علمی و پزشکی

طرح اصلاح قانون پذیرش پزشکی در دستورکار کمیسیون آموزش

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات پزشکی کمیسیون آموزش مجلس از در دستور کار قرار گرفتن طرح اصلاح قانون پذیرش پزشکان در جلسه این هفته این کمیسیون خبر داد و گفت: خود را افزایش دهید. ارسال دارو به مناطق آزاد.

مهرداد ویسی کرمی در گفت وگو با شیمیشی، درباره بحث افزایش ظرفیت پزشکی این دانشگاه گفت: یکی از موضوعاتی که در جامعه مطرح شده و مورد مطالبه نمایندگان بوده، کمبود پزشک در نقاط مختلف کشور است. به ویژه در مناطق محروم.» شهرهای کوچک و مناطق دورافتاده، راهکارهای مختلفی برای جبران این موضوع پیشنهاد شده است، اما شورای انقلاب فرهنگی تصویب کرد که ظرفیت پذیرش پزشکی دانشگاه 20 درصد افزایش یابد و این روند افزایش یابد.

40 درصد پزشکان کشور در تهران هستند

وی افزود: نکته جالب این است که اکنون حدود 38 تا 40 درصد پزشکان این کشور در تهران و بقیه در سراسر کشور هستند. نکته دیگر اینکه آیا افزایش ظرفیت پزشکی به نتیجه مطلوب می رسد، یعنی پزشکان ما به مناطق کم برخوردار می روند و مناطق پرخطر از این نعمت 20 درصدی پزشکی بهره مند می شوند؟

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز گفت: به نظر می رسد بر اساس آمارهای موجود متاسفانه پزشکان نسبت به مناطق کم برخوردار از اقبال کمتری برخوردار بوده و ظرفیت ایجاد 30 درصد از توزیع عادلانه پزشکان را دارند. ” عدالت در کشور به گفته پزشکان: «در واقع پزشکان تمایلی به مراجعه به مناطق کم برخوردار ندارند، یکی از دلایل اصلی آن سنگین بودن وظایف مقرر در قانون مجلس است و بسیاری از پزشکان نیز ترجیح می دهند از این سهمیه استفاده نکنند.

رئیس کمیته آموزش و تحقیقات پزشکی کمیسیون آموزش گفت: در این کمیته با وزارت بهداشت و معاونت های بهداشتی و درمانی وزارت بهداشت ارتباط داریم و طرحی را آماده کرده ایم که انشاالله بتوانیم آن را افزایش دهیم. این ظرفیت پزشکی در مناطق کم درآمد است. این میزان باید پر شود و افزایش ظرفیت پزشکی به نفع ولسوالی هایی که از برکت پزشکی و خدمات درمانی کم برخوردار هستند موثر و مفید باشد.

طرح اصلاح قانون پذیرش پزشکان در دستور کار کمیسیون آموزش و تحقیقات قرار دارد

ویسی کرمی همچنین خاطرنشان کرد: ضرورت این کار اصلاح قانونی است که قبلاً توسط مجلس نوشته شده است، بازنگری در وظایف، واگذاری و تسهیل این امر در چارچوب طرحی تهیه شده است. در دستور کار کمیسیون آموزش قرار دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم این طرح به سرعت مطرح و تصویب شود و این خواسته مردم محقق شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا