شیوع بی‌سابقه تب دنگی در آمریکای جنوبی/ برزیل اولین کشور با برنامه واکسیناسیون سراسری

آمریکای جنوبی در طول تابستان در نیمکره جنوبی به دلیل گسترش پشه های ناقل، شاهد افزایش چشمگیر موارد دنگی بوده است که برزیل را بر آن داشته تا یک کمپین جدید واکسیناسیون سراسری علیه این بیماری راه اندازی کند.

به گزارش شیمیشی، در آرژانتین به دلیل افزایش پشه ها، بسیاری از فروشگاه ها انواع دافع حشرات را به اتمام رسانده اند.

به گفته کارشناسان، سال 2023 به عنوان رکورد شیوع تب دنگی در این منطقه محسوب می شود، در اولین ماه سال جدید میلادی (2024) در آرژانتین تعداد مبتلایان به این بیماری افزایش یافته است. تب دنگی در بیشتر مناطق آمریکای لاتین بومی است و اگرچه اغلب بدون علامت است، اما می تواند کشنده باشد.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از وزارت بهداشت برزیل اعلام کرد که این کشور برای اولین بار در جهان واکسیناسیون دسته جمعی تب دنگی را آغاز می کند. این وزارتخانه اعلام کرده است که واکسیناسیون گروه سنی 10 تا 14 سال از ماه آینده (فوریه 2024) در سراسر کشور آغاز می شود.

با توجه به شیوع این بیماری در مناطقی که قبلاً تحت تأثیر قرار نگرفته بود، در برزیل در ماه جاری (ژانویه 2024) در مقیاس وسیع و در پاراگوئه به دلیل افزایش شیوع تب دنگی، بیمارستان ها، کلینیک های شبانه شروع به ریختن کامیون ها کردند. . برای مراقبت از بیمار طراحی شده است. در اروگوئه نیز هشدارهای ضد شورش صادر شد.

بر اساس آخرین بولتن رسمی بهداشت، آرژانتین در ماه گذشته بیش از 12500 مورد ابتلا به این بیماری را ثبت کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته جهش بزرگی داشت و منجر به هشدارهای بهداشتی و کمبود اسپری و حشره کش شد.

به گزارش رویترز، ماه های تابستان از دسامبر تا فوریه در نیمکره جنوبی، شرایط گرم و مرطوب ایده آل برای پرورش پشه و بیماری بالقوه کشنده را فراهم می کند که می تواند باعث تب بالا، درد عضلانی و خونریزی داخلی شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا