فراخوان ساخت گجت‌های دوراپزشکی / راه‌اندازی سامانه‌ اطلاعات سلامت شهروندی؛ امسال

رئیس مرکز آمار و مدیریت فناوری علمی وزارت بهداشت از فراخوان تولید تجهیزات تله مدیسین به شرکت های علمی خبر داد و همچنین از راه اندازی سامانه اطلاع رسانی سلامت عمومی تا پایان سال 1402 خبر داد.

سیدرضا مظهری در گفت وگو با دکتر شیمیشیمیگویند وظایف قانون هفتم برنامه توسعه وزارت بهداشت در زمینه گسترش خدمات الکترونیک سلامت وی تصریح کرد: باید به فرآیندهای ساماندهی و اصلاح 4 پرونده الکترونیک سلامت (برون بیمارستانی، بیمارستانی، بهداشتی و دفاع شخصی) بپردازیم و برای این امر باید مؤلفه ای به نام سازمان الکترونیک سلامت داشته باشیم. زمین

وی همچنین گفت: کار این نهاد تنها جمع آوری داده نیست، بلکه به اصلاح روند و خروج از شرایط جزیره، اتصال ادارات مختلف به یکدیگر و بازسازی نظام سلامت می پردازد. ما در واقع طرحی داریم که با ارائه برنامه سیستماتیک و استفاده از ابزارهای الکترونیک سلامت می توانیم نظام سلامت را ارتقا دهیم و نتیجه آن ثبت الکترونیک سلامت و ارتقای سلامت شهروندان، بلوک های جغرافیایی، ارائه دهندگان خدمات، ارائه دهندگان خدمات است. عدالت در دسترس است و … باشد

نقش وزارت بهداشت به عنوان نهاد حاکمیتی چیست؟

وی همچنین تاکید کرد: در این سیستم یک سیستم 4 لایه خواهیم داشت که اولین لایه آن وزارت بهداشت به عنوان یک سیاستمدار است که باید کلان را برنامه ریزی، نظارت و مدیریت کند. تا حالا وزارت بهداشت این کارها را می کرد، اما گاهی در سطوح پایین هم نقش داشت. مثلاً در حال ایجاد سامانه برای مراکز مصرف مواد بودیم، اما آیا این مسئولیت بر عهده وزارت بهداشت به عنوان یک سازمان مدیریتی است؟ این کار باید در اختیار شرکت های نوپا قرار می گرفت. اکنون قرار بر این شده که وزارت بهداشت به وظایف اداری خود رسیدگی کند.

اهمیت تنظیم مکانیسم های گردش اقتصاد دیجیتال سلامت

وی همچنین گفت: سطح بعدی مقررات، سازوکارهای گردش اقتصاد دیجیتال و گردش داده ها با مشارکت چند گروه دیگر مانند سازمان های بیمه اولیه، گروه اقتصاد دیجیتال دولت، وزارت ارتباطات، کمیسیون ساماندهی و … است. همراه با وزارت بهداشت تا طبقات پایین به خوبی کار خود را انجام دهند. مثلاً باید مشخص شود چه کسانی از چه طریق و به چه میزان به اطلاعات شهروندان دسترسی دارند؟ آیا پزشک اجازه دسترسی به تمام اطلاعات سلامت افراد را دارد؟ و…

نیاز به اتصال اپراتورها با ارائه دهندگان خدمات

مظهری با بیان اینکه لایه سوم اپراتورها هستند، تصریح کرد: اپراتورها به عنوان اشخاص حقوقی شناسایی می شوند که از نهاد نظارتی مجوز می گیرند و صفحاتی را برای همکاری افراد ارائه می دهند. اپراتور دارای سه ویژگی است. اول از همه باید بتوانند در تبادل اطلاعات و جریان زیرساخت ها ارتباط برقرار کنند. در وهله دوم بتوانند بستری برای تراکنش های مالی ایجاد کنند و با بانک ها در ارتباط باشند و در وهله سوم اپراتورها مولفه های بیمه ای داشته باشند.

