علت درد بازوی چپ چیست؟

درد سمت چپ دلایل مختلفی دارد، از آسیب و کشیدگی عضلانی گرفته تا فشرده شدن عصب یا رگ به رگ شدن. در برخی موارد، ممکن است نشانه حمله قلبی باشد که یک اورژانس پزشکی است.

به گزارش شیمیشی، وب سایت تخصصی «واریول هلث» در گزارشی به بررسی برخی علل احتمالی درد بازوی چپ پرداخته است.

علل و علائم

درد سمت چپ بسته به علت اصلی آن می تواند خفیف، متوسط ​​یا شدید باشد. درد گاهی شبیه شوک الکتریکی است که باعث درد دائمی می شود که با محرک های خاصی مانند فشار یا فعالیت بدنی بدتر می شود. گاهی اوقات می تواند به طور ناگهانی یا تدریجی در طول زمان ظاهر شود.

علل شایع شامل علل مرتبط با قلب مانند حمله قلبی، آنژین صدری، علل عضلانی اسکلتی مانند تنش عضلانی و تاندونیت، علل مرتبط با عصب مانند فشردگی عصب و آسیب اعصاب محیطی (نوروپاتی) و علل دیگر مانند آسیب و التهاب است درد در سمت چپ

همچنین، درد حاد شانه چپ ممکن است ناشی از شکستگی استخوان، فتق دیسک، فشرده سازی عصب، پارگی روتاتور کاف یا رگ به رگ شدن و کشیدگی باشد. شکستگی ها در اثر سقوط، تصادف یا آسیب های ورزشی ایجاد می شوند و ممکن است باعث تورم، کبودی، ضعف یا مشکلات حرکتی شوند. فتق دیسک در سمت چپ یا راست می تواند باعث آسیب عصب محیطی (نوروپاتی) و ایجاد درد، بی حسی و گزگز در پاها شود.

گیر افتادن عصب (رادیکولوپاتی گردنی) همچنین می تواند به دلایلی مانند فتق دیسک یا آرتریت ایجاد شود و می تواند باعث درد، بی حسی و ضعف در بازوها و شانه ها شود و ممکن است یک یا هر دو بازو را درگیر کند. پارگی روتاتور کاف یا تاندون شانه به دلیل افزایش سن یا استفاده بیش از حد ایجاد می شود و می تواند باعث درد شدید شانه شود که معمولاً به سمت چپ تابش می کند. رگ به رگ شدن و کشیدگی آسیب های بافت نرم اطراف استخوان ها و مفاصل است که اغلب بازوها، دست ها، پاها، پاها، پاها و انگشتان پا را درگیر می کند. علائم رگ به رگ شدن عبارتند از کبودی، دردی که هنگام بلند کردن وزنه یا بارهای سنگین بدتر می شود، سفتی، تورم، درد یا حساسیت در هنگام لمس یک ناحیه خاص، ضعف و تورم تاندون ها.

سایر علل درد سمت چپ شامل سندرم خروجی قفسه سینه، آنژین صدری، بورسیت و حمله قلبی است.

سندرم خروجی قفسه سینه عروقی وضعیتی است که در نتیجه فشار بر رگ‌های خونی و سیاهرگ‌هایی که از بازو به ستون فقرات، قفسه سینه و بازوها کشیده می‌شوند، رخ می‌دهد. این وضعیت ممکن است باعث درد، ضعف، تورم، بی حسی، گزگز و تغییر رنگ در ساعد، دست یا انگشتان آسیب دیده شود.

آنژین درد قفسه سینه ناشی از محدودیت جریان خون است که معمولاً به دلیل بیماری عروق کرونا (CAD) ایجاد می شود و می تواند باعث درد در بازو، شانه، فک، گردن یا پشت شود. دو نوع آنژین وجود دارد: آنژین پایدار که با ورزش بدتر می شود و آنژین ناپایدار که بدون فعالیت بدنی رخ می دهد و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

بورسیت همچنین وضعیتی است که در اثر تورم و التهاب در کیسه های بورس ایجاد می شود. بورس ها کیسه های پر از مایع کوچکی هستند که مفاصل را احاطه کرده و با کاهش اصطکاک حرکت مفصل را تسهیل می کنند. بورسیت باعث درد، حساسیت، تغییر رنگ (مانند قرمزی) و گرما در مفاصل آسیب دیده می شود. اگر بورسیت شانه دارید، ممکن است در سمت چپ احساس درد کنید.

به گزارش ایندیپندنت، حمله قلبی نیز یک اورژانس پزشکی است که در نتیجه انسداد عروق خونی رخ می دهد که جریان خون و اکسیژن رسانی به قلب را مسدود می کند. علامت اصلی حمله قلبی درد قفسه سینه است که مانند فشار یا سفتی است. بسیاری از افراد این درد را در سمت چپ قفسه سینه تجربه می کنند که اغلب به سایر قسمت های بدن از جمله سمت چپ گسترش می یابد. هنگامی که علائم حمله قلبی را مشاهده کردید، باید بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید و تحت نظر باشید. برخی از علائم سکته قلبی عبارتند از: درد قفسه سینه در سمت چپ، مانند یک نوار بسیار سفت در اطراف قفسه سینه، عرق سرد، خستگی، بی وزنی، درد تابشی به بازوها، فک، گردن و شانه ها، بی قراری، استفراغ و ضعف. .

بسیاری از افرادی که در سمت چپ خود احساس درد می کنند می ترسند که ممکن است دچار حمله قلبی شده باشند. اما اگر درد سمت چپ با علائم خاص دیگری مانند فشار یا درد قفسه سینه، فشار خون بالا یا مشکلات تنفسی همراه نباشد، بعید است که با حمله قلبی مرتبط باشد.

گزینه های درمانی

درد سمت چپ با توجه به علت اصلی درمان می شود. به عنوان مثال، بورسیت گاهی اوقات به دلیل عفونت ایجاد می شود، بنابراین پزشک ممکن است آنتی بیوتیک ها را برای مدت معینی تجویز کند. در مورد شکستگی استخوان بازو، ممکن است لازم باشد آن را در یک آتل یا آتل نگه دارید تا زمانی که بهبود یابد. برخی از افراد ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند.

در موارد مربوط به قلب، اکثر افرادی که دچار حمله قلبی می‌شوند، برای بازگرداندن جریان خون و باز کردن شریان‌های باریک یا مسدود شده، تحت «آنژیوپلاستی» قرار می‌گیرند. داروهایی مانند نیتروگلیسیرین را می توان به صورت موقت یا دائم تجویز کرد. برخی تغییرات سبک زندگی مانند پیروی از رژیم غذایی کم سدیم، ورزش منظم و کاهش وزن می تواند به کاهش سطح فشار خون و جلوگیری از حمله قلبی کمک کند.

در مورد فتق دیسک، متخصصان مراقبت های بهداشتی ممکن است یک بریس موقت گردن را برای کاهش علائم توصیه کنند. تزریق استروئید همچنین می تواند به کاهش التهاب کمک کند، و فیزیوتراپی گاهی اوقات می تواند تسکین طولانی مدت را فراهم کند. اگر هیچ یک از این روش ها جواب نداد، جراحی توصیه می شود. در مورد پارگی، گزینه های دیگری غیر از جراحی مانند فیزیوتراپی، داروهای ضد التهابی و تزریق استروئید توصیه می شود و اگر پارگی شدید باشد، ممکن است جراحی لازم باشد.

برای کشیدگی ها و رگ به رگ شدن ها، به چیزی جز استراحت نیاز ندارید، زیرا معمولاً پس از چند هفته خود به خود برطرف می شوند. اما در صورت تداوم این وضعیت، فیزیوتراپی یا ماساژ ممکن است لازم باشد. در مورد سندرم خروجی قفسه سینه، پزشک ممکن است علاوه بر فیزیوتراپی، داروهای رقیق کننده خون را نیز تجویز کند. جراحی، از جمله آنژیوپلاستی، ممکن است برای برخی افراد مناسب باشد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا