراژ تک سرنشینه ۲۰۰۰-۵EI و ۱۲ میراژ دو نفره ۲۰۰۰-۵DI بود).

جنگنده مشهور غربی به دام چین افتاد / عکس

گزارش‌ها حاکی از آن است که ۳۰ فروند از جت‌های میراژ ۲۰۰۹-D امارات قرار است پس از دریافت چراغ سبز از پاریس، به مراکش منتقل شوند تا نگرانی‌های امنیتی خود با الجزایر را برطرف کنند. امارات همچنین در حال جایگزینی میراژها با پیشرفته‌ترین مدل از جنگنده رافال، یعنی داسو رافال F۴ جدید است.

از دیگر هواپیماهای امارات متحده عربی که در این رزمایش شرکت داشتند، یک هواپیمای ایرباس A۳۳۰ MRTT بود. در دوره رزمایش سال ۲۰۲۳، جت‌های میراژ به همراه دو هواپیمای باری بوئینگ C-۱۷A Globemaster نیز شرکت داشتند.

این تمرین سؤالاتی را در مورد پتانسیل جمع‌آوری اطلاعات در هواپیماهای غربی توسط پکن ایجاد می‌کند. آشنایی با میراژ ۲۰۰۰ و عملکرد و قابلیت‌های آن، و همچنین امکان آموزش‌های رزمی هوایی متفاوت، برای چین ارزشمند خواهد بود.

جنگنده مشهور غربی به دام چین افتاد / عکس

کشور میزبان بودن به چین این امکان را می‌دهد که احتمالاً علنی یا پنهان، از دارایی‌هایی مانند آواکس یا AEW (سامانه کنترل و هشدار زودهنگام هوابرد) برای نظارت بر تمرین استفاده کند، که به‌طور بالقوه بینش‌های بیشتری در مورد توانایی رادار AEW چین برای شناسایی میراژ ۲۰۰۰ ارائه می‌کند.

این رزمایش همچنین در بحبوحه افزایش حجم هوافضای دفاعی برای روابط چین و امارات انجام می‌شود. ابوظبی در اوایل سال ۲۰۲۲ جت Hongdu L-۱۵A را برای جایگزینی Aermacchi MB-۳۳۹، سفارش داد و چین تحویل این هواپیما را در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ آغاز کرد. امارات همچنین از پهپادهای MALE ساخت چین استفاده می‌کند.

منبع: theaviationist

۳۲۲

دکمه بازگشت به بالا