اپراتور فقط نقش «واسطه» را دارد.

تاکید کرد: اپراتور رابط چند گروه است و اگر فردی بخواهد مجوز اپراتور را بگیرد باید آن سه ویژگی را داشته باشد. تعداد اپراتورها مشکلی ندارد، اما آنچه مهم است ایجاد فضای رقابتی در این حوزه برای افزایش انتخاب شهروندان است. از طرفی با افزایش تعداد اپراتورها، دسترسی به سرور نیز افزایش می یابد و در صورت بروز مشکل، اپراتورهای دیگر می توانند به سرور متصل شوند. اپراتور اطلاعات انسانی ندارد، بلکه واسطه ای است که شهروند از طریق آن می تواند به اطلاعات بیشتری در مورد خود که در هیات مدیره نیز می باشد دسترسی پیدا کند. در واقع اپراتور حق ثبت اطلاعات افراد را ندارد، بلکه نقش یک واسطه را در میانه کار ایفا می کند.

ایجاد سیستم دسترسی به اطلاعات سلامت

وی به اقدامات وزارت بهداشت برای ایجاد سامانه ای اشاره کرد که شهروندان از طریق آن اطلاعات سلامت خود را پیگیری کنند و در توضیح آن گفت: در واقع شهروندان می توانند کد ملی و شماره تلفن همراه خود را در این سامانه ثبت کنند. نام و تاریخ تولد خود را وارد کنید، ثبت نام کنید و وارد شوید. این سامانه شامل بخش‌های مختلفی از جمله خودگزارش‌دهی پرونده سلامت، رزرو نوبت در مراکز درمانی، کتابخانه چندرسانه‌ای سلامت شهروندان، خدمات پرستاری در منزل، جذب ارائه‌دهندگان خدمات سلامت، بازار سلامت (خرید و فروش محصولات بهداشتی) است. ، ارتباط با اعضای تیم سلامت برای هر شهروند خدمات تلویزیونی، خدمات اورژانس، ویزیت از راه دور بیمارستان، جستجوی ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی، دریافت دارو در منزل، هدایت مراقبت های بهداشتی پولی و رایگان، مشاهده پرونده الکترونیک سلامت، چه خبر است.

وی ادامه داد: شهروندان می توانند از طریق هر اپراتور دارای مجوز برای چنین سامانه ای اقدام کنند. اپراتور اطلاعات را از طریق سامانه ثبت وضعیت و سامانه شاهکار بررسی می کند. اگر شخصی خط تلفن همراه به نام خود نداشته باشد، سیستم اجازه ثبت نام را نمی دهد. بنابراین افراد زیر 18 سال که خط تلفن آنها به نام آنها ثبت نشده است نمی توانند ثبت نام کنند. در نهایت پس از ثبت نام، میز شهروندی به افراد ارائه می شود.

با توجه به او، قرار بر این است تا قبل از پایان سال 1402 آدرس این سامانه به صورت رسمی اعلام شود تا شهروندان بتوانند از بستر خدمات رسانی آن استفاده کنند.

با این سیستم آموزش صحیح شهروندان

وی با اشاره به اینکه یکی از بخش های مهم چنین سامانه ای، رساندن دانش علمی و پزشکی دقیق و تایید شده به شهروندان است، تصریح کرد: این کار از طریق کتابخانه چندرسانه ای سلامت شهروند انجام می شود و مردم به کتاب ها دسترسی خواهند داشت. ، پادکست، ویدئو و آموزش. بروشورهای موجود این کتابخانه در دو بخش عمومی و خصوصی کار می‌کند که بخش خصوصی با توجه به شرایط، بیماری‌ها و ویژگی‌های هر فردی که در فایل الکترونیکی خود ثبت شده است سازماندهی می‌شود، البته این فرآیند محرمانه خواهد بود.

نقش های شغلی مختلف را در سیستم تعریف کنید

مزهری با تاکید بر اینکه مردم علاوه بر نقش شهروندان با این سامانه برخورد خواهند کرد، گفت: در واقع پزشکان، تکنسین های داروخانه، بهورزان، پرستاران و سایر وظایف مرتبط با حوزه خدمات سلامت نیز می توانند در این سامانه فعالیت کنند. نقش شهروندی را نیز در قالب شغل خود به عهده می گیرند.

وی همچنین گفت: مقوله دیگری که با توجه به سطح مسئولیت خود در نظام ایفای نقش می کنند، کارشناسان و مدیران نظام سلامت و سایر افرادی هستند که دارای نقش اداری، مدیریتی و نظارتی هستند، یعنی از وزیر بهداشت تا رئیس. از موسسه دانشگاه و رئیس شبکه بهداشت و درمان و … می توانند با توجه به نقش مسئولیت خود در این سامانه با سطوح دسترسی مختلف نقش خود را ایفا کنند. در واقع اپراتور از نهاد رگولاتوری سوال می کند و وقتی نقش حقوقی شهروند برایش مشخص شد، دسترسی ویژه خود را به او می دهد.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر، پزشک یا هر فرد دیگری که مسئولیت ثبت اطلاعات سلامت یک فرد در پرونده الکترونیکی را بر عهده دارد، می تواند بنا به انتخاب خود و زیر نظر اپراتورهای فعلی، داده ها را ثبت کند که به این امر کمک می کند. برای رشد و رقابت محیط کسب و کار این کار را انجام می دهد. زیرا مردم اپراتورهایی را انتخاب می کنند که با موقعیت مکانی خود راحت تر هستند.

رئیس مرکز آمار و فناوری علمی وزارت بهداشت ادامه داد: بهورز باید اطلاعات خانواده های ساکن در محدوده جغرافیایی خود را نیز شناسایی و ثبت کند. هر مراقب یا پزشک تنها مجاز به ثبت اطلاعات افراد در محدوده جغرافیایی تعیین شده به وی است و نمی تواند خارج از آن اقدامی انجام دهد. همچنین یکی از اعضای خانواده به عنوان معاون بهداشتی شناخته می شود که می تواند اعضای خانواده زیر 18 سال را که خودشان نمی توانند پرونده الکترونیکی داشته باشند، تحت نظر داشته باشد.

نحوه انجام تله مدیسین در شرایط جدید

وی درباره خدماتی که تحت عنوان تله مدیسین در این سامانه ارائه می شود، توضیح داد: به عنوان مثال بیمار به مرکز بهداشت مراجعه می کند و پزشک نیاز به ویزیت او دارد اما پزشک حضور فیزیکی ندارد و باید بیمار را ویزیت کند. با کمک یک پرستار مراقبت های پزشکی از راه دور دریافت کنید. در این صورت پزشکی که در مرکز استان است باید در روز و ساعت معینی از طریق اینترنت بیماران را ویزیت کند. با این کار، بهورز روستایی از طریق اینترنت و بستر تماس صوتی با پزشک در ارتباط می شود – تصویر همان سامانه فاش می شود و ویزیت درمانی آغاز می شود. برای این کار به اینترنت و کامپیوتر نیاز است و تمامی مراکز خدمات جامع سلامت به این امکانات متصل هستند.

او اضافه کرد: در این بین از تجهیزات تله مدیسین استفاده می شود و در این راستا از شرکت های علمی خواسته ایم این تجهیزات را ایجاد کنند تا پزشک بتواند از راه دور بیمار را ویزیت کند. در واقع ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی دستگاه تله مدیسین را به سیستم خود متصل می کند و از طریق آن به نقطه خاصی از بدن بیمار اشاره می کند که پزشک می خواهد برای تشخیص به آن اشاره کند. برای این کار فقط یک آموزش کوتاه کافی است تا مراقبت های بهداشتی بتوانند به خوبی با پزشک همکاری کنند. نوع دیگری از تله مدیسین ارتباط مستقیم بیمار و پزشک است.

تاکید کرد: پس از اتمام معاینه توسط پزشک و پس از دریافت اطلاعات اولیه، بیمار می تواند نسخه ای را بنویسد و در پرونده بیمار ثبت کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا