شومینه‌ها و اجاق‌های هیزمی اثرات مرگباری دارند!

شیمیشی/اصفهان تحقیقات جدید نشان می‌دهد مرگ و میر ناشی از اجاق‌های هیزمی و شومینه‌ها با رکوردشکنی آتش‌سوزی‌های دود «تابستان سیاه» استرالیا برابری می‌کند.

به گزارش شیمیشی و از مقاله گاردین. مطالعه اخیر در کانبرا، استرالیا، نشان می دهد که مرگ و میر ناشی از دود ناشی از اجاق های هیزمی و شومینه ها با مرگ و میر ناشی از آتش سوزی های بی سابقه “تابستان سیاه” در سال های 2019-2020 قابل مقایسه است. ترکیبی است.

پروفسور سوتیریس واردولاکیس، یکی از اعضای تیم تحقیقاتی و مدیر شبکه ملی تحقیقاتی محیط زیست و زندگی سالم (Heal)، زمستان را در کانبرا توصیف می کند: “وقتی دو پسرم را برای بازی بسکتبال در زمستان به بیرون می برم یا زمانی که پیاده روی می کنم. سگ من خودم به پیاده روی می روم “قبل از شام همیشه بوی دود چوب را در هوا می توانی حس کنی.”

واردولاکیس و تیمش دریافتند که سوزاندن چوب باعث ایجاد یک چهارم آلودگی هوا در شهر کانبرا شده است. بر اساس این داده ها در مورد خسارت آلودگی هوا، آنها تخمین زدند که سالانه بین 17 تا 63 مرگ ناشی از دود چوب در پایتخت استرالیا که حدود 450000 نفر جمعیت دارد، رخ می دهد.

این کوتاه شدن عمر به معنای زیان سالانه 92 تا 333 میلیون دلار استرالیا (48 تا 173 میلیون پوند) برای جامعه استرالیا است. تاثیر دود چوب سوز بر سلامتی با مرگ و میر ناشی از رکورد آتش سوزی دود در استرالیا که به عنوان “تابستان سیاه” 2019-2020 شناخته می شود، مقایسه شده است.

هیزم سوز و اجاق گاز اثرات مرگبار دارد!

واردولاکیس می گوید شهر کانبرا با آلودگی زمستانی ناشی از بخاری های چوبی وضعیت خوبی ندارد. در این زمینه شکایات فراوانی از سوی خانواده های افراد مبتلا به آسم و همچنین خانواده های بدون بیماری مزمن وجود دارد. آنها احساس ناراحتی می کنند زیرا نمی توانند در زمستان پنجره های خود را باز کنند یا به دلیل دود درختان وقت خود را بیرون از خانه بگذرانند.

موثرترین راه برای کاهش دود جامعه جلوگیری از نصب اجاق گاز، شومینه و اجاق هیزمی و حذف تدریجی آنهاست.

در همین راستا، مطالعات مختلف نشان می دهد که سالانه 284 شهروند لندنی به دلیل آلودگی هوای خارج از منزل ناشی از گرمایش با سوخت جامد جان خود را از دست می دهند. همچنین در یونان در زمستان 2012-2013 و در زمان بحران مالی این کشور، بسیاری از مردم از گرمایش با نفت به چوب روی آوردند و در شهر تسالونیکی یونان سالانه حدود 200 نفر بر اثر افزایش آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.

مطالعه اخیر روی 50000 زن در ایالات متحده نشان داد که خطر ابتلا به سرطان ریه در افرادی که از بخاری های چوبی استفاده می کردند نسبت به کسانی که از بخاری های چوبی استفاده نمی کردند، 43 درصد بیشتر بود. در این راستا افزایش اختلالات شناختی به عنوان یکی از علائم شایع زوال عقل در چندین کشور از جمله چین و ایرلند مشاهده شده است.

بنابراین، دو محقق از دانشگاه لیسبون بررسی کردند که چگونه گرم کردن خانه با اجاق هیزمی یا شومینه عمر ساکنان را کوتاه می کند.

گرم کردن اتاق نشیمن با شومینه باز به مدت چهار ساعت در هر عصر زمستانی می تواند امید به زندگی را بین یک سال تا 1.6 سال کاهش دهد و استفاده از اجاق چوبی می تواند امید به زندگی را تا شش ماه کاهش دهد.

یکی از محققین این تحقیق می گوید: پیام اصلی این مطالعه این است که باید از اجاق و اجاق های چوبی روباز پرهیز کنید و به عنوان یکی از جایگزین های احتمالی آن ها را با اجاق ها و اجاق های دربسته (باز نشده) جایگزین کنید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